aan de teugel probleem.. (tegenwerken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

aan de teugel probleem.. (tegenwerken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 19:47

hallo..
mijn paard heeft toen ze 2 was droes gehad bij de vorige eigenaar. en die heeft haar toen gelongeerd met elastiek wat dus vreselijk veel pijn deed.. ze heeft zicht toen achterover laten vallen.. ze is sindsdien bang als der hoofd vast zit.. dan raakt ze snel in paniek..
nu bijna 2 jaar later.. is ze 7 a 8 maaden onder het zadel.. en als ik en/of me lesgefster der aan de teugel vraagt dan gaat ze heel erg vechten en bit vast pakken. en hoofd omhoog.. en ook verder met rijden heeft ze bijna de hele tijd der rechtse kant van het bit vast.. en laat ze niet los.. daar gaat ze ook vaak aan hangen..
soms dan komt ze wel naar beneden.. maar dat is maar zelde..
zouden jullie enig idee hebben hoe ik dit kan verhelpen.. ik en me lesgeefster weten t niet echt meer..

groetjes marlies

Denise

Re: aan de teugel probleem.. (tegenwerken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:48

Het is iig duidelijk waarom je paard dat doet. Ik kan niks anders zeggen dan: rustig opbouwen, veel belonen, zodat ze ontdenkt dat er niks engs gebeurt. Ik denk dat ze toch altijd die angst zal houden, want paarden hebben een onwijs goed geheugen. Wees voorzichtig met d'r en vraag steeds iets meer in heel langzame stappen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mag ik nog even toevoegen dat aan de teugel rijden eigenlijk helemaal neit aan druk op de mond ligt? Een goede verbinding van je benen, zit, en nog wat dingetjes... Het zou zelfs zonder bit of hoofdstel en zelfs zonder halster moeten kunnen, dus het zou geen probleem moeten zijn.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 17:52

ik zat zelf mosschien te denken dat ze iets in der nek heet zitte.. of dat ze misschien iets met der tande heeft omdat ze als ze omlaag komt ze dan gaat schudde..
vandaag weer gerede en toen maar eens extra op gelet op hoe ze reageerd...
ik vind t meer lijken of ze het wel weet maar ze het gewoon verrekt om te doen..
want stilstaand kan ze het heel fijn en hoef ik dus ook niet aan der mond te zitte.. maar dan stappen dat blokkert ze gewoon.. z wil zich us ook niet ontspannen..

maar ik ben nu wel van plan om te kijken of het misschien t bit is waardoor het vastpakt en dus ook gaat blokkeren..
dus ik wil de tip bitloos wel graag gaan proberen..

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:01

Dniesjj117 schreef:
Het is iig duidelijk waarom je paard dat doet. Ik kan niks anders zeggen dan: rustig opbouwen, veel belonen, zodat ze ontdenkt dat er niks engs gebeurt. Ik denk dat ze toch altijd die angst zal houden, want paarden hebben een onwijs goed geheugen. Wees voorzichtig met d'r en vraag steeds iets meer in heel langzame stappen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mag ik nog even toevoegen dat aan de teugel rijden eigenlijk helemaal neit aan druk op de mond ligt? Een goede verbinding van je benen, zit, en nog wat dingetjes... Het zou zelfs zonder bit of hoofdstel en zelfs zonder halster moeten kunnen, dus het zou geen probleem moeten zijn.

Nou ja, ik vind niet dat je van een paard kan verwachten dat hij aan de teugel loopt als hij geen hoofdstel/halster in/om heeft. Ik rij mijn paard zelf ook voorwaarts/neerwaarts, maar dat gaat bij mij toch wel gepaard met lichte druk op de mond. En zodra hij zakt en ontspant, doe ik hetzelfde, ik ontspan ook. Zo weet mijn paard dat hij geen druk voelt als hij netjes naar beneden loopt en dat hij lichte druk voelt als hij omhoog komt.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:05

ben het bdeels wel met saskiaatje eens, maar wat ook waar is is dat als en paard zijn achterhand goed onder zijn lijf plaatst vanzelf gaat ontspannen aan de voorkant, ga je dit meer van hem vragen zal hij naar de oprichting komen maar dan ben je al flink wat verder.

ik wens XxLiEsJuHhxX in ieder geval veel succes. misschien is met bijzetjes longeren een optie? om te kijken of ze dan wel door wil komen

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:09

Is het paard al eens helemaal nagekeken? Achterover vallen kan behoorlijke beschadigingen geven in de nek/hals wervels. Als hier iets mis is gegaan kan dat best nu nog zeer doen als er wat spanning op komt. Zorg voor je verder gaat dat je zeker weet dat ze er geen pijn aan heeft. En let op, het kan best dat het geen pijn doet als je gewoon in de wei staat, maar dus echt pas op het moment dat er wat spanning op de spieren komt en ze de hals gaat buigen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:32

XxLiEsJuHhxX schreef:
maar ik ben nu wel van plan om te kijken of het misschien t bit is waardoor het vastpakt en dus ook gaat blokkeren..
dus ik wil de tip bitloos wel graag gaan proberen..

Een paard kan alleen vastpakken als er wat vast te pakken valt. Als jij dus geen druk op het bit zet, dus zelf goed loslaten kan zij niks vastpakken, daar hoef je niet bitloos voor te gaan rijden. Het zelf loslaten is niet makkelijk maar wel noodzakelijk om je pony te kunnen laten ontspannen. Zaak is ook om zelf al je spieren los te laten, geen spanning in jouw lichaam, dat voelt het paard ook en kan dan ook niet ontspannen.
Rij eerst actief voorwaarts, schakel in tempo, veel voltewerk, slangevoltes als het paard soepeler wordt dan gaat het ook allemaal een stuk makkelijker.
En misschien een idee om je paard na te laten kijken door een osteopaat, achterover slaan is niet niks, ze heeft misschien wat vast zitten in d'r rug of hals.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:58

Paard protesteert tegen jouw gepluk, dus er is maar één oplossing: niet meer plukken! Gewoon NIET via teugels je paard omlaag vragen, dat komt vanzelf wel als jullie zover zijn. Je kunt ook gaan vechten en proberen via trucjes je paard te dwingen zich niks van de pijn aan te trekken. Maar dan lijkt een andere sport mij een betere optie.

Ik zou trouwens ook een andere instructrice zoeken, en hoort dit niet in het centrale topic?

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:59

Ik zou idd ook maar eens naar zijn rug laten kijken...ik kende namelijk een paard die door een degelijke ongeval is afgemaakt omdat zijn wervels in zijn rug, net onder het zadel, waren vergroeit...daar is zij pas na 2 jaar dokteren achter gekomen. Het paard voelde uit eindelijk geen pijn wanneer hij zijn hals strekte, op die manier gaan de wervels wat uit elkaar en voelde hij de pijn niet.

Succes met de tips

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:52

Eerst die rug/nek maar eens laten nakijken, wie weet wat er mis mee is. Dan nog de tanden. Alles goed? dan kan je evt longeren met de pessoa (niet te strak zetten!) en met rijden goed voorwaarts rijden en veel voltes, buigingen, stelling rijden.
Vooral rustig aan doen, als het een trauma is wat ze opgelopen heeft, heb je dat er niet 123 uit!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:16

Laat je paard eerst eens onderzoeken op fysieke problemen.

Wat jij ervaart als tegenwerken kan ook een (tijdelijke) fysiek onmogelijke opgave zijn.....
Dat zou dan betekenen dat je door je rijstijl je paard nog meer belast dan hij kan hebben.

Bovendien kan een total check geen kwaad. Denk aan combi fysio, zadelmaker, evt dierenarts en hoefsmid.

Paarden zijn erg dienstig ingesteld dus tegenwerken zoals jij dat ervaart kan iets heel anders zijn!

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:06

als ik het goed begrijp is dit paard nu 4 ? Kijk ook eens het gebit na, misschien iz het dier aan het wisselen. Verder de rug/hals even na laten kijken en als dat allemaal goed is eerst gewoon rijden met licht contact met de mond en veel tempo wisselingen rijden. Rij het dier eerst voorwaarts.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:16

ik weet het niet hoor, maar naast alle gegeven tips, zou ik maar eens op zoek gaan naar een andere instructrice als ze nu al niet weet wat ze moet doen. iemand die met rust en eerlijkheid met het paard aan het werk gaat?

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:07

ik denk dat je het beste het paard eens moet na laten kijken.
beter eerst fysiek het een en ader uitslaten en dan kun je rustig het rijtechnische gaan aanpakken.

ik heb vorig jaar een paard onder behandeling gehad die in paniek zijn hoofd had gestoten en toen gevallen is en daarna anders is gaan lopen en die zat in zijn nek en rug op diverse plaatsen geblokkeerd.
betekend niet dat jouw paard dat ook heeft, maar als er iets gebeurd is kun je het zekere beter voor het onzekere nemen.

ps ik zou de tanden ook niet willen uitsluiten-->op die leeftijd wordt er nog veel gewisseld.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:22

mijn paard is 2,5 jaar geleden ook achterover gevallen door een stom ongeluk
ik ben met blessures blijven tobben tot 5 maanden geleden, toen kwam er een dierenarts die constateerde dat hij inderdaad helemaal vast zat in zijn nek
en vooral het punt waar ze dan moeten buigen als ze aan de teugel willen
laten behandelen en mijn probleem is zo goed als opgelost
dus ook mijn advies:
eerst na laten kijken

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 10:51

@ Joanne1987: ik longeer der nu al met bijzet,, dan komt ze ook heel fijn omlaag en is der niks aan de hand.. en 1 keer on de maand ongeveer komt ze met rijden ook heel goed omlaag.. en dan dag daarna ineens niet meer...
@ cindysponys: wat bedoel jij met gepluk...?
@blieb01 : lichter contact is ook deel van het probleem..
me vorige lesgeefster heeft haar ook ingereden.. en die heeft der ook een keer gelongeerd met elastiek.. en toen is ze helemaal in paniek geraakt enzow.. dus heeft zij besloten dat ze niks meer met haar hoofd e.d. ging doen.. dus paard heeft altijd zonder druk gelopen en dan ging t wel goed.. maar ze begon op gegeven moment als ik der dan terug wilde pakken en ze reageerde niet op me zit.. en ik me teugels der bij pakte dan gooide ze meteen hoofd omhoog.. omdat ze de druk niet kende..
en dus moet ik haar niet wel met constante druk rijden zodat ze daar ook aan went...

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:15

Aan de teugel vragen door met je hand te trekken/zagen/zachtjes trekken vind ik in de mond zitten plukken.

Wacht even, beetje een misverstand. Paard kent druk niet, dus rijd jij constant met druk? Dan leert je paard dus NIET druk = stoppen. Dan leert je paard: druk is iets wat ik altijd voel, maar lekker een beetje negeren. In mijn ogen doet bijzet dat ook. Trouwens, nageven komt vanuit achter en niet vanuit de ruiterhand/ bijzet, longeer, pessoa, slof teugel.

Wat denk ik effectiever werkt bij dit paard is eerst grondwerken, de mijne trekt alleen maar terug als je aan de teugel trekt, dus heb ik hem geleerd halt te houden zodra ik de teugel optil. Wil je persé zo snel mogelijk rijden dan zou ik druk op deze manier aanleren:

Rijden zonder druk op de teugel. Wil je halthouden, zacht aan de teugel trekken, staat je paard stil dan METEEN druk wegnemen. Doe je dit consequent genoeg dan zal het paard het snel leren.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 09:29

de druk waarmee ik bijna constant rij is maar heel licht.. maar op t begin voelde ze nooit wat in haar mond.. en nu moet ik der dus wel zo rijden dat ze wel voelt maar niet hindert.. en het halthouden haat ook gewoon normaal.. de druk die ik hbe is echt niet veel.. die is heel licht.. maar toch druk.. maar zou t misschien kunne komen door t bit..? dat ze t ijzer niet fijn/leuk vind.. dat ze dat niet goed kan acsepteren.. of zolu t misschien kunne zijn dat haar nek vast zit..?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:08