spring vragen?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whitje

spring vragen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 18:54

Ik ben momenteel aan het springen met een kwpn paard. maar nou kom ik de volgende problemen tegen:

1) Het paard lijkt een duikboot te worden als ze gaat springen, wat moet ik hier aan doen?
(als ik met haar ga springen dan komt ze erg op de voorhand na de sprong en ook iets voor de sprong maar dat komt denk ik meer omdat ik me handen te vroeg naar voren doe, maar het gaat me er meer om hoe ik dat na de sprong op moet lossen)

2) Ik vind het paard wat onzeker tijdens het springen. Hoe krijg ik haar zekerder?

3) Heeft iemand de gouden tip om ervoor te zorgen dat ik mijn handen niet te vroeg naar voren doe Clown ik probeer er steeds aan te denken maar misschien heeft 1 van jullie een gouden tip dat ik dat nooit meer doe Bloos .

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
alvast bedankt!!!

sinneke

Re: spring vragen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:20

1. Ik heb ook met een springpaard gereden dat na de sprong op haar voorhand viel. Ze kreeg dit erger na een aantal sprongen, dus denk ik dat het was omdat ze moe werd. Als je paard het vanaf het begin doet weet ik niet hoe je het kan oplossen. Ik volg dit topic.
2. Het paard weerspiegelt vaak de ruiter. Als je er zelf 100% voor gaat, zal ze ook zekerder springen. Ik weet niet hoe oud ze is en hoe vaak je er mee springt, maar door veel te springen krijgen sommige paarden ook meer zekerheid (omdat ze al meer vertrouwd zijn met het springen).
3. Ik heb het vaak moeilijk met de juiste afzet bepalen en dus ook met op het juiste moment mijn handen naar voren te brengen om het paard te laten springen. Het is superhandig als er iemand in de piste staat die op het JUISTE moment zegt wanneer het paard afspringt en dat je dan je handen naar voren doet. (je moet dan natuurlijk wel luisteren Tong uitsteken )
Het is ook handig om één of twee balken (op de juiste afstand!) voor de hindernis te leggen. Je krijgt dan een bepaald ritme waardoor je goed voelt wanneer je gaat springen en je handen dus naar voor moet doen.

Veel succes.

Sinneke

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 19:27

bedankt sinneke

Dat van op haar voorhand vallen deed ze al vanaf het begin.

Ik heb vandaag pas voor het eerst sinds een lange tijd weer met haar gesprongen maar ik denk ga gelijk maar vragen hoe en wat voordat ik het alleen maar erger maak Knipoog .

In ieder geval bedankt voor de tips!!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 06:41

Tellen is goud waard bij het springen. Dus ga eens als volgt oefenen:
- Een cavaletti op 4 galopsprongen voor een hindernis
- 1,2,3,4 en hop

Wel zorgen dat je paard in het goede tempo houdt Lachen

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 09:11

dat gaat ik eens proboren, bedankt henkB

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:01

henkb schreef:
- 1,2,3,4 en hop

Dus dan gaat daar nog aan vooraf, zorgen dat je paard een goed basis tempo heeft.
Dit kan je oa krijgen door over meerdere balkjes te galopperen, in-uitjes te springen enz..... ritme is zeer belangrijk.
Een goed basis tempo is een tempo waarin je nog kan veruimen en kan terug rijden.

Om er voor te zorgen dat je paard minder op de voorhand duikt, zou ik er zelf al voor zorgen dat je dressuur matig je paard al wat meer op de achterhand kan zetten.
Verder ook na de sprong niet teveel voorover gaan zitten, maar meteen je paard weer op de achterhand zetten.

In de afzet moet je je handen niet naar voren doen, dat doe je in de sprong zelf. Als je het wel al in de afzet doet dan duikt je paard automatisch op de voorhand.

Succes!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:54

sinneke schreef:
1. Ik heb ook met een springpaard gereden dat na de sprong op haar voorhand viel. Ze kreeg dit erger na een aantal sprongen, dus denk ik dat het was omdat ze moe werd. Als je paard het vanaf het begin doet weet ik niet hoe je het kan oplossen. Ik volg dit topic.

Sinneke

En ook hier weer een kritische noot:
Het zou ook kunnen komen door een slecht passend zadel.
Het klinkt de meeste misschien in de oren van "daar heb je hem weer" maar ik zal het uitleggen.
Als je paard mogelijk pijn heeft door het zadel met gewoon rijden dan zal hij of zij dat nog meer hebben met springen. Pijn wat je zelf nog niet hebt gemerkt.
Het niet willen springen kan dus ook zijn wegspringen om pijn te voorkomen, maar ook het "vluchten" na de sprong of op de voorhand blijven lopen om de rug te ontlasten.
Voor je paard staat springen mogelijk gelijk aan pijn!

Let op: ik zeg niet dát het zo is maar het zou wel zo kunnen zijn.
Laat je je zadel met regelmaat controleren dan weet je zeker dat je zadel geen probleem is en kan je verder rijtechnisch gaan kijken.

Ik ben ervan overtuigd dat de meeste rijtechnische problemen voortkomen uit zadel/ rug problematiek.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:00

Ik volg ff dit topic...

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:12

ilse18 schreef:
henkb schreef:
- 1,2,3,4 en hop

Dus dan gaat daar nog aan vooraf, zorgen dat je paard een goed basis tempo heeft.
Dit kan je oa krijgen door over meerdere balkjes te galopperen, in-uitjes te springen enz..... ritme is zeer belangrijk.
Een goed basis tempo is een tempo waarin je nog kan veruimen en kan terug rijden.

Om er voor te zorgen dat je paard minder op de voorhand duikt, zou ik er zelf al voor zorgen dat je dressuur matig je paard al wat meer op de achterhand kan zetten.
Verder ook na de sprong niet teveel voorover gaan zitten, maar meteen je paard weer op de achterhand zetten.

In de afzet moet je je handen niet naar voren doen, dat doe je in de sprong zelf. Als je het wel al in de afzet doet dan duikt je paard automatisch op de voorhand.

Succes!

Uiteraard! En niet te vergeten toch een beetje spanning te houden in de galop. Als het paard snel op de voorhand gaat dan "valt" ie waarschijnlijk snel uit elkaar, dus bij het aanrijden de spanning er ophouden en na de sprong weer zo snel mogelijk opnemen.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:08

Uiteraard! En niet te vergeten toch een beetje spanning te houden in de galop. Als het paard snel op de voorhand gaat dan "valt" ie waarschijnlijk snel uit elkaar, dus bij het aanrijden de spanning er ophouden en na de sprong weer zo snel mogelijk opnemen.[/quote]

Juist dat bedoelde ik, jij verwoordt het even duidelijker! Bloos

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 11:18

@harnessmaker: Ik ben het volledig met je eens dat de meeste problemen uit de rug en/of zadel komen. Het zadel wat er nu op ligt, ligt goed dus daar kan het niet in zitten, of zie ik dan nog iets over het hoofd?

@ilse18: Ik denk dat ik er inderdaad voor moet zorgen dat ik haar dressuurmatig ook wat meer van achter er onder krijg en dat dat ook al een hoop oplost.
Ik weet dat ik me handen niet naar voren mag doen tijden de afzet maar pas met de sprong zelf maar ik doe dat eigenlijk automatisch Clown , maar ben eigenlijk meer opzoek naar de gouden tip van hoe ik dat kan oplossen.

@Henkb: Die spanning erop houden gaat goed tot 1 of 2 passen voor de sprong dan gooi ik me handen naar voren zo van zo red je het beter. Maar ja eigenlijk red ze het dan helemaal niet beter en is het heel erg fout.

Allemaal bedankt voor de tips, ik ga er zeker iets mee doen en nog meer tips zijn altijd welkom!!

girl_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:01

haha ik heb ook wel een ideetje mijn instruktice zij omdat ik mijn benen teveel naar vooren deed 'ik bind je wel vast met touwtjes' misschien kun je dat ook met je benen doen !! Haha! Bloos Tong uitsteken Pling Cool

girl_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:02

uem sorry handen bedoelde ik op het laatst Clown

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 20:48

ja maar moet ze boven de sprong wel naar voren kunnen doen. of moet ik ze dan weer snel losmaken. Clown

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:32

om je paard zekerder te maken bij het springen, kun je hem misschien eerst vrij laten springen over lage hindernisjes, zodat hij meer vertrouwen krijgt.
Als je onder het zadel hoger wilt gaan springen kun je hem eerst vrij over de hogere hindernis laten gaan. zodat hij weet hoe hij de hindernis het beste kan benaderen. je zal zien dat het helpt!
Succes Lachen

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:29

Fucsia schreef:
om je paard zekerder te maken bij het springen, kun je hem misschien eerst vrij laten springen over lage hindernisjes, zodat hij meer vertrouwen krijgt.
Als je onder het zadel hoger wilt gaan springen kun je hem eerst vrij over de hogere hindernis laten gaan. zodat hij weet hoe hij de hindernis het beste kan benaderen. je zal zien dat het helpt!
Succes Lachen

Ik denk dat het in dat geval meer een kwestie is van een onzekere ruiter!

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 18:50

dat ben ik wel met ilse18 eens maar ik denk ook zo en zo dat het probleem niet bij het paard ligt maar meer bij mij, dus ik denk ook niet dat ik oplossingen moet zoeken bij het paard maar bij mezelf