Bang voor de zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tumba

Bang voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 21:47

Mijn pony is bang voor de zweep.
ik kan hem gewoon voor haar neus houden maar als je het gaat bewegen
of er mee rijd word ze helemaal gek. Waarschijnlijk is ze vroeger ook
niet helemaal tip top behandeld.

hoe kan ik dit oplossen?

Kelly_ann

Re: Bang voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:48

Begin met een klein stokje, zo groot of klein dat het goed gaat, en dan eens in de zoveel tijd een iets langer stokje proberen. Via een kort springzweepje kan je dan uiteindelijk naar een langere zweep.

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:49

Niet met de zweep rijden Clown
En anders eerst met rijden alleen in je hand houden, als dit goed gaat rustig over z'n kont aaien, en zo opbouwen..

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:49

Vertrouwen winnen, rustig aan opbouwen.
Ga eens een min. of 2 van 5 meter afstand gaan zwaaien met de zweep. Is ze nog altijd heel erg onrustig etc. ga naar achter. Doet ze niets? Doe dit dan 2 min aan een stuk, zonder te bewegen.
Volgende een klein beetje dichter. en bouw dit langzaam op, dan met het rijden etc.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 21:51

Over haar kont en borst met de zweep kan wel gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:52

Kawa vond de zweep op de grond niet eng, maar met rijden was hij meteen over de rooie
Hij is er nooit mee mishandeld.
Na een poos proberen ben ik er gewoon mee opgehouden Lachen

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:53

jhaa iinderdaad vertrouwen winnen..
probeer eens heel voorzichtgi met het zweepje over het hoodt te aaien
ook tussen de oren en suc6 er mee xxx

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:02

Paarden zijn niet bang voor de zweep, maar ze zijn bang voor de persoon die hem vasthoudt en wat die ermee kan doen. Om dit probleem op te lossen moet je je paard desensibiliseren.
Begin eerst met het paard vanaf de grond overal te aaien met de zweep. Loopt ze weg, blijf dan aaien tot ze stilstaat en haal de zweep dan onmiddelijk weg. Als je paard gedurende deze hele periode stil kan staan, probeer dan eens de zweep boven je hoofd rond te draaien. Gaat je paard lopen? Dat is niet erg, maar blijf zwaaien tot hij weer stilstaat. Gaat dat goed, zwaai dan om beurten links en rechts van het hoofd van je paard volgens hetzelfde princiepe. Sluit steeds af met overal aaien en doe niet sneaky; sta met een open houding en glimlach.
Als dit vanaf de grond allemaal goed gaat, kun je gaan aaien vanaf het zadel. Blijf aaien tot je paard stilstaat. Als dat goed gaat kun je gaan zwaaien enz.
Mijn paard was ook helemaal hyper voor de zweep toen ik hem kreeg. Nu kan ik met een longeerzweep klappen aan beide kanten en boven zijn hoofd zwaaien zonder dat ik hem vastheb. Dat heeft ongeveer een maand geduurd, maar nu weet hij wel goed het verschil tussen de zweep en mij. Hij reageert op de zweep als ik in een andere houding ga staan, maar als ik gewoon met hem bezig ben, dan is die zweep voor hem niets om zich druk over te maken.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:16

Ik heb vorige maand een paard gekocht die ook op de grond absoluut niet bang is voor de zweep, maar ermee rijden kan ik niet. Dan gaatie rondjes tollen om mijn zweep (linkerhand bijv) en kijkt steeds met een oog naar die zweep. Ik hoef hem niet perse met zweep te rijden, dus ben er maar mee opgehouden, dan niet Clown

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:20

jha maar als je op de linker hand reed en de zweep ook in de linker hand hebt ze willen meestal niet naar de kant van de zweep wenden.. dus miss de zweep in de andere hand doen..?
maar als het ook zonder zweep kan waarom niet tog Tong uitsteken Knipoog

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:28

Alicia2u schrijft helemaal de methode (T-Touch)om je paard aan de zweep te laten wennen.Het lichaam zachtjes afstrijken met een kort zweepje,net zolang tot je verder mag strijken en je paard niet bang meer is.Mijn Arabier heeft totaal geen nare ervaringen met een zweep,toch moest hij er niets van hebben!!Na het bovenstaande gedaan te hebben,gaat het stukken beter.Al hoef ik bij hem niet met een zweepje te rijden,er zijn altijd wel mensen in de bak die wel een zweepje gebruiken.Daar moest hij dus toch aan wennen.Heel veel succes.. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:07

Vanaf de grond mocht ik alles met de zweep
aanraken, staan klapperen als een gek, hij staat eerder te kijken, doe niet zo dom..en loopt geen pas harder

maar met rijden, nope, mega eng
Binnen 5 minuten zeik nat
En dan had ik alleen maar een kort springzweepje bij waarmee ik niet tikte

Dat heb ik zo een hele poos gedaan, hem ermee geaaid terwijl ik er op zat, maaar het bleef een brok spanning
Waarom dan je paard ermee blijven plagen..ik ben lekker zonder gaan rijden Lachen

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 13:41

Ik hoef er niet persé mee te rijden, maar ik wil gewoon
niet dat mijn pony bang hoeft te zijn als iemand perongeluk
met een zweep zwaait ofzo..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:55

Tumba schreef:
Ik hoef er niet persé mee te rijden, maar ik wil gewoon
niet dat mijn pony bang hoeft te zijn als iemand perongeluk
met een zweep zwaait ofzo..

Dat is mijn motivatie ook. Het is onnodig dat een paard bang is voor de zweep en het kan voor lastige situaties zorgen. Ik heb liever dat mijn paard het accepteerd. Ik hoef niet met de zweep te rijden, maar ik ben blij dat ik de mogelijkheid wel heb.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 14:01

Ja, en soms áls ze echt zoooooo sloom is wil ik hem er even
bij kunnen pakken zonder gelijk te racen.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:42

Mijn oude pony was ook altijd als de dood voor t zweepje maar hij was opzicht al vlot genoeg. hij was ook bang als iemand ermee zwaaide. Langzaam toch in de longeerbak wezen oefenen met een zweepje in zn buurt rustig houden. Hij is er langzamer hand niet meer bang voor geweest alleen kon je euhm niet erbij pakken als je ging rijden.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 18:32

en dat wil ik juist wel kúnnen als het nodig is.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:34

Zonder zweep rijden, en zonder zweep longeren. Mijn pony is er ook als de doods voor ik heb zelf helemaal geen zweep.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 18:35

Nee dat wil ik nou juist niet. Mijn paard moet nergens bang
voor zijn, ookal heb ik de zweep niet nodig, ik wil gewoon niet
dat ze er bang voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:08

Dan zit er niks anders op dan oefenen oefenen oefenen
Ik heb het ook jaren gedaan, zoals gezegt op de grond gaf hij er niks om, maar onder het zadel vond hij het niks.
Ik heb me erbij neer gelegd, het blijft een dier

Shakti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:09

Mijn pony vond het ook die zweep eerst ook super eng!
We hebben gwn heel rustig steeds meer laten wennen.
Als je gewoon met de zweep de bak in loopt vindt hij het niet eng, maar als je dr op gaat zitten met zweep, en hem een tikje of iets mee beweegt vind die het wel eng.
Vooral met galop, geef je hm een tik, gelijk heel veel bokken!

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 08:43

ik ben al begonnen, maar nu ben ik ziek dus kan ik niet naar dr toe.. maar als je naar haar toe loopt met een zwaaiende zweep rent ze nog wel weg maar daar ben ik nu mee bezig.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:58

Even terug, wie gaat er nu met een zweep zwaaiend in de hand naar een paard toe lopen? Dat is ook helemaal niet nodig, als je met je armen zwaaiend naar je paard toe loopt zal deze het waarschijnlijk ook reageren. Daarop is de oplossing heel simpel, gewoon niet doen Knipoog

Maak er een gewoonte van om elke keer dat je er bent even de zweep in je handen te nemen, loop ermee rond met poetsen en als je paard braaf is gewoon belonen. Langzaam laten wennen en laat zien dat de zweep in jouw hand niet persé een nare tik inhoudt.

Zo ook met rijden. Begin met elke keer een zweep in de hand, zonder te gebruiken bij bv alleen het uitstappen. Als ze rustig is uitgestapt zadel je af en heb je gelijk je paard een beloning gegeven voor het braaf zijn. Dat bouw je uit en hoe snel/ langzaam dat gaat is afhankelijk van hoe je paard het oppakt.

Neem er ook de tijd voor, binnen een weekje verander je de angst van een paard voor iets niet zomaar. Maar als je het geduldig aanpaakt zul je op de lange termijn vast verbetering zien.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:11

paarden zijn indd nooit bang voor de zweep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:12

ow, is dat wat nieuws, dat paarden nooit bang zijn van de zweep?