Op zoek naar tips voor mij en mijn bijrijdpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiavu

Op zoek naar tips voor mij en mijn bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 11:13

Les nemen zou een ideale oplossing zijn om mij tips te geven voor het rijden van mijn bijrijdpaard (sinds drie weken Haha! ), maar aangezien ik het desbetreffende paard nu drie weken ken en ik niet weet of ik in deze fase al kan vragen aan de eigenaresse of ik les op haar paard mag rijden vraag ik jullie om een aantal tips (bereid je maar voor, ik ben bang dat dit een lang verhaal gaat worden..).

Het 12 jarige paardje dat ik tegenwoordig mag berijden is in de afgelopen jaren erg weinig bereden i.v.m. een tekort aan tijd van de eigenaresse. Als ze werd bereden, dan was het voornamelijk voor de recreatie.
Nu wil ik graag proberen om haar weer wat losser te rijden, maar ik moet zeggen dat me dit niet gemakkelijk afgaat (logisch toch?!)
Ten eerste gaat het aan de teugel lopen ons slecht af (volgens de eigenaresse doet het paard dit wel bij haar -> zij geeft aan dat ze veel hulpen geeft met haar benen en 'zaagt' met haar handen, bij mij lijkt dit allemaal geen effect te hebben. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik zo'n 4 jaar geen les meer heb gereden en er zelf ook weer in moet komen...
Mijn tweede punt is: na haar lang te hebben losgereden is de galop een hekel punt...het paardje weigert vaak een erg lange tijd voordat ze -heel even- een aantal galopsprongetjes maakt. (Dit rakelings door de bak heen zonder te reageren op mijn hulpen om door de hoeken heen te gaan e.d.)
Dit laatste puntje kom ik ook met het draven tegen-> het paard laat het graag bij rondjes draven, met het hoofd hoog de lucht in, zonder ook maar één figuur te lopen (die ik probeer te rijden met haar). Wendingen en figuren rijden is dus ook een probleem.
Breska is een erg lief, speels paard op stal, in de wei en tijdens het poetsen. Ons contact is dan goed, ze reageert op mijn stem etc., maar zodra ik in het zadel zit, lijken we niet goed samen te kunnen werken.
Wie heeft er tips voor mij? Ik probeer nu veel overgangen te rijden, om die grip te kunnen krijgen en ik rijd Breska zonder sporen of een zweepje.
Ook heb ik nog een vraagje over longeren...hoe pak ik dit aan (longeerlijn aan halster bevestigen een optie?) etc?

Ik zou nog zoveel meer willen vertellen om de situatie duidelijker te maken, maar ik denk dat het beter is als ik op jullie posts reageer Knipoog

Ik heb vanaf jongs af aan gereden (en ook op redelijk hoog niveau) maar nu ik weer begin en dit keer met een 'eigen' bijrijdpaardje lijk ik toch op dingen te stuiten waar ik me nog niet zoveel mee kan redden...wie o wie heeft er tips voor mij? Bloos!

Riss

Re: Op zoek naar tips voor mij en mijn bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:17

Ik denk dat les nemen wel een goede optie zou zijn. Voor jou en voor je bijrijdpaard. En als de eigenaar graag wil dat het paard goed bereden wordt, en nog wat dingen leert, lijkt mij toch dat je wel eens zou kunnen praten over les nemen.

Longeren kan met een halster, maar meestal is met hoofdstel iets effectiever. dan kan je de longeer lijn door de binnenste bitring halen, onder de kin door, en aan de buitenste bitring vast maken, of door de binnenste bitring heen, langs de bakstukken omhoog, achter de oren langs, en dan weer langs de bakstukken naar beneden en dan bevestigen aan de buitenste bitring.
Het lijkt mij wel een goed idee, om wat tijd aan grondwerk te besteden.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:07

heeft ze geen last van haar rug ofzo, omdat ze zo erg onder het werk uit wil komen. naar beneden lopen, loopt voor het paard namelijk veel fijner dan met de neus in de lucht. tenzij ze ergens pijn hebben. misschien is het slim om haar een keer te laten massageren of te laten kraken ofzo. zodat ze weer lekker soepel in haar lijf wordt. en misschien ligt het zadel niet meer goed, nadat het al die jaren niet echt gebruikt meer is. je hebt ook kans dat ze gewoon moet wennen aan het rijden omdat ze zo'n tijd niet echt meer dressuur gereden heeft. als ik jou was zou ik met de eigenaar gaan praten en gaan kijken wat jullie het beste kunnen doen, zodat ze fijner gaat lopen.

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:16

Kan de eingenaar zelf geen les geven, of heeft zij de kennis niet in huis??
Dat zou natuurlijk ideaal zijn.
Op het internet tips geven vind ik zelf altijd lastig.....
Maar denk dat je het gewoon het beste bespreekbaar kan maken met de eigenaaresse!!
SUcces

kiavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 09:43

Update:
Gistermiddag heb ik het paard eerst (met zadel op) 15 minuten gelongeerd in de bak. Ondanks haar 'vrijheid' vond ik haar nog niet super goed lopen.
Ik besloot het zadel van haar rug af te halen en haar te gaan rijden...ik reed op een totaal ander paard!! In tegenstelling tot anders liep ze geweldig aan de teugel zonder dat ik haar hier erg veel hulpen voor hoefde te geven en ze was ontzettend goed wendbaar! Zou het dan toch aan het zadel liggen? (ze heeft trouwens ook een leren dekje onder haar zadel...) Of ligt het aan mij en waren mijn hulpen nu duidelijker nu ik geen zadel tussen ons in had? Een andere optie zou natuurlijk nog kunnen zijn dat ik haar eerst gelongeerd heb...maar als ik haar normaal gesproken rijd laat ik haar ook flink werken, dus of dit verschil 't 'm doet???

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:32

kiavu schreef:
Update:
Gistermiddag heb ik het paard eerst (met zadel op) 15 minuten gelongeerd in de bak. Ondanks haar 'vrijheid' vond ik haar nog niet super goed lopen.
Ik besloot het zadel van haar rug af te halen en haar te gaan rijden...ik reed op een totaal ander paard!! In tegenstelling tot anders liep ze geweldig aan de teugel zonder dat ik haar hier erg veel hulpen voor hoefde te geven en ze was ontzettend goed wendbaar! Zou het dan toch aan het zadel liggen? (ze heeft trouwens ook een leren dekje onder haar zadel...) Of ligt het aan mij en waren mijn hulpen nu duidelijker nu ik geen zadel tussen ons in had? Een andere optie zou natuurlijk nog kunnen zijn dat ik haar eerst gelongeerd heb...maar als ik haar normaal gesproken rijd laat ik haar ook flink werken, dus of dit verschil 't 'm doet???

Ik vind dit toch wel echt klinken of het paard ergens pijn heeft door het zadel. Hoofd echt de lucht in is een teken van verzet en dat komt meestal voort uit pijn bijv. door het zadel of doordat jij te hard met je hand inwerkt e.d. Aangezien ze dit zonder zadel niet doet lijkt het op pijn van het zadel. Het zou verstandig zijn als er een zadelmaker naar komt kijken, eens een ander dekje proberen kan ook maar lijkt me raar dat het alleen daar aan ligt. Dat jou hulpen anders over komen lijkt me ook raar of je moet alles veel zachter doen waardoor er niks is om zich tegen te verzetten.

mai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:36

Als het zo'n wereld van verschil is met rijden of je met of zonder zadel rijdt dan ligt het zeker aan het zadel.
Ik zou dit met de eigenaar bespreken..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:46

Ik zou met de eigenaresse overleggen of er misschien een ander zadel kan komen. Tot die tijd zou ik zonder zadel rijden. Is ze met poetsen ook gevoelig op haar rug? Als dat het geval is zou ik veel losmaakwerk doen zoals met een snoepje proberen om haar hoofd zover mogelijk naar haar flank en naar de grond te krijgen. Veel succes er mee!

kiavu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 12:08

Nee, met het poetsen is ze helemaal niet gevoelig op haar rug. Ik heb toevallig vanmorgen weer gereden en dit keer met zadel, wat tot mijn grote verbazing heel goed ging...misschien heeft het ook te maken met het tijdstip op de dag en haar humeur? Ik zal het er sowieso met de eigenaresse over hebben, als ik haar een keer tref...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:11

Citaat:
als ik haar een keer tref

Ik neem aan dat je toch een nummer van haar hebt.
Voor zoiets zou ik gewoon even bellen.

Het gaat wel om het welzijn van het paardje, daar moet je niet zo licht mee omgaan.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:34

Ik zou zo wiezo het zadel na laten kijken. Dat kost niet zo heel veel bij de meeste zadelmakerijen en wie weet zijn een hoop van de problemen al weg. Een goede instructeur erbij halen die behalve verstand van lesgeven en groene paarden ook nog het een en ander weet van bespiering en zadels lijkt me nooit weggegooit geld en wie weet hoe snel je weer je 'weggezakte'paardrijkennis ophaalt. Succes ermee!