Paard met Té veel sprong !?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Paard met Té veel sprong !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 07:29

We hebben gister de fries voor de eerste maal na de dracht onder het zadel genomen.
Vorig jaar is ze door iemand anders gereden geweest, en dit jaar zal ik haar weer oppakken.
Toen het meisje die mee was erop reed, wilde ze aanspringen in galop.

Dit deed het paard wel, maar ze kwam niet vooruit, ze sprong meer omhoog dan vooruit.
Het zag er ten eerste niet uit, en het zint me niet dat ze ook bij meer been niet vooruit sprong.
Ik veronderstel dat dit niet echt normaal is, en vraag me af hoe ik dit zou oplossen.

Ik dacht eraan om de eerste tijd vooral veel overgangen te maken en ze actief te maken op het been.
En dan tijdens de galop met relatief lange teugel vooral vooruit te rijden, maar of dit goed is en zal helpen?

Wolffie

Re: Paard met Té veel sprong !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 07:31

Sommige paarden lopen inderdaad 'achter de teugel' of 'vast' in hun eigen houding. Ik zou ook zeggen dat veel aan het been werken zou moeten helpen, vooral omdat ze dan wat meer impuls krijgt. Ik hoop dat je hier wat meer reacties over krijgt, iig succes Lachen

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 07:41

Paardje goed over de rug rijden en lang en laag instellen. Daarbij idd beenwerk voor de impuls.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 07:44

bijkomend probleem, aanspringen in eenmaal ging ook nog niet goed, koppie ging de lucht in en ze begon hard te draven, en sprong dan aan.
kan ik in dit stadium beter oefenen op het netjes aanspringen in galop, en eenmaal ze dit kan vooruit rijden?
of gewoon zorgen dat ze aanspringt en vooruit rijden, en dan later kijken voor de nette overgang?
(veronderstel dat beide tegelijk iets teveel van het goede zal zijn?)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 07:51

Rij je haar lang en laag? Loopt ze normaal gesproken wel over de rug? Ik ken het probleem bij Friezen, maar beetje moeilijk om te zeggen wat je precies moet doen als ik niet weet hoe je haar rijdt.
Ik zal toch proberen tips te geven voor zover ik dat kan vanaf hier: Ik zou dan maar vanuit de middendraf aangalopperen, áls je haar maar aan het galopperen krijgt. Mooie overgangen rijden komt voor mij dan ff op de 2e plaats.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 08:10

ik heb ze vorig jaar zadelmak gemaakt (lees: het longeren aangeleerd, wennen aan het zadel, bit en bijzet, en 2 maal erop gezeten aan de longe in stap en draf)
Door omstandigheden is ze dan door iemand anders gereden geweest (onze rijstijlen verschilden te veel van elkaar naar mijn mening dus heb ik er niet mee verder gedaan)

sindsdien ben ik er dus niet meer mee bezig geweest, gister hebben we ze voor de eerste maal opgepakt, maar is er iemand anders opgegaan die er graag es mee wilde rijden.
Nu is het de bedoeling dat ik ze weer oppak, dus de eerste keren zal zowiezo gewenning zijn aan elkaar.

Zowiezo zal ik eerst werken aan het aan het been zijn, en ze wat los te maken in stap en draf, en proberen een voorwaartse galop erin te krijgen.
Alles rustig aan.
hoe ze op dat moment loopt met haar koppie is eerst nog niet van belang, zo lang ze maar ontspannen loopt Haha!

Edit: naar ik gezien heb zocht ze wel de hand een beetje op en er zaten goede momenten in, maar er zat simpelweg te weinig voorwaartse drang in ...