zadel gaat scheef tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

zadel gaat scheef tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 08:07

hallo, elke keer als ik ga rijden dan gaat mijn zadel na een tijdje scheef liggen. altijd gaat hij naar rechts. mijn pony drukt mij wel altijd naar rechts en kan dit ook de rede zijn dat mijn zadel naar deze kant gaat liggen? (het is niet extreem scheef) weet iemand misschien wat ik hier tegen kan doen??

Silence

Re: zadel gaat scheef tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:07

Een goede zadelmaker laten komen, want een schuivend zadel is een zadel dat niet past.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 08:11

de zadelmaker is geweest (heeft hem zelfs toen we hem kochten gepast) en hij paste volgens die man prima. maar ik denk namelijk dat mijn pony hem zelf doormiddel van zijn rug scheef wegdrukt?

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:13

Als de pony jou naar rechts gooit dan is vaak de pony ook scheef. Dus alleen het zadel aanpassen is vaak niet voldoen en neem je het echte probleem niet mee weg. Vraag je instructrice om oefeningen zodat je pony weer rechter wordt.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:13

Het kan ook zijn dat je zelf scheef zit, als je les hebt van iemand zou je daar aan kunnen vragen of ze jou in de gaten wil houden of je wel recht zit.

Succes ermee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:15

D'r zijn verschillende oorzaken waarom een zadel scheef kan gaan liggen. Dat hoeft niet perse aan het zadel te liggen. Wat je zou kunnen doen is: zoek iemand met een zelfde zadel en een soorgelijk paard en ga alle verschillende combinaties maken. Dus eerst van paarden ruilen, dan van zadels ruilen en dan van zadels en paarden ruilen.

gaat het zadel bij de ander ook scheef en scheef op het andere paard, dan ligt het aan het zadel.

Gaat het andere zadel ook scheef op jouw paard met een andere ruiter, dan ligt het aan het paard.

Gaat het vreemde zadel op het vreemde paard ook scheef, dan ligt het aan jou.

Alledrie de problemen hebben een andere oplossing.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 08:17

ik weet zo 1,2,3 niet iemand met hetzelfde zadel maar zal wel kunnen zoeken of ik zo'n iemand in de buurt kan vinden. kan het misshcien ook helpen om aan beide kanten van het paard op te stappen misschien dat het probleem ligt dat hij in de ene rughelft sterker is dan in de andere, (omdat ik altijd aan 1 kant opstijg)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:18

Zijn je benen wel even lang?
Het kan zijn dat je rechterbeen iets langer is,waardoor je het zadel zelf scheeft trekt.
Of misschien zijn je beugelriemen ongelijk?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:19

Exact hetzelfde zadel hoeft niet hoor, soortgelijk kan ook. Als jij een dressuurzadel hebt met een diepe zit en een vriendin van je heeft dat ook werkt dat ook prima.

Opstijgen met een krukje is sowieso beter voor je paard (en voor jezelf)

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 08:21

voor zover ik weet zijn me benen niet ongelijk maar ik kan wel met mijn rechter been veel meer kracht zetten dan met links. het kan dus ook zijn dat ik zelf het zadel scheef trek maar hier ben ik al hard mee aan het werk samen met mijn instructice. iniedergeval bedankt voor alle tips zou kijken of het wat helpt.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:27

Ik herken het probleem ik heb dit zelf namelijk ook, ik zit niet ongelijk maar zet gewoon meer kracht met rechts en mijn zadel hangt dan ook naar rechts. Ik zit dus eigenlijk zelf een soort van scheef zeg maar. Succes ermee.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:29

ProudJustify schreef:
Ik herken het probleem ik heb dit zelf namelijk ook, ik zit niet ongelijk maar zet gewoon meer kracht met rechts en mijn zadel hangt dan ook naar rechts. Ik zit dus eigenlijk zelf een soort van scheef zeg maar. Succes ermee.

Dat wordt beugels uit als je je paard hebt losgereden. Haha!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:19

oefeningen doen om kracht te zetten op je linkerbeen Knipoog
een handige tip is om er 1 stijgbeugel af te doen, zo leer je je krachten mooi te verdelen.
Een andere optie is een staartriem

veel succes

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:15

Zadels zijn vaak niet scheef paarden en mensen wel omdat die van nature links of rechts zijn en dus aan een kant sterker bespierd. Vraag inderdaad aan je instructeur om rechtrichtende oefeningen zodat je beide zijden van je paard soepel en even sterk maakt. Probeer er zelf heel bewust van te blijven dat je zelf recht blijft zitten. Dit is heel moeilijk, maar meteen ook het doel van de dressuur je paard zo gymnastiseren dat hij soepel en sterk wordt zodat hij je goed kan dragen. Dit is iets waarmee je altijd bezig blijft Knipoog Veel oefeningen kun je je paard eerst aan de hand leren. Om een idee te krijgen kun je eens kijken naar deze website www.paardenbegrijpen.nl succes!

Megane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:17

Het kan ook zijn dat je paard aan de ene kant bespierder is, dat heeft mijn pony ook, die gooit ook alle zadels naar rechts (ook met andere ruiter en andere zadels)

Shetjjee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:27

het kan zijn dat de rug van je pony/paard scheef is. Want bij mij op de manege is ook een pony die een scheve rug heeft, en dan zit het zadel dus ook scheef.
Dus kijk gewoon of de rug niet scheef is Knipoog

Tessa de Biinky-Stiinky Lover Bloos

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:28

tineke_ schreef:
Het kan ook zijn dat je paard aan de ene kant bespierder is, dat heeft mijn pony ook, die gooit ook alle zadels naar rechts (ook met andere ruiter en andere zadels)

Dan moet je dus gaan werken aan de bespiering van het paard. Doe de wisseltruc en je komt erachter waar je aan moet gaan werken.
Als het aan jezelf ligt kan je zitlessen gaan doen en/of zonder beugels gaan rijden.

Als het aan het paard ligt zul je deze beter recht moeten gaan richten. Wsl. zal je paard ook sterker zijn aan een kant en vaak deze kant willen vastpakken. De kunst is om toch gelijke druk op beide teugels te houden en je paard met je benen de kant op te sturen waar je heen wilt. Daarbij kan het dus zijn dat je met je ene been veel meer in moet werken dan het andere. Verder neem je de goeie kant als uitgangspunt en probeer je het paard niet de "verkeerde" kant op te trekken maar laat je juist de goeie kant iets meer ontspannen waardoor je het paard uitnodigd om de "verkeerde" kant op te buigen. Dit alles natuurlijk met ondersteuning van je benen.

Oefeningen om paard soepeler te maken en recht te richten: achtjes rijden, op de binnenhoefslag rijden, slangevoltes en wijken voor het been.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:22

Anne_GTI schreef:
ProudJustify schreef:

Dat wordt beugels uit als je je paard hebt losgereden. Haha!

Oh oh, dat gaat leuk worden Bloos! , maar ga het zeker eens proberen Haha!

sanneshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:31

Idd, een schuivend zadel past niet, tijd voor een ander zadel denk ik.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:19

Je zegt dat het paard op rechts 'vast'pakt, het paard heeft dus geen gelijke aanleuning en is niet recht. Kijk voor meer info over rechtrichten op hoefkatrol.be of paardenrecht.org

LindaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:00

Ik denk dat je dan even naar je zadel moet laten kijken
en naar de rug van je paard Lachen

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:57

Misschien zit je zelf wel scheef of de beugels zijn niet even lang.
Of even iemand anders naar het zadel laten zien en kijken wat die er van zegt Knipoog

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 08:24

Anne_GTI schreef:
tineke_ schreef:

Dan moet je dus gaan werken aan de bespiering van het paard. Doe de wisseltruc en je komt erachter waar je aan moet gaan werken.
Als het aan jezelf ligt kan je zitlessen gaan doen en/of zonder beugels gaan rijden.

Als het aan het paard ligt zul je deze beter recht moeten gaan richten. Wsl. zal je paard ook sterker zijn aan een kant en vaak deze kant willen vastpakken. De kunst is om toch gelijke druk op beide teugels te houden en je paard met je benen de kant op te sturen waar je heen wilt. Daarbij kan het dus zijn dat je met je ene been veel meer in moet werken dan het andere. Verder neem je de goeie kant als uitgangspunt en probeer je het paard niet de "verkeerde" kant op te trekken maar laat je juist de goeie kant iets meer ontspannen waardoor je het paard uitnodigd om de "verkeerde" kant op te buigen. Dit alles natuurlijk met ondersteuning van je benen.

Oefeningen om paard soepeler te maken en recht te richten: achtjes rijden, op de binnenhoefslag rijden, slangevoltes en wijken voor het been.

met hetgeen wat jij zegt zijn wij op les dus al heel erg veel mee bezig en moet ik buiten les om ook erg veel oefenen.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:13

ik denk ook dat je eerst fysiek moet uitsluiten of daar geen problemen in zitten.
als een zadel echt goed ligt lijkt het mij sterk dat het toch zover wegschuift.
als dit allemaal goed is ligt het toch echt aan jouw manier van rijden.

succes

rozemissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:43

het kan ook zijn dat je een beetje op rechts hangt of zit. of het ligt aan et zadel.

succes ermee