Beleren 3-jarige: Paard blijft stil staan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pittig_ding

Beleren 3-jarige: Paard blijft stil staan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 10:55

Momenteel ben ik bezig om mijn 3-jarige ruin in te rijden. Dit doe ik samen met mijn instructrice die mij ook begeleid bij het rijden met mijn andere paard.
Nu lopen we echter tegen het volgende probleem aan.

Tijdens het longeren met zadel en dergelijke gaat het allemaal erg goed. Hij is goed voorwaarts en reageert erg goed op mijn stem. Het probleem doet zich voor op het moment dat er dus iemand in het zadel gaat zitten. Hij blijft dan gewoon stil staan, en gaat niet voor of achteruit.
Op het moment dat er iemand naast gaat lopen, doet hij het dus super goed. Dan loopt hij netjes met je mee, maar op het moment dat degene dus in de longeercirkel gaat staan, stopt ook hij met lopen en verzet geen stap meer.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om altijd naast hem te blijven lopen en hij moet op een gegeven moment toch echt zelf gaan lopen.

Op de zweep reageerd hij dus pertinent niet. We kunnen slaan wat we willen, het doet hem echt niets. 1x is hij zo hard geslagen, harden is bijna onmogelijk, maar zelfs dat deed hem niets. Was voor mij een reden om niet verder te gaan, het werd naar mijn idee te hard en het was dus geen oplossing.

Wie weet wat ik moet doen om dit op te lossen!?
Laatst bijgewerkt door pittig_ding op 14-05-07 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Frederika

Re: Beleren 3-jarige: Paard blijft stil staan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:57

een beetje helpen met de longeerzweep??? hebben jullie dat al geprobeert.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:58

Als je instructrice dit niet weet, vraag ik me af of ze al veel emt jonge paarden gewerkt heeft...

Wat gebeurt er als je teugeldruk opzij zet? Loopt het paard dan wel een rondje? Geef dan eerst benen, en dan zijwaartse druk op de teugel (liever nog: op het halster). Stop met benen geven zodra het paard in beweging komt, ook al is dat dan in een rondje. Het paard moet leren dat hij de beendruk kan "oplossen" door voorwaarts te gaan.

Een hele fijne tussen stap is longeren met dubbele lange lijnen, zodat je van daaruit naar de men-positie kunt gaan, en het paard dus al leert "alleen" te lopen, zonder dat jij de weg wijst of naast hem loopt.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Animal_ABC op 14-05-07 11:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:59

Het klinkt niet alsof je instructrice dit al vaker heeft gedaan. Heeft ze er wel ervaring mee? Zo vreemd is de reactie van je paard namelijk niet.
Voorwaards op stem, helpt dat niet dan zweep er voorzichtig achter. Maar wat is het probleem met ernaast lopen? Je hoeft toch niet binnen een week alles voor elkaar te hebben? Misschien vnd hij het nog wat griezelig en voelt zich veiliger met iemand ernaast. Hoe dan ook, dit is geen 'moeilijk' probleem en als jullie dat niet kunnen oplossen zou ik maar snel iemand zoeken de dat wel kan.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:00

Frederika schreef:
een beetje helpen met de longeerzweep??? hebben jullie dat al geprobeert.

Edit, dit is idd gebeurt.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:01

snuffelhues schreef:
Wat gebeurt er als je teugeldruk opzij zet? Loopt het paard dan wel een rondje? Geef dan eerst benen, en dan zijwaartse druk. Stop met benen geven zodra het paard in beweging komt, ook al is dat dan in een rondje. Het paard moet leren dat hij de beendruk kan "oplossen" door voorwaarts te gaan.

Een hele fijne tussen stap is longeren met dubbele lange lijnen, zodat je van daaruit naar de men-positie kunt gaan, en het paard dus al leert "alleen" te lopen, zonder dat jij de weg wijst of naast hem loopt.
Succes!

Teugeldruk is hij dus nog erg fel op tegen. OP het been reageerd hij dus ook nog niet. Hij loopt alleen als iemand hem bij zn teugel pak en mee loopt.

Lange lijn, dat is nog een oplossing inderdaad!! Nog niet geprobeerd!

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:05

Sizzle schreef:
Het klinkt niet alsof je instructrice dit al vaker heeft gedaan. Heeft ze er wel ervaring mee? Zo vreemd is de reactie van je paard namelijk niet.
Voorwaards op stem, helpt dat niet dan zweep er voorzichtig achter. Maar wat is het probleem met ernaast lopen? Je hoeft toch niet binnen een week alles voor elkaar te hebben? Misschien vnd hij het nog wat griezelig en voelt zich veiliger met iemand ernaast. Hoe dan ook, dit is geen 'moeilijk' probleem en als jullie dat niet kunnen oplossen zou ik maar snel iemand zoeken de dat wel kan.

hier sluit ik mij bij aan!!!
mijn paard deed dit ook en mijn vriendin die intructrice is bleef er naast lopen gaf het dier een hoop vertrouwen...in alle rust na 10 x meelopen ging zij steeds een stukje verder bij mij vandaan. is prima gegaan.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:06

Het probleem met ernaast lopen is dat hij toch echt op zijn eigen benen moet gaan leren lopen. Hij hoeft het zeker niet binnen een week te doen, maar we zijn er al langer mee bezig. En we hebben het idee dat hij ons uit probeert of iets. Het blijft raar dat hij dus met longeren, als er dus weer iemand in het midden staat, het wel doet, zit er iemand om, en staat er iemand in de longercirkel, het dus niet doet!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:07

Dubbele longe is een super middel, maar met iemand erop en een groen paard vind ik dat een beetje griezelig. Zeker als hij dan misschien wil gaan draaien naar de persoon erachter, dat komt vrij vaak voor.
Waarom niet gewoon steeds een paar cm langer houden, tot je op den duur alleen bent. Zit je ook niet te zwaar? Vind hij het bit niet eng waardoor hij niet naar voren wil? Het laatste kan je verhelpen door hem eerst eens op de neus te rijden.
Zoek extra hulp!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:09

ik zou eerst zorgen dat hij aan de lange lijnen goed kan lopen en alle hulpen kent. dan is het ook zo dat er niemand naast loopt en hij dus moet lopen zonder dat iemand hem begeleidt...

ik zou een andere instructrice nemen. iemand aan wie je WEL wat hebt...

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:09

vlekkie1 schreef:
Sizzle schreef:

hier sluit ik mij bij aan!!!
mijn paard deed dit ook en mijn vriendin die intructrice is bleef er naast lopen gaf het dier een hoop vertrouwen...in alle rust na 10 x meelopen ging zij steeds een stukje verder bij mij vandaan. is prima gegaan.

De instructrice heeft hier dus negatieve ervaring mee. Het paard liep niet meer op het moment dat iemand anders dus wegging. Dit willen wij zien te voorkomen in dit geval.

Mijn gevoel zegt het zelfde als jou manier. Want zoals het de laatste keer ging, met een flinke tik met de zweep en nog blijven stil staan, zo wil ik het gewoon niet!
Wellicht dat het bij hem ook beter in alle rust gaat. Aangezien dat bij jou ook heeft geholpen!!

Ik sta voor alles open!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:10

Hij probeert je niet uit, hij snapt er gewoon geen reet van. Dat is nou eenmaal het geval met jonge paarden. Hij vindt kennelijk op eigen benen lopen met gewicht op zijn rug nog moeilijk. Dus zou ik er gewoon naast blijven lopen voorlopig. So what? Het komt vanzelf wel goed als hij sterker is, heeft gewoon wat meer tijd nodig denk ik. Longeer je hem ook goed op stemhulpen? Dat kan ook helpen als je erop zit.

Ik vind het overigens ook niet goed klinken dat hij zo fel is op teugeldruk.
Mijn jonge paard wilde ook op een gegeven moment moeizaam naar voren. Die bleek toen toch behoorlijke gebitdproblemen te hebben(afgebroken wolfstanden). Na behandeling was ze gelijk weer voorwaarts.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:13

Idee om met een ander paard samen te rijden? Heb ik zeer goede ervaringen mee, het paard heeft dan steun aan het andere paard en krijgt zo meer vertrouwen in het hele rijden.

[edit] moet wel een heel braaf paard zijn, die dus niet aan de kletter gaat als jou paard vreemde dingen gaat doen....
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 14-05-07 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:14

Tiessie schreef:
Hij probeert je niet uit, hij snapt er gewoon geen reet van. Dat is nou eenmaal het geval met jonge paarden. Hij vindt kennelijk op eigen benen lopen met gewicht op zijn rug nog moeilijk. Dus zou ik er gewoon naast blijven lopen voorlopig. So what? Het komt vanzelf wel goed als hij sterker is, heeft gewoon wat meer tijd nodig denk ik. Longeer je hem ook goed op stemhulpen? Dat kan ook helpen als je erop zit.

Mijn jonge paard wilde ook op een gegeven moment moeizaam naar voren. Die bleek toen toch behoorlijke gebitdproblemen te hebben(afgebroken wolfstanden). Na behandeling was ze gelijk weer voorwaarts.

Ik heb inderdaad een afspraak gemaakt bij de tandarts! Mij is gezegd dat wellicht dit mee kan spelen. Helaas heeft deze het erg druk, en kan ik over 3,5 week terecht.
Ik heb nu besloten om deze 3,5 week alleen te longeren en hem niet op te zadelen met iemand op zijn rug. En inderdaad te kijken of het aan zijn gebit ligt!

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:15

Thokkadisje schreef:
Idee om met een ander paard samen te rijden? Heb ik zeer goede ervaringen mee, het paard heeft dan steun aan het andere paard en krijgt zo meer vertrouwen in het hele rijden.

[edit] moet wel een heel braaf paard zijn, die dus niet aan de kletter gaat als jou paard vreemde dingen gaat doen....

Geen ervaring mee, wellicht wel een idee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:18

pittig_ding schreef:
Tiessie schreef:

Ik heb inderdaad een afspraak gemaakt bij de tandarts! Mij is gezegd dat wellicht dit mee kan spelen. Helaas heeft deze het erg druk, en kan ik over 3,5 week terecht.
Ik heb nu besloten om deze 3,5 week alleen te longeren en hem niet op te zadelen met iemand op zijn rug. En inderdaad te kijken of het aan zijn gebit ligt!

Gewoon met een halster proberen, of kaptoom. Weet je gelijk of dat het probleem is.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:32

Ik zou het idd eens proberen met een ander braaf paard, ervoor lopen richting uitgang. Desnoods rijd het andere paard die uitgang uit, zodat het dier even afgeleid is van dat gewicht en gaat lopen.

Longeer ook eens op een afgezette cirkel, daarna erop en weer longeren, helpt dat niet? Lijn hoeft er niet per se aan maar dat het dier het idee heeft dat het gelongeerd wordt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:51

Kun je niet van een overal een stropop maken en daarmee het longeren oefenen? Probeer ook eens te longeren met ballast.

Het paard vindt het dragen van gewicht nog eng, daar moet deze ook aan wennen. Probeer de situatie zo te maken dat de overgang tussen longeren met en zonder ruiter klein is. Probeer desnoods eens op te stappen zonder vasthouder naast het paard (als het toch geen stap durft te verzetten gaat dat tijdens opstappen vast wel lukken). Blijven zitten en na een poos stilstaan het paard aanmoedigen om te stappen. Deze blijft niet eeuwig stilstaan denk ik.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:56

[quote="Tiessie"]Hij probeert je niet uit, hij snapt er gewoon geen reet van. Dat is nou eenmaal het geval met jonge paarden. Hij vindt kennelijk op eigen benen lopen met gewicht op zijn rug nog moeilijk. Dus zou ik er gewoon naast blijven lopen voorlopig. So what? Het komt vanzelf wel goed als hij sterker is, heeft gewoon wat meer tijd nodig denk ik. Longeer je hem ook goed op stemhulpen? Dat kan ook helpen als je erop zit.
quote]

Ik sluit me hier volledig bij aan. Het klinkt mij in de oren alsof hij er gewoon nog niet helemaal aan toe is om op eingen benen te lopen met gewicht op zijn rug en daarom maar gewoon verstijft. Gewoon rustig er naast blijven lopen tot hij er een beetje aan gewend is. Slaan lijkt mij zeker geen oplossing. Daar wordt hij alleen maar nog onzekerder van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:57

Bienotje schreef:
Kun je niet van een overal een stropop maken en daarmee het longeren oefenen? Probeer ook eens te longeren met ballast.

Dat is een goed idee als je graag een getraumatiseerd paard eraan over wil houden Clown
Heb je enig idee wat er kan gebeuren als hij ineens besluit te gaan rennen met zo'n onhandig ding op zijn rug?

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:59

Dit heeft mijn jonge paard dus ook gedaan,

Is jouw paard goed op de stemhulpen? als je er op zit zeg dan duidelijk stap en geef beenhulp geen reactie dan een kleine tik met de zweep op de hals krijg je nog geen reactie dan hoofd om "trekken"zodat ze haar evenwicht verliest en wel moet stappen dan beenhulp geven en belonen ze krijgt dan zelf door als wanneer je beenhulp geeft ze moet lopen dat heeft uitstekend geholpen met mijn paard. succes !

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:02

Ik zie niet in waarom ballast of een stropop veel meer kwaad zou kunnen dan een ruiter van vlees en bloed.

Als een paard besluit te rennen met een ruiter erop, heeft dat ook consequenties (ruiters hebben ook nog eens bij onverwachtse sprongen een gewoonte om de benen aan te klemmen voor steun).

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:04

Bienotje schreef:
Ik heb een keer van iemand gehoord dat ze jonge paarden longeerden met een zak zand aan het zadel vastgemaakt zodat het aan het gewicht op z'n rug kon wennen. Eigelijk het zelfde idee als hierboven. Geen idee of het werkt!

Bij mijn verzorgpaarden hebben we dit ook gehad met een 3 jarig paard, longeren ging wel goed maar wanneer er iemand opstapte snapte ze het niet meer en verzette ze geen stap! ( Het lag niet aan de persoon die er op zat, want zij heeft veel paarden beleerd en dat is echt super gegaan! Lachen ) Met dit paard zijn we opgehouden, en we longeren haar nu eerst totdat ze wat ouder is, ongeveer een jaar of 4. Dan is ze net even wat volwassener en snapt ze het waarschijnlijk beter! Haha!
Succes iniedergeval!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:11

Bienotje schreef:
Ik zie niet in waarom ballast of een stropop veel meer kwaad zou kunnen dan een ruiter van vlees en bloed.

Kijk maar eens wat er gebeurd als zo'n ding ineens onder zijn buik hangt. Bovendien stelt zo'n pop je paard niet gerust. Als ik op een dier stap dan zie ik aan hem dat hij naar me luisterd als ik tegen hem praat en aai. Het gaat om vertrouwen niet om het 'kunstje'.

Citaat:
Als een paard besluit te rennen met een ruiter erop, heeft dat ook consequenties (ruiters hebben ook nog eens bij onverwachtse sprongen een gewoonte om de benen aan te klemmen voor steun
.

Die ruiters horen niet op een jong paard te gaan zitten.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:59

Ga naast de schoft lopen met 2 teugels in je handen, je stuurt dus gewoon alsof je erop zit alleen loop je ernaast. Wat doet hij nu?