), maar aangezien ik het desbetreffende paard nu drie weken ken en ik niet weet of ik in deze fase al kan vragen aan de eigenaresse of ik les op haar paard mag rijden vraag ik jullie om een aantal tips (bereid je maar voor, ik ben bang dat dit een lang verhaal gaat worden..).Het 12 jarige paardje dat ik tegenwoordig mag berijden is in de afgelopen jaren erg weinig bereden i.v.m. een tekort aan tijd van de eigenaresse. Als ze werd bereden, dan was het voornamelijk voor de recreatie.
Nu wil ik graag proberen om haar weer wat losser te rijden, maar ik moet zeggen dat me dit niet gemakkelijk afgaat (logisch toch?!)
Ten eerste gaat het aan de teugel lopen ons slecht af (volgens de eigenaresse doet het paard dit wel bij haar -> zij geeft aan dat ze veel hulpen geeft met haar benen en 'zaagt' met haar handen, bij mij lijkt dit allemaal geen effect te hebben. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik zo'n 4 jaar geen les meer heb gereden en er zelf ook weer in moet komen...
Mijn tweede punt is: na haar lang te hebben losgereden is de galop een hekel punt...het paardje weigert vaak een erg lange tijd voordat ze -heel even- een aantal galopsprongetjes maakt. (Dit rakelings door de bak heen zonder te reageren op mijn hulpen om door de hoeken heen te gaan e.d.)
Dit laatste puntje kom ik ook met het draven tegen-> het paard laat het graag bij rondjes draven, met het hoofd hoog de lucht in, zonder ook maar één figuur te lopen (die ik probeer te rijden met haar). Wendingen en figuren rijden is dus ook een probleem.
Breska is een erg lief, speels paard op stal, in de wei en tijdens het poetsen. Ons contact is dan goed, ze reageert op mijn stem etc., maar zodra ik in het zadel zit, lijken we niet goed samen te kunnen werken.
Wie heeft er tips voor mij? Ik probeer nu veel overgangen te rijden, om die grip te kunnen krijgen en ik rijd Breska zonder sporen of een zweepje.
Ook heb ik nog een vraagje over longeren...hoe pak ik dit aan (longeerlijn aan halster bevestigen een optie?) etc?
Ik zou nog zoveel meer willen vertellen om de situatie duidelijker te maken, maar ik denk dat het beter is als ik op jullie posts reageer
Ik heb vanaf jongs af aan gereden (en ook op redelijk hoog niveau) maar nu ik weer begin en dit keer met een 'eigen' bijrijdpaardje lijk ik toch op dingen te stuiten waar ik me nog niet zoveel mee kan redden...wie o wie heeft er tips voor mij?