Hand wegtrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicolietje

Hand wegtrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 22:18

Hoi,

Ik heb het volgende rijtechnische "probleem" met mijn paard:

Als ik in draf of gallop contact heb, trekt ze constant mijn hand naar voren, als ik dan meega houdt ze ermee op, maar dan heb ik dus mijn handen halverwege haar manenkam.Ze onttrekt zich zeg maar aan de druk.
In stap is er niks aan de hand en loopt ze vrij nagevelijk.

Ik rijd haar met een dubbel gebroken trensje.

Met springen gebruik ik een passoa-bit omdat ze dan erg heftig is. Dan trekt ze mijn hand niet weg in draf en gallop. Ik wil haar alleen niet altijd met passoa rijden omdat ik niet wil dat ze een harde mond krijgt.

Nou zou je zeggen "neem les!", nou dat heb ik. Maar de ene instructeur zegt; been geven en hand naar voren en verder rijden. De andere vindt juist dat ik haar streng stil moet zetten en dan weer door. Weer een ander zegt voltes inzetten als je voelt dat ze je hand weg wil trekken....
En eigenlijk werkt het allemaal niet zo lekker.

Dus graag tips. Bedankt!

Groetjes Nicole

Casca

Re: Hand wegtrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:22

Is het voor jou en je paard niet fijner het bij 1 instructeur en dus 1 manier te houden?? Of iig een tijd proberen daarmee door te zetten? Het eerste wat namelijk ook bij mij op kwam was gewoon hand op de plaats houden en even flink been geven! Daarbij doorgaan met wat je aan het doen was..

Hoe oud is het paardje? en hoe lang doet ze dit al? Misschien balans probleem?? (in geval van jong paard)

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 22:26

hoi,
Ze is 8 jaar en ze doet het al sinds ik meer van haar vraag qua nagevelijkheid. Als ik niks vraag, dus haar gewoon laat lopen is er niks aan de hand. Ook laag en rond gaat prima, maar zodra ik de teugel wat korter pak en meer nagevelijkheid vraag, begint ze te trekken.

Bedankt voor je tips.

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:03

heb ook wel eens last van dit probleem bij m'n verzorgpony.... Clown
Wat jezelf al zei "ze ontrekt zich aan de druk'. Dat hoeft ze niet te doen als jij niet teveel druk op de teugels zet. Je moet heel licht in de mond blijven, gewoon zachtjes kneden en spelen met je handen ook goed je benen erbij houden...Kneden, drijven, kneden, drijven..... De hele tijd door. Voltes is hiervoor wel een goede oefening. Hou hierbij je buitenteugel er goed bij! en blijf lichtjes kneden en drijven, ga vooral niet terugtrekken dat heeft geen zin en wordt het ook niet beter op. Veel succes! Knipoog

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:07

gewoon handen op de plaats houden en ze zoekt het maar uit. als ze dan weer lekker gaat lopen en ze trekt niet meer, direct je handen ontspannen. dit iedere keer doen als ze weer gaat trekken, uiteindelijk snapt ze dat het geen zin heeft en dat ze beter niet kan trekken, want daar schiet ze toch niks mee op. ze zal dit niet meteen goed doen en het zeker nog wel een tijdje proberen, maar als je dit vol houdt moet het na een tijdje toch wel aardig over zijn. vooral goed je been erbij houden als je je handen op de plaats houdt, want sommige paarden hebben dan de neiging om de oplossing omhoog op te zoek, terwijl ze de oplossing moeten vinden terwijl ze naar voren gaan. dus handen op de plaats en goed je been erbij houden. dan moet het uiteindelijk wel goed gaan.