Hoofd scheef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liiza

Hoofd scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 11:36

Ik heb een vraag.

Ik rijd nu al een tijd op Mila, een New Forest pony.
Nu deed ze altijd al moeilijk als ik wilde galopperen. [Keihard wegspurten]
Maar dit gaat de laatste week wel goed heb ik het idee. Ze gaat nu rustig in galop,
en luisterd beter naar de hulpen die ik dan geef. Maar nu heeft ze weer iets nieuws en ik
weet dus niet waarom ze het doet, en wat ik eraan kan doen.
In alle drie haar gangen doet ze haar hoofd scheef. Echt heel raar met haar hoofd.
Ik heb al naar het hoofdstel gekeken maar daar ligt het niet aan naar mijn idee.

Gr. Liza

dolor

Re: Hoofd scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:02

misschien vraag je aan die kant teveel en gaat ze dus door de ongelijke druk scheef lopen. dat het kantelen. je moet je handen ontspannen. gewoon buitenhand erbij houden en met je binnenhand vragen. veel oefeningen doen met stelling naar de kant waar ze niet kantelt. dus kleine voltes, slangevoltes, stelling beide kanten op de lange zijde. enz.

succes.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:08

Ik ben het niet met dolor eens. Meer benen minder hand! Laat die teugels maar los en rijdt eerst eens goed voorwaarts. Houdt een licht contact en blijf meegaan met je hand! Waarschijnlijk zet je één of beide handen vast waardoor het paard met zijn hoofd scheef gaat lopen. Kom meer in met je binnenbeen en drijf het paard naar de buitenteugel. Dit is iets wat je met goede instructie op kunt lossen, ga dus lekker lessen.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 16:40

Dat is nou juist het probleem ze loopt wel goed actief ect.
Achterhand is er goed onder en dan kantelt ze haar hoofd.
Ik kan niet met haar op les want het is niet mijn eigen pony,
en de eigenaar wil het niet vanwege de extra kosten voor ijzers bij
de hoefsmid.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:50

Waarom moet je paard ijzers als je wilt gaan lessen? Nergens voor nodig hoor! Een paard met gezonde hoeven kan op iedere ondergrond lopen.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:08

heb je er al eens aan gedacht het gebit van je pony te controleren?

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 10:47

@ Alicia2u: Ja dat vond ik ook al, maar de eigenaar dus niet.
@ meisje23: Idd goed idee! Ik ga straks gelijk even kijken.

Lucieluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:01

liiza schreef:
@ Alicia2u: Ja dat vond ik ook al, maar de eigenaar dus niet.
@ meisje23: Idd goed idee! Ik ga straks gelijk even kijken.

Het gebit is erg groot. Kan je zelf niet goed bekijken.
Er bestaan paarden tandartsen.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:56

je kunt idd nooit zelf helemaal het gebit van je paard bekijken, dat moet je echt door een paarden tandarts laten doen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:11

Je paardje verkanteld zijn hoofd omdat hij scheef is en (of) niet loslaat in kaaknek gewricht. ( dit gewricht bestaat eigenlijk niet maar word in de volksmond meestal zo genoemd ). Dat is een van de moeilijkere dingen om zo maar even te lossen, daar heb je dus echt hulp bij nodig. Voor het rechtrichten van een paard moet je wel wat ervaring hebben, of een ervaren instructeur(trice ) die het goed kan uitleggen.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:38

aerdenhout1 :
kan het kantelen van het hoofd volgens jou dan niet te maken hebben met het gebit en eventuele haken?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:51

9 van de 10 keer heeft het te maken met de ruiter. Vooral jonge paarden doen het b.v in een stuk van hun africhting. (niet allemaal natuurlijk!!!) Maar vanuit hier is het altijd een gok om advies te geven, omdat je eigenlijk de combinatie van ruiter met paard moet zien!

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:54

ik vraag het omdat ik een 9 jarige merrie rijd die dus rechtsom haar hoofd kantelt sinds een tijdje, rechts kan ik ook weinig tot geen druk krijgen in de mond.
nu is de paardentandarts geweest en bleek ze meerdere haken te hebben, rechts erger als links, die zijn nu verwijderd, en ik ga er over een paar dagen weer op!ben nu heel benieuwd of het kantelen van het hoofd met de haken te maken heeft gehad!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:40

aerdenhout1 schreef:
Je paardje verkanteld zijn hoofd omdat hij scheef is en (of) niet loslaat in kaaknek gewricht. ( dit gewricht bestaat eigenlijk niet maar word in de volksmond meestal zo genoemd ). Dat is een van de moeilijkere dingen om zo maar even te lossen, daar heb je dus echt hulp bij nodig. Voor het rechtrichten van een paard moet je wel wat ervaring hebben, of een ervaren instructeur(trice ) die het goed kan uitleggen.

Hier ga ik dus helemaal in mee. Om de tandarts te laten komen is niets mis mee aangezien 1x per jaar controle niet overbodig is. Ik acht de kans groter dat het paardje scheef is dan dat het aan het gebit ligt (mijn paard heeft met flinke haken ook nooit gekanteld)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:13

dolor schreef:
misschien vraag je aan die kant teveel en gaat ze dus door de ongelijke druk scheef lopen. dat het kantelen. je moet je handen ontspannen. gewoon buitenhand erbij houden en met je binnenhand vragen. veel oefeningen doen met stelling naar de kant waar ze niet kantelt. dus kleine voltes, slangevoltes, stelling beide kanten op de lange zijde. enz.

succes.

Ik ga hier helemaal in mee. Mijn paardje kantelt ook zijn hoofd en dat kwam ook doordat ik linksom veels te veel aan mijn linkerhand zat en mijn rechterhand te losjes had. Door veel stellingsoefeningen te rijden, en zo mijn rechterhand er meer bij te houden, is mijn paardje al een stuk rechter geworden. Nu ben ik hier elke dag zo consequent mee bezig dat ik al sommige rechte stukken met een rechtgericht paard kan rijden.