Concentratieprobleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JeDe

Concentratieprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 18:16

Een half jaar geleden is mijn 12-jarige ruin geblesseerd geraakt aan een spier in zijn schouder. Waarschijnlijk een scheurtje. Hoe dat is gekomen is een raadsel. Ik moest hem 6 weken laten staan, en als het goed leek, daarna rustig weer oppakken. Helaas bleek hij na die 6 weken niet goed hersteld. In die periode zijn we ook nog eens verhuisd en is er van het rijden niks terecht gekomen. Al met al heeft het paard een half jaar niks gedaan. Sinds enkele weken ben ik weer gaan rijden, maar hij bleek af en toe linksom onregelmatig te zijn. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het waarschijnlijk een rijtechnisch probleem is dat er enkele jaren geleden langzaam ingeslopen is. Nu probeer ik onder goede begeleiding het probleem te verhelpen, en dat gaat de goede kant op gelukkig.
Maar nu is er nog een probleem waar ik zelf, en ook met instructie nog niet uitkom. Ik kan hem niet meer fatsoenlijk laten stappen. Hij kruipt achter de teugel en begint dan te dribbelen en "truttig" te stappen. Hij maakt zijn passen dus niet af. Nou weet ik dat ik dat voorwaarts op moet lossen, maar hij reageert niet of nauwelijks op mijn beenhulpen. Als hij wel reageert dan draaft hij op dezelfde dribbelende manier aan en blijft alles losgooien. Soms gebruik ik een zweepje, maar daar kan hij heel heftig op reageren. Soms zelfs zo erg dat er daarna niks meer met hem aan te vangen is. Hij is een beetje een stresskip, en kan erg druk zijn. Nu begint hij ook nog eens op het bit te knarsen, wat hij voorheen nooit deed. Ik krijg zelf een beetje de indruk dat hij moeite heeft met zich op mij te concentreren omdat hij het te druk heeft met zichzelf. Ook kost het veel tijd en moeite om hem te laten ontspannen.
Wie heeft dezelfde ervaring, of wie weet hoe dit opgelost kan worden?

Anoniem

Re: Concentratieprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:41

Hoe gaat hij aan de longeerlijn, als je 'm bijgezet aan het werk zet?

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 06:59

Aan de longe wil hij vaak alleen maar over het tempo lopen. Na een half uurtje wordt het dan meestal beter. Als hij op mij geconcentreerd is, is er niks te zien, maar zodra hij afgeleid wordt begint hij soms onregelmatigheid te vertonen. Zo gaat dat ook onder het zadel. En alleen linksom. Vandaar dat ik niet zozeer denk aan een blessure maar aan een rijtechnisch probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 07:28

En wat gebeurt er als je zijn verwachtingspatroon overhoop gooit met het rijden? Dus als je niet begint met rondjes stappen aan de lange teugel, maar met meteen stapwerk over balken (die je uiteraard NIET netjes op stapafstand neerlegt; laat hem het maar uitzoeken)?
En op het moment dat je gaat draven en grote voltes gaat rijden en je zorgt dat je steeds tussen 2 grote pionnen oid heen moet rijden (krap poortje maken), wat gebeurt er dan?

Zijn hele flauwe dingetjes, maar voor een paard een wereld van verschil en vaak de sleutel tot het doorbreken van het verwachtingspatroon. Voor een paard is een volte ineens heel wat anders als een saai rondje als hij op een paar plaatsen ineens tussen een paar voorwerpen door moet lopen. Mogelijk is hij dan zo verbaasd dat je meteen z'n aandacht hebt.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:02

Het belangrijkste is nu dat je je impuls terug krijgt. Dus de drang naar voren ongeacht het tempo, dwz hij moet je het gevoel geven altijd voorwaarts voor je uit te willen lopen maar jij bepaald het tempo.

Oneindig veel overgangen maken, eerst een kleine hulp geven (zoals hij zou moeten zijn) geen reactie even goed naar voren rijden en dan mag je best even streng zijn. Reageert hij daarop en gaat hij voorwaarts laat je hem even met rust. Zodat hij snapt wat je bedoeling is. Op het moment dat hij terug valt in tempo herhaal je dat. Aanleuning ed. vind ik dan niet eens het belangrijkste, belangrijker is nu de reactie op de hulpen. Als die verbeterd, verbeterd het impuls ook. Is het impuls beter dán kun je hem ook weer beter over de rug gaan rijden ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:12

Gezien de heftigheid en het narrige waarmee het paard reageert, vraag ik me overigens wel af of het lichamelijk echt weer 100% is. Heeft het zich tijdens de bekende blessure niet elders in het lichaam vastgezet, waar het dier nu last van heeft nu er weer arbeid gevraagd wordt?
Ik vind de verandering in gedrag en werklust eigenlijk wel wat te extreem, zeker voor een ruin van die leeftijd.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:31

JeDe schreef:
Sinds enkele weken ben ik weer gaan rijden, maar hij bleek af en toe linksom onregelmatig te zijn. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het waarschijnlijk een rijtechnisch probleem is dat er enkele jaren geleden langzaam ingeslopen is. Nu probeer ik onder goede begeleiding het probleem te verhelpen, en dat gaat de goede kant op gelukkig.

Als het idd tactfouten zijn zal hij wel enorm scheef en vastzitten. Als je er niet 100% zeker van bent zou ik hem idd nog eens goed! na laten kijken, dan kan het idd een medisch probleem zijn zoals Sonja al zegt. Is er nog een buigproef ed mee gedaan?

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:35

Sonja schreef:
Gezien de heftigheid en het narrige waarmee het paard reageert, vraag ik me overigens wel af of het lichamelijk echt weer 100% is. Heeft het zich tijdens de bekende blessure niet elders in het lichaam vastgezet, waar het dier nu last van heeft nu er weer arbeid gevraagd wordt?
Ik vind de verandering in gedrag en werklust eigenlijk wel wat te extreem, zeker voor een ruin van die leeftijd.

Die heftigheid en dat narrige heeft hij eigenlijk altijd wel gehad, maar om het probleem dat nu aan de orde is op te lossen, is dat een extra moeilijkheid. Zoals ik al schreef kost het alleen al veel tijd en moeite om hem ontspannen te krijgen. Wat eigenlijk ook een beetje in zijn aard zit.
Aangezien ik geen supertalent ben heb ik gewoon wat moeite met dat soort dingen.
Maar een goeie tip is denk ik die afleidingsoefeningen. Hoewel dat net weer iets is om zich over op te winden. Die pionnen en balken en zo. Maar ik ga daar zeker mee aan de slag.

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:38

Solvej schreef:
JeDe schreef:
Sinds enkele weken ben ik weer gaan rijden, maar hij bleek af en toe linksom onregelmatig te zijn. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het waarschijnlijk een rijtechnisch probleem is dat er enkele jaren geleden langzaam ingeslopen is. Nu probeer ik onder goede begeleiding het probleem te verhelpen, en dat gaat de goede kant op gelukkig.

Als het idd tactfouten zijn zal hij wel enorm scheef en vastzitten. Als je er niet 100% zeker van bent zou ik hem idd nog eens goed! na laten kijken, dan kan het idd een medisch probleem zijn zoals Sonja al zegt. Is er nog een buigproef ed mee gedaan?

Mijn instructrice heeft hem ook een paar keer gereden om te zien of mijn vermoeden van een rijtechnisch probleem idd zo kon zijn. Onder haar was er weinig aan de hand. Soms toch nog iets onregelmatig, maar al veel minder dan dat ik hem rijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:14

het lijkt er idd op dat hij erg scheef is,ik zou hem consequent terug zetten in het tempo en hem voorwaarts neerwaarts gaan rijden,met het neusje eruit.Eerst ff lekker op eigen benen lopen.

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 06:46

Elisa2 schreef:
het lijkt er idd op dat hij erg scheef is,ik zou hem consequent terug zetten in het tempo en hem voorwaarts neerwaarts gaan rijden,met het neusje eruit.Eerst ff lekker op eigen benen lopen.

Dat is op dit moment ook mijn aanpak, en het lijkt erop dat het werkt. Zolang hij zijn aandacht bij mij heeft gaat het goed. Doordat hij zo'n druktemaker is gaat het soms nog mis, want hij ziet natuurlijk van alles. Maar ik ga nog een poosje op deze manier door.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:55

Wat doet hij als je hem met lange teugel laat stappen?
Gaat hij dan nog steeds dribbelen?

Laat hem anders eens lekker met lange teugel lopen, zonder druk in zijn mond. Voorwaarts houden zodat hij je hand op gaat zoeken, de teugels zijn lang dus moet hij ook lang worden en zich dus ontspannen... Dan kan je langzaam aan je teugels steeds ietsje korter pakken, maar er wel voor zorgen dat hij voorwaarts blijft, als hij weer gaat dribbelen weer lang laten...

Ik denk niet dat het een concentratie probleem is, denk juist dat hij óvergeconcentreerd is. Hij wil het goed doen en gaat zich lopen opfokken omdat hij niet weet wat hij nu eigenlijk moet doen en wat goed is? Maar dit is alleen maar iets wat ik uit woorden op kan maken, ik weet niet hoe hij in het echt reageerd, dus dat is wel moeilijk te bepalen.

Inderdaad zijn dan afleidingen zoals de pionnen en balken in de bak goed, zowel bij overconcentratie (haalt de meeste druk, doordat hij zich wil concentreren weg) als bij zijn concentratie er niet bij kunnen houden (hij moet wel op gaan letten en het zal zijn interesse in de dingen in de bak oproepen)

Je kan vanalles in de rijbak gaan zetten, eerst een paar pionnen en/of balken, later kan je er kratten of iets dergelijks in de bak leggen. Wat ook altijd heel leuk is, is voetballen, een grote joga bal in de bak en dan gewoon gaan rijden en steeds dichterbij komen, zodat hij uiteindelijk kan gaan voetballen.

Ik denk dat je niet te veel op het probleem moet gaan richten, maar vooral ontzettend veel afwisseling in het werk houden en lekker lang en laag gaan rijden zodat hij zich wel moet ontspannen... Dan komt hij vanzelf tot ontspanning en zal zijn probleem weg gaan.

En omdat hij waarschijnlijk dus scheef is, heel erg veel voltes/wendingen rijden, en niet alleen de kant waar hij scheef is, maar ook juist de kant waar hij recht is. Anders draait de scheefheid alleen maar om..

Succes!

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:02

[

En omdat hij waarschijnlijk dus scheef is, heel erg veel voltes/wendingen rijden, en niet alleen de kant waar hij scheef is, maar ook juist de kant waar hij recht is. Anders draait de scheefheid alleen maar om..

Succes![/quote]
Inmiddels ben ik er ook achter dat die scheefheid grotendeels wordt veroorzaakt door het zadel. Ik had al een tijdje het gevoel dat ik steeds naar één kant zakte. Links dus. Als ik volgens mijn instructrice recht zat had ik juist het gevoel dat ik niet goed in het zadel zat. Gisteravond tijdens de les heb ik haar zadel geprobeerd en dat drukke stappen en de onregelmatigheid verdwenen bijna als sneeuw voor de zon. Ik moet dus mijn zadel na laten kijken. Waarschijnlijk ligt daar dus een groot deel van het probleem...