Tijdens buitenrit ; Paard rent naar achteren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xEsther

Tijdens buitenrit ; Paard rent naar achteren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 11:48

Hallo Lachen
Mijn verzorgpaard rent volgens mijn eigenaar, in een gekke bui naar achteren de sloot in. (de rede waarom hij dat doet weet de eigenaar en ikzelf niet) De eigenaar heeft het wel is meegemaakt en die vind het doodeng. Mij lijkt het, als ik eenmaal weer met mooi weer naar buiten ga, ook niet erg prettig Clown . Als je het paard de teugels een beetje naar voren houdt een tikje achter je kuiten geeft dat ie naar voren moet lopen, gaat het paard gewoon nog sneller naar achter, volgens de eigenaar. Weet iemand een oplossing of een paar goeie tips wat ik eraan kan doen?

Dit gebeurd trouwens alleen als het paard niet met een groepje naar buiten rijdt. Maar ik kan niet altijd regelen dat ik samen met iemand andersnaar buiten ga, en zelf wil ik ook wel eens alleen buitenrijden.

Duvel91

Re: Tijdens buitenrit ; Paard rent naar achteren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:51

Ik heb precies hetzelfde probleem, dus ik zet even een stipje Lachen.

xEsther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 11:54

Ohja, maar het paard is wel verkeersmak, hij vind auto's fietser hardlopers tractors enzo helemaal niet eng.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:38

Voorkomen is het beste natuurlijk, probeer eens aan de hand te gaan wandelen; Bij welke obstakels doet je vzpony het? En doet hij het, draai de andere kant uit, en blijven benen geven, niet schoppen, je kan wel je stem verheffen.

xEsther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 13:22

Ja dat is het nou juist, dat hadden wij dus geprobeert, gewoon naast het paard lopen, maar dan is er helemaal niks aan de hand!

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:29

Mijn paard had precies het zelfde,, hij wou in het begin niet eens alleen van het erf af. Ze ging alleen maar steigeren en omdraaien en de andere kant op lopen. En als ik wou sturen kwam ze omhoog. Boos! Eerst stapte ik af en dan liep ik naast haar. maar toen ze dat in de gaten kreeg en dat natuurlijk makkelijker vond, kon ik er helemaal niets meer mee. Nu als ze plots omdraait en achterwaarts loopt en steigerd krijgt ze een tik met de zweep en dan loopt ze weer voorwaarts. Elke keer als ze het doet strafte ik haar echt! En nu, 2 maand later vind ze het heerlijk om alleen te gaan en doet ze ook niet meer zo vervelend. Ze moest gewoon even weten dat we echt naar buiten gingen en ze moest even door de moeilijke periode heen. En dat is nu helemaal afgerond Haha!

Dus je moet denk ik gewoon even streng zijn voor je paard en laten weten dat hij niet de baas is. en dan is het probleem zo over hoor! Hij probeert nu gewoon hoe ver hij kan gaan. En als je elke keer afstapt of niet meer naar buiten gaat met hem, wordt het alleen maar erger en kan je straks helemaal niet meer naar buiten. Als hij dan wel omhoog komt en achterwaarts loopt, tik geven en als hij dan weer voorwaarts loopt belonen! Cool Succes

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:31

PS: Vork toen ik eerst afstapte en er naast ging lopen liep ze zo heerlijk met me mee. Het was niet dat ze iets eng vond ofso! Gewoon STREKEN Haha! haha...

Sterkte ermee! Vork

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:36

Hij vind het duidelijk eng alleen. Wanneer je/iemand ernaast loopt, ben je de leider en is hij/zij dus niet alleen.
Veel vertrouwen opbouwen doormiddel van grondwerk en oefenen.
Veel op stap gaan met en maatje of iemand op de fiets, zodat de omgeving ook heel vertrouwt wordt.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:11

Whaha dat heb ik ook. Maar die van mij wilt dat eten of heeft geen zin.
Ik spring dr dan af en zet hem weer normaal neer. Dan werd ik súper kwaad op m en n doet ie t niet meer nu hoef ik alleen maar UUH te zeggen en hij weet t.
Heb ook wel is 1 mm van de kant af gestaan Nagelbijten / Gniffelen best grappig totdat je je bedenkt de het een kanaal was die niet ondiep is Tong uitsteken

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:55

zodra er meer dan 1 x in de 3 weken op gereden wordt is het probleem waarschijnlijk zo over Rolleyes

(godzijdank hebben ze een verzorger gevonden, komt dat beestje zijn stal misschien nog eens uit...)

Trouwens, welkom op stal noord-aa dan maar Haha! . Ik ben je nog niet tegengekomen denk ik maar dat komt vanzelf. Ik hoor bij Cheyenne, kijk maar in me profiel Lachen

xEsther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 05:34

Ididit schreef:
zodra er meer dan 1 x in de 3 weken op gereden wordt is het probleem waarschijnlijk zo over Rolleyes

(godzijdank hebben ze een verzorger gevonden, komt dat beestje zijn stal misschien nog eens uit...)

Trouwens, welkom op stal noord-aa dan maar Haha! . Ik ben je nog niet tegengekomen denk ik maar dat komt vanzelf. Ik hoor bij Cheyenne, kijk maar in me profiel Lachen

Nasty heeft inderdaad een tijdje stil gestaan, had ik inderdaad al gehoord van de eigenaar...
Hij heeft namelijk in de wei een behoorlijk stuk prikkeldraad in zijn hoef gekregen (5 cm diep) waardoor hij niet meer goed liep en dus een tijdje in zijn stal moest rusten, zodat zijn hoef rustig kon herstellen. Ze gaf al inderdaad toe dat ze al een tijdje niks meer met hem had gedaan. Gelukkig loopt hij weer goed, ik kreeg al gister een sms van de eigenaar. Ik mag woensdag even rustig beginnen met (proef)rijden in de bak (onder haar toezicht, het is 1e keer dat ik dan op Nasty ga rijden).
Ik heb Cheyenne geloof ik al is een keertje gezien, mooi paardje hoor *LOL*

xEsther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 05:44

ohja, misschien ken je Amon nog? Die is verkocht, ik was de verzorger van Amon *LOL* Ken jij mij dan misschien?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:41

Er is knap tegen jou gelogen hoor ik al Had ook niet anders verwacht. Pb maar als je meer wilt weten is misschien wat netter... Maar ik denk dat ik idd wel weet wie jij bent! haha, wel grappig dat je nu weer op dezelfde stal terug bent voor een nieuw paard Lachen

piaelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:44

dit probleem heb ik ook gehad.
Als hij alleen was of hij had geen zin meer,liep die gewoon keihard achterruit en de sloot in.
Ik ben zelf niet zo'n held,dus een vriendin van mij erop en toen was het gewoon een kwestievan 1 keer met de zweep erover heen en het was over.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:19

Ik ken het probleem trouwens wel hoor, My Way doet namelijk precies hetzelfde (vandaar dat ze het waarcshijnlijk zo goed kunnen vinden in de wei, lekker ideetjes uitwisselen Knipoog )

Ik zorg altijd dat ik goed mijn benen eraan houd. Draven is makkelijker, dan is stoppen namelijk moeilijker voor je paard. Stopt ie toch en gaat hij achteruit lopen, dan draai je hem gewoon met zijn kont in de richting die jij eigenlijk uit wilde. En dan mag hij achteruit, maar dan wel net zo lang tot jij het zat bent Ja Dat was voor My Way echt de enige manier, omdat ie dan toch de richting uit ging die ik wilde. Na een paar meter draai je weer om en geef je hem de kans om vooruit te lopen. Doet ie het niet, herhaal je het hele riedel weer.

Was echt een wondermiddel bij My Way. Zodra ik de weg over gestoken was, draafde ik aan en daardoor stopte hij al minder. Deed ie dat toch, bovengenoemde methode...

Tegenwoordig draaft ie al bijna uit zichzelf zodra zijn voorhoeven het fietspad raken Knipoog succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:35

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken:

De eerste is angst. Sommige paarden zijn er niet voor gemaakt om er alleen mee op stap te gaan. Punt. En dan kun je slaan gillen of weet ik wat, die gaan echt nooit alleen de baan op. Sommigen hebben gewoon een beetje angst en die kun je het wel leren. Veel vertrouwen geven, ander paard meenemen en geleidelijk aan meer voorop gaan.

De tweede is uitproberen: hier zul je even moeten doorzetten.
Enkele belangrijke tips:
Zweep en been halen enkel iets uit als je echt echt echt op je kont zit Vork Dus zeg voortdurend tegen jezelf: achteruit zitten!
Maak er geen oorlog van, dan wordt de hele ervaring nog erger.
Sturen in achteruit naar waar je wilt kan wel eens helpen.
Of gewoon stilzetten en wachten. Dus niet laten omdraaien: zet ze naar de kant waar je heen wilt, hou je teugels kort (niks lekker rondkijken aan een los teugeltje) en wacht.
Wanneer je aanspoort, probeer dan niet te gaan stappen, maar visualiseer dat je paard op je hulp vooruit draaft of galoppeert. Heel vaak geef je hierdoor betere hulpen.
Ken je enkele knelpunten? Zet hier een fikse draf in zodat ze minder tijd hebben om naar te doen.
Neem geen risico: achterwaarts de sloot in is levensgevaarlijk. Eventueel hulp inschakelen. Neem iemand mee die even kan leiden indien nodig.
Laat de situatie niet escaleren: liever even stil gaan staan dan een dol steiger en wegren gevecht beginnen.