Een mooie zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Een mooie zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 15:04

Wat vinden jullie nou een mooie houding en zit?
Hoe je precies je heupen moet houden, je knieeen (dat weet ik helemaal niet hoe je die meot doen Tong uitsteken ) en de rest van het lichaam om soepel en een netjes zit te hebben?

moislief

Re: Een mooie zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:12

uhm.. Ik vind het belangrijkste als je er mooi ontspannen opzit. Rechte rug, in het midden van het zadel zitten, tenen naar binnen, hakken naar beneden en zonder pianohandjes. Je heupen moet je gewoon rechthouden, maar dit gaat meestal vanzelf goed als je je rug ook recht hebt. Wat bedoel je precies met je knieën?

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:14

inderdaad, rug recht, geen platte piano handjes,geen kapstokken dus tenen naarbinnen, en de knieën mooi aan het zadel Knipoog

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 15:15

moislief schreef:
uhm.. Ik vind het belangrijkste als je er mooi ontspannen opzit. Rechte rug, in het midden van het zadel zitten, tenen naar binnen, hakken naar beneden en zonder pianohandjes. Je heupen moet je gewoon rechthouden, maar dit gaat meestal vanzelf goed als je je rug ook recht hebt. Wat bedoel je precies met je knieën?

Hoe je je knieeen moet houden Tong uitsteken

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:17

wat betreft je knieeen: naar binnen draaien, zodat je tenen niet naar buiten wijzen. werd laatst bij mij weer eens op gehamerd Clown

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 15:17

Wilt iemand me tips geven via PM? (dan geef ik degene een foto van mezelf op paard)

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:18

LoveMii schreef:
moislief schreef:

Hoe je je knieeen moet houden Tong uitsteken

tegen het zadel Tong uitsteken

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:22

LoveMii schreef:
Wilt iemand me tips geven via PM? (dan geef ik degene een foto van mezelf op paard)

Dat wil ik wel hoor, niet dat ik er een expert in ben Knipoog
Maar je kunt je foto ook gewoon hier neerzetten?

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:24

ooh ja Tong uitsteken , oké, die horen tegen idd tegen het zadel te liggen. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit echt op mijn knieën gelet, maar ik denk dat als je je voeten netjes houdt, je knieën ook vanzelf goed tegen het zadel komen te liggen. Waarschijnlijk moet je dan gewoon even wat meer aandacht aan je voeten besteden en dan komen je knieën ook wel goed.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 15:25

Zwartwitje schreef:
LoveMii schreef:

Dat wil ik wel hoor, niet dat ik er een expert in ben Knipoog
Maar je kunt je foto ook gewoon hier neerzetten?

Nja ik wil niet dat iedereen me ziet Tong uitsteken

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:25

Nou, stuur maar op dan Tong uitsteken

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:03

Je knieën moeten niet naar binnen gedraaid, maar vrij kunnen bewegen en je moet je paadr de ruimte bij zijn schoft kunnen geven (bv. bij schouderbinnenwaarts en appuyementen).

Een mooie zit is onafhankelijk en ondersteund en corrigeert het paard waar nodig. Dat kan alleen als schouders, heup en hak op één lijn zitten. De heup en schouders los zijn, zodat ze mee kunnen bewegen met de beweging van het paard. De tenen naar binnen en de knieën, vanuit de heup, los tegen het zadel (niet strak en klemmend, maar onafhankelijk van de hak en tenen. Knieën beweeg je vanuit je heup).

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:35

Alicia2u schreef:
Je knieën moeten niet naar binnen gedraaid, maar vrij kunnen bewegen en je moet je paadr de ruimte bij zijn schoft kunnen geven (bv. bij schouderbinnenwaarts en appuyementen).

Een mooie zit is onafhankelijk en ondersteund en corrigeert het paard waar nodig. Dat kan alleen als schouders, heup en hak op één lijn zitten. De heup en schouders los zijn, zodat ze mee kunnen bewegen met de beweging van het paard. De tenen naar binnen en de knieën, vanuit de heup, los tegen het zadel (niet strak en klemmend, maar onafhankelijk van de hak en tenen. Knieën beweeg je vanuit je heup).

Ik heb gehoord dat als je je handen hoog houdt, je iets beter hebt ofzo? Ik hoorde juist altijd dat ik me handen laag moest houden

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:37

LoveMii schreef:
Alicia2u schreef:

Ik heb gehoord dat als je je handen hoog houdt, je iets beter hebt ofzo? Ik hoorde juist altijd dat ik me handen laag moest houden

als je je handen hoog hebt met een knikje in je ellebogen en handen mooi rechtop, je rug een beetje hol trekt dan kan je makkelijker doorzitten zegt mijn instructrice. Tong uitsteken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:40

Je knieën níet naar binnen draaien, ze mogen niet tegen het zadel opgeplakt zijn maar moeten net van het zadel af blijven. Enkels, heup, ellenboog en schouder moeten op 1 (verticale) lijn zijn. Je handen moeten rechtopstaan en je polsen mogen niet 'ingeknikt' zijn. Lachen Maar dat is slechts theorie.

Liefst zie ik gewoon een ontspannen houding die functioneel is en het paard niet belemmerd Knipoog

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:45

pharagirlke schreef:
Je knieën níet naar binnen draaien, ze mogen niet tegen het zadel opgeplakt zijn maar moeten net van het zadel af blijven. Enkels, heup, ellenboog en schouder moeten op 1 (verticale) lijn zijn. Je handen moeten rechtopstaan en je polsen mogen niet 'ingeknikt' zijn. Lachen Maar dat is slechts theorie.

Liefst zie ik gewoon een ontspannen houding die functioneel is en het paard niet belemmerd Knipoog

Ontspannen lukt me nooit zo snel, dan moet ik echt op een hele lieve pony zitten wil ik niet gespannen raken Clown

lawrence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:37

ben het met hierboven eens

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:29

lisa_jpeine schreef:
als je je handen hoog hebt met een knikje in je ellebogen en handen mooi rechtop, je rug een beetje hol trekt dan kan je makkelijker doorzitten zegt mijn instructrice. Tong uitsteken

Als je je rug hol trekt bij het doorzitten, dan kun je onmogelijk een drijvende hulp geven met je zit en zet je je heup eerder vast, dan dat je soepel met het paard meebeweegt. Om goed te kunnen doorzitten moet je op je zitbeenknobbels zitten, bijna op je staartbeen zelfs. Ik vergelijk het met de houding die je het paard ook wilt laten aannemen; rugspieren ontspannen, buikspieren aangespannen. Op die manier is je onderrug bol (niet je schouders) en kun je soepel meebewegen met je paard zonder zijn beweging te belemmeren.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 08:27

bedankt allemaal. Nog tips hoe je je houding extra kan verbeteren?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:20

LoveMii schreef:

Vooral ontspannen zitten, zodra je gespannen gaat zitten krop je jezelf helemaal in/op en dan ga je juist verkeerd zitten.. Vork

__Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:12

knieen naar binnen houden zodat je tenen ook naar binnen blijven, en bij je handen je duim het hoogste punt.. schouders nog naar achter en netzoals Jotee al zei ontspannen blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:14

Ontspannen, rechte rug, benen lang, hakken naar beneden en tenen naar binnen, knik in je armen en armen bij je lichaam, handen rechtop, recht naar voren kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:15

LoveMii schreef:

Zitlessen nemen Knipoog

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 18:16

Anoniem schreef:
Ontspannen, rechte rug, benen lang, hakken naar beneden en tenen naar binnen, knik in je armen en armen bij je lichaam, handen rechtop, recht naar voren kijken.

Hoe kan ik ontspannen want dat lukt voor geen meter Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:23

Doen alsof je in een luie stoel zit, een beetje (niet te ver) naar achteren leunen en uitademen. Tja, en verder is het ook een stukje aanvoelen wanneer je ontspannen zit. En met de bewegingen die je paard maakt meegaan.