hoe krijg ik hem erlangs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

hoe krijg ik hem erlangs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 19:19

hoi,
ik zal jullie ff vertellen wat loos is
ik heb sinds een maand een nieuw paard een 3 jarige is heel braaf a doet alles voor je alleen 1 probleem,
hij weet waar de uitgang is en als je erlangs rijd in stap doet hij niets, in draf begint het protest maar dan krijg je hem langs de ingang, maar in galop kun je alles doen wat je wilt maar je krijgt hem niet gestuurt, echt de binnenteugel met 2 handen vastpakken en dan trekken ( klinkt wreed maar het boeit hem niet) maar niet erlangs te krijgen een sterker bit is geen optie want wil geen paard met ene kapotte mond, en heb trouwens al een redelijk sterk, we hebben vandaag alles geprobeerd wat in ons opkwam
met een ander paard ( de leider van zijn kudde) voor de ingang gaan staan, toen ging hij 1 keer erlangs maar daarna niet meer,
met een longeerlijn voor de ingang daar loopt hij gewoon door,
met een zweep voor de ingang en dan geluid maken daar trekt hij zich niets van aan loopt gewoon door ook al staat er een mens
en zo kan ik doorgaan
hebben jullie soms tips van hoe ik hem in galop langs de ingang kan krijgen want het is echt een gevecht om hem erlangs te krijgen ik krijg hem er mss 1 keer ofzo langs maar dan is het ook gedaan en aan de longe doet hij het perfect maar los niet
kunnen jullie me helpen?

alvast bedankt

groetjes nieky1993

nieky1993

Re: hoe krijg ik hem erlangs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 19:59

niemand die me kan helpen?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:14

Hey,
Een heel moeilijk probleem... Als ik met dat paardje moest rijden dan zou'k in het begin proberen om op afstand te blijven van de ingang. Ik bedoel hiermee dat je probeert te zoeken vanop welke afstand hij wel aangenaam draaft langs de ingang. Dat probeer je dan ook 2 voltes ofzo in galop. Dan doe je iets anders dan galoperen en dan probeer je het langs de andere hand ook te doen. Zo kan je elke dag proberen om stilletjes aan dichter en dichter bij de ingang te komen. Ik zou het ook niet te veel oefenen want het paard gaat er enkel opstandiger om worden. Afwisseling brengen in het werk is ook heel belangrijk. Maak het rijden niet enkel tot een gevecht om goed langs die ingang te komen maar doe ook andere zaken. Ik zou dat ook niet te veel doen. 1 keer aan de linker en 1 keer aan de rechterhand en dan heb je genoeg gegallopeerd in de buurt v/d ingang.

Daarnaast zou ik ook wat grondwerk doen (koop vb. een goed parelli boek ofzo...). Gaan buitenrijden, eens springen enz... kunnen ook leuke afwisselingen zijn.

Zelf heb ik dit nog nooit meegemaakt maar zo zou'k dit probleem aanpakken, weet niet of het werkt...

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 22:17

lindake schreef:
Hey,
Een heel moeilijk probleem... Als ik met dat paardje moest rijden dan zou'k in het begin proberen om op afstand te blijven van de ingang. Ik bedoel hiermee dat je probeert te zoeken vanop welke afstand hij wel aangenaam draaft langs de ingang. Dat probeer je dan ook 2 voltes ofzo in galop. Dan doe je iets anders dan galoperen en dan probeer je het langs de andere hand ook te doen. Zo kan je elke dag proberen om stilletjes aan dichter en dichter bij de ingang te komen. Ik zou het ook niet te veel oefenen want het paard gaat er enkel opstandiger om worden. Afwisseling brengen in het werk is ook heel belangrijk. Maak het rijden niet enkel tot een gevecht om goed langs die ingang te komen maar doe ook andere zaken. Ik zou dat ook niet te veel doen. 1 keer aan de linker en 1 keer aan de rechterhand en dan heb je genoeg gegallopeerd in de buurt v/d ingang.

Daarnaast zou ik ook wat grondwerk doen (koop vb. een goed parelli boek ofzo...). Gaan buitenrijden, eens springen enz... kunnen ook leuke afwisselingen zijn.

Zelf heb ik dit nog nooit meegemaakt maar zo zou'k dit probleem aanpakken, weet niet of het werkt...

ik probeer aan het einde van de bak te blijven maar hij loopt gewoon door naar de ingang en buitenrijden doen we vaak genoeg en springen doe ik nog niet vind ik hem nog te jong voor en grondwerk doe ik ook met hem ook wissel ik vaak af met longeren enzo

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:19

Misschien een keer een les nemen, en vragen hoe je het op een simpele en vriendelijke manier kunt oplossen samen met je instructrise

En anders een paar keer longeren, bij de uitgang, misshcien dat dat helpt?

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:32

Volgens mij heeft jouw paard gewoon geen zin om in een bak het een en ander te doen, hij is nog jong en wil gewoon nog niet aan het werk. Ik ken meerdere paarden die een bloedhekel hebben aan het rijden in een bak uiteindelijk doen ze het wel maar daar gaat een hoop tijd in zitten. Heb geduld en zoek een goede instructie die je kan helpen

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:59

Ik zou les nemen , mischien kan je instructeur je een hele goede tip geven waardoor het je wel lukt.
Maar is hij volgens jou bang , of zit die je gewoon voor de gek te houden ? Het is natuurlijk nog wel een jong paard , hou daar wel rekening mee. Helpt het ook niet als je hem een oefening laat doen waarbij die echt moet nadenken , of je stuurt hem telkens net voor de ingang op een volte , en dan probeer je telkens een stukje verder. Doet die het niet rijd je gewoon weer verder en probeer je het weer een metertje terug.
Lastig probleem ! Mischien is dit wel een "de aanhouder wint" probleem , áls je denkt dat die je voor de gek houd dan hé teminste Lachen

Succes ermee ! houd ons op de hoogte !

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:19

[/quote]
ik probeer aan het einde van de bak te blijven maar hij loopt gewoon door naar de ingang en buitenrijden doen we vaak genoeg en springen doe ik nog niet vind ik hem nog te jong voor en grondwerk doe ik ook met hem ook wissel ik vaak af met longeren enzo[/quote]

Afwisselen doe je dus voldoende. Ik zou gewoon een poort laten zetten in de bak (indien mogelijk). Zo kan hij al zeker niet uit de bak rennen. Dan zou'k een goede instructrice zoeken die heel afwisselend les geeft (maar wel op maat van een jong paard). Ook nooit te lang rijden met een jong paard. Vind dat je met een paard van 3 en 4 jaar niet langer dan een half uur dressuur mag rijden. Buiten rijden is iets anders natuurlijk want dat is iets minder intensief.
Denk wel dat die kuren in de loop van de jaren over gaan gaan. Misschien ook nakijken of het zadel goed past.