Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
VValar schreef:Een paard even aanpakken wanneer hij jou in de maling neemt is imo niets mis mee. Zeker wanneer je weet dat het paard prima kan lopen. Wanneer je eenmaal naar de ontspanning toe rijdt kun je je handen weer ontspannen. Dus niet handen vast zetten en in de krul trekken, maar je kunt best even wat meer doorvragen als hij je in de maling neemt.
Marcato schreef:Ik ga met VValar mee. Je paard even aanpakken kan geen kwaad en is soms nodig. Zolang het altijd maar tot doel heeft naar ontspanning te rijden.
Je handen vast zetten en flink spelen, klinkt mij wel een beetje als zagen eerlijk gezegd. Op deze manier gaan veel paarden wel naar beneden. Je instructrice zegt ook dat je dit moet doen? Als je deze hulpen iets minder sterk laat komen en wat meer geduld hebt (en uiteraard goed voorwaarts blijven rijden) lukt het dan ook niet?

poes schreef:Laten we het anders zeggen: dan heeft meneer knol zoveel pijn dat hij niet anders durft dan reageren.
Als het alleen maar zo zou kunnen, zou paardrijden voor mij niet hoeven
Je mag wel eens flink doorwerken ja, maar niet door te trekken. Zelf zou ik er flink mijn been aanhouden, veel wendingen en overgangen rijden, en ALTIJD streven naar de lichtst mogelijke teugelhulp. Zet hem eens aan de longe met bijzets, laat iemand hem longeren, en leer je paard van galop naar stap te laten overgaan op je zit. Eens je dat kan, zul je je afvragen waarom je zo hard met je handen was.
Hoe rijdt de eigenaresse hem?
superwoman schreef:Ik denk niet dat het aan "meneer knol" ligt.
Zoals jij zegt, neemt hij jou in de maling, maar volgens mij geef jij de hulpen gewoonweg niet goed en/of niet op het juiste moment.
Beetje laag om het paard de schuld te geven van je eigen valen.
Je geeft immers zelf aan dat hij het bij een andere ruiter wel kan, dus ligt het aan jou!!!
Een kwartier ot 20 min lopen "zagen" en trekken om 'm in de krul te krijgen, is geen goede manier en heeft niks met rijden te maken. Je zal meer geduld moeten hebben en moeten accepteren dat hij de eerste tijd met z'n kop in de lucht zal lopen. Je leert het alleen maar fout aan op die manier.
Carry schreef:als mijn instructeur het zelf zegt? Zelfs hij vind dat hij me in de maling neemt, hij reageert gewoon weg niet op de juiste hulpen. Dus als ik ze zo doe, en hem daarna op de achterhand rijd gaat het wel goed.
Op welk niveau loopt het paard met de eigenaresse? wat bedoel je hier bijvoorbeeld mee??? volgens mij loopt je paard niet eens aan de teugel (wat op zich nu nog niet zo erg is), hoe kan je hem dan OP de achterhand rijden???? Ik denk dat je er eerst een stukje ontspanning en vertrouwen in moet gaan rijden. Het komt nogal gespannen op mij over. Ben je bij voorbaat al boos als je erop stapt (lijkt zo omdat je hem meneer knol noemt), dan lukt het natuurlijk ook niet.Citaat:hoeveel ik hem ook op de achterhand rijdt
Cerize schreef:Als jij zeker weet dat je het goed doet (hoe weet je dat eigenlijk zo zeker???) dan zal er toch echt iets met het paard aan de hand zijn (lichamelijk). Maar ik denk dat je eerst even de fout bij jezelf moet zoekenwat bedoel je hier bijvoorbeeld mee??? volgens mij loopt je paard niet eens aan de teugel (wat op zich nu nog niet zo erg is), hoe kan je hem dan OP de achterhand rijden???? Ik denk dat je er eerst een stukje ontspanning en vertrouwen in moet gaan rijden. Het komt nogal gespannen op mij over. Ben je bij voorbaat al boos als je erop stapt (lijkt zo omdat je hem meneer knol noemt), dan lukt het natuurlijk ook niet.Citaat:hoeveel ik hem ook op de achterhand rijdt

Carry schreef:Ik rijd een paard die bij de eigenaresse echt heel leuk loopt. Maar als ik erop 'klim' wordt dat totaal anders. Hij neemt me in de maling,
Carry schreef:houd zijn kop omhoog, hoeveel ik hem ook op de achterhand rijdt. Nu wil degene waarvan ik les krijg dat ik hem eerst strak van voren neem, zodat hij inbuigt (in de krul dus!) en hem dan van achteren eronder zet en van voren weer loslaat. Dan loopt hij wel ontspannen
JoviBan schreef:Carry schreef:Ik rijd een paard die bij de eigenaresse echt heel leuk loopt. Maar als ik erop 'klim' wordt dat totaal anders. Hij neemt me in de maling,
Hij neemt je niet in de mailing (paarden hebben die eigenschap niet). Hij reageert op jouw hulpen c.q. manier van rijden en onttrekt zich daaraan omdat ze blijkbaar niet prettig zijn.Carry schreef:houd zijn kop omhoog, hoeveel ik hem ook op de achterhand rijdt. Nu wil degene waarvan ik les krijg dat ik hem eerst strak van voren neem, zodat hij inbuigt (in de krul dus!) en hem dan van achteren eronder zet en van voren weer loslaat. Dan loopt hij wel ontspannen
Een paard heeft een hoofd en geen kop.
En degene van wie je les krijgt, kun je maar beter de laan uit sturen. Een paard hoor je niet in de krul trekken/zagen.
Het is imo onmogelijk dat een paard na zoveel dwang uiteindelijk ontspant. Lijkt me meer een kwestie van overgeven omdat hij dat getrek en gezaag niet meer aankan.
Wellicht wordt TS hier dan wel aangevallen (ook door mij), maar ze komt op mij nogal respectloos over. Lees bijv.: "Kop omhoog", "hij doet net of hij gek is", "spelen (hard), dan gaat hij naar beneden", "hoofd naar beneden gespeeld/gezaagd", "meneer knol" etc..
TS geeft naar eigen zeggen alle goede hulpen, doet niks fout, ligt allemaal aan "meneer knol".
Ja, het zal wel...

fryskhynders schreef:als het paard er beter van word... en jij daarna ontspannen kan rijden denk ik dat je straks ook niet meer zo hard in het begin hoeft zijn.
dus misschien is dit wel een oplossing

Quir schreef:fryskhynders schreef:als het paard er beter van word... en jij daarna ontspannen kan rijden denk ik dat je straks ook niet meer zo hard in het begin hoeft zijn.
dus misschien is dit wel een oplossing
Zagen is NOOIT een oplossing!
Paard gaat 'ontspannen' lopen, om onder de pijn uit te komen en zich dus op geeft!
Tsja, als jij zo rijd....