problemen onder het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

speedy_cindy

problemen onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 18:40

Heej, ik heb wat problemen met mijn verzorgpony. Als ik begin met rijden
dan is ze echt heel erg druk enzo maar na een paar rondjes dan word ze wel
ontspannen, maar zodra je dan gaat draven dan is ze echt helemaal druk en
gaat ze overal heen rennen. Je kunt haar niet stoppen en ze gaat gewoon haar eigen wil doen.
En als ze gaat galoperen dan is het helemaal een ramp, dan luisterd ze helemaal nergens naar.
Verder luisterd ze altijd goed naar beenhulpen dat is nooit een probleem alleen zodra je gaat aandraven word
het wel weer een probleem. Heeft iemand een idee hoe ik dit op moet lossen??

bine_jaguar

Re: problemen onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:43

ik weet niet zoo goed, maar misschien eerst ff longeren en goed tegen hem/haar praten! xx jack lovertje

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:43

Stappen totdat ze ontspant
Aandraven, als ze druk is weer stappen en opnieuw proberen.
(als dat niet helpt, gewoon negeren en een beetje te sturen welke kant je op wil)
Met galop kun je haar het beste op de volte zetten,

Succes Knipoog

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:47

Eerst een tijd stappen, dan aandraven, gaat ie hard? weer stappen Lachen
en zo doorgaan.
Maar de pony heeft waarschijnlijk geen respect voor je als hij zo doet.
Probeer eens wat grondwerk met hem te doen!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:49

Heb je al rijles? Zo niet is het misschien handig om ook hier eens aan te denken.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 18:55

_Rapido_ schreef:
Eerst een tijd stappen, dan aandraven, gaat ie hard? weer stappen Lachen
en zo doorgaan.
Maar de pony heeft waarschijnlijk geen respect voor je als hij zo doet.
Probeer eens wat grondwerk met hem te doen!

Zo doe ik het ook altijd als die gaat draven en ze is eigenwijs dan laat ik haar stappen en zo gaat er zo weer een uur voorbij zonder vooruitgang, zo gaat het al sinds ik haar rijd. Ik heb ook al aan grondwerk zitten denken, maar zou dat helpen voor het respect met rijden? Ik zal het proberen!

@Boertjes: Nee ik heb geen rijles, maar dat word ook niks want dan moet ik eerst een uur daarheen dan een uur daar en dan een uur weer terug. Er is geen trailer dus die mogelijkheid is er niet.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:14

Dit is maar al te vaak een aanduiding voor de ruiter. Je paard wil je misschien iets duidelijk maken.
Het lijkt op vluchten nl.
Is alleen moeilijk beoordelen via internet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:17

toch even aanvullende vragen:
staat je dier buiten en zo ja hoe lang?
wat krijgt je dier voor eten?
hoeveel brok of muesli?

wat ook wil helpen is even een stap terug te doen, ga longeren, laat je dier erg goed op commando stap,halthouden,aandraven etc..
na 2 weken goed longeren en ze reageerd goed op stem stap je er weer op en gebruik je je stem.
duidelijk zijn, langzaam praten en commando's geven als je stappen wilt.
werkt soms erg goed Knipoog

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:37

mijn verzorgpony was ook altijd zo maar ik gooide haar toen eerst in de bak los en jaagde haar op en dat vond ze echt super lekker ff rennen en haar eigen uitleven.
en dan ging ik rijden en ik kon ik er echt alles mee doen.
ze heeft dat nu af en toe ook nog steeds nodig om ff lekker te kunnen rennen en te bokken.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 20:58

ellepel schreef:
toch even aanvullende vragen:
staat je dier buiten en zo ja hoe lang?
wat krijgt je dier voor eten?
hoeveel brok of muesli?

wat ook wil helpen is even een stap terug te doen, ga longeren, laat je dier erg goed op commando stap,halthouden,aandraven etc..
na 2 weken goed longeren en ze reageerd goed op stem stap je er weer op en gebruik je je stem.
duidelijk zijn, langzaam praten en commando's geven als je stappen wilt.
werkt soms erg goed Knipoog

ze staat 24/7 buiten
ze krijgt gras en hooi
en soms een handje brok

ik longeer best veel met haar maar dit helpt niet

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 20:59

harnessmaker schreef:
Dit is maar al te vaak een aanduiding voor de ruiter. Je paard wil je misschien iets duidelijk maken.

Bedoel je dan dat ik op een verkeerde manier rijd ofzo? Het zou best kunnen want zelf kan ik het ook moeilijk beoordelen. Of bedoel je dat het komt doordat er iets met zadel of wat ook aan de hand is?

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:09

mijn pony deed dat ook heel erg moet je in de draf als ze versnelt afwenden.

word ze ook helemaal gek als je, je been er aan legt?? want dat had ik wel, en toen deed ik in het begin mijn been dus van haar af, maar je moet je been er altijd aanhouden zodat ze niet extreem gaat reageren als je wel 1 keer been geeft. voor de rest veel voltes en veel tempo wisselingen rijden zo dat ze geconcentreert word op jou en zo gaat luisteren.

en ik zou ook voor de zekerheid je zadel na laten kijken of de tanden, dat zou ook heel goed kunnen helpen

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 17:18

Nanna schreef:
mijn pony deed dat ook heel erg moet je in de draf als ze versnelt afwenden.

word ze ook helemaal gek als je, je been er aan legt?? want dat had ik wel, en toen deed ik in het begin mijn been dus van haar af, maar je moet je been er altijd aanhouden zodat ze niet extreem gaat reageren als je wel 1 keer been geeft. voor de rest veel voltes en veel tempo wisselingen rijden zo dat ze geconcentreert word op jou en zo gaat luisteren.

en ik zou ook voor de zekerheid je zadel na laten kijken of de tanden, dat zou ook heel goed kunnen helpen

Je kan haar niet op de volte krijgen in draf, in stap wel maar in draf werkt het gewoon niet. Ik ga proberen met tempo wisselingen enz.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:00

En het belangrijkste NIET gaan vechten teugels los houden en heel langzaam gaan lichtrijden NIET gaan doorzitten vinden ze alleen maar leuk en pakken ze die vaart.. probeer veel stem hulpen te geven ook dit is goed met longeren.. dus HO is rustiger aan.. probeer toch als je niet naar een manege kan om begeleiding thuis te krijgen ik denk dat je de hulp goed kan gebruiken..

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:56

speedy_cindy schreef:
harnessmaker schreef:

Bedoel je dan dat ik op een verkeerde manier rijd ofzo? Het zou best kunnen want zelf kan ik het ook moeilijk beoordelen. Of bedoel je dat het komt doordat er iets met zadel of wat ook aan de hand is?

Allereerst is dit niet om je af te z##ken of iets dergelijks maar om je misschien wat meer inzicht te geven.

De rug van een paard is eenvoudig weg niet gebouwd om op te zitten. Anders had de natuur wel paarden gemaakt met zadel oid.
De wijze van rijden kan een factor zijn die zijn of haar rug meer belast.
Zo kan je een lichte ruiter hebben die voor het gevoel van het paard zwaar zit en een zware ruiter die juist makkelijk zit en daardoor lichter aanvoelt.
Een paard wat hinder ondervind van ruiter of zadel of van die combinatie zal na verloop van tijd je steeds duidelijker proberen te maken dat er iets mankeert.

Enkele voorbeelden: oren in de nek met opzadelen, gevoelig met hoeven uitkrabben, stijfheid, hals niet normaal kunnen buigen, zadeldwang, singeldwang maar ook weg lopen of letterlijk onder je vandaan vluchten.
Er zit wel een opbouw in de dingen die een paard je aangeeft maar als je een aanwijzing niet ziet (of voelt) zal de volgende aanwijzing sterker en duidelijker zijn. Tot uiteindelijk verzet, soms zelfs agressie of een houding van " ik geef het op", totaal apatisch.

Herken je hier iets van?

Om problemen uit te sluiten zal je dus bij jezelf moeten nagaan of er specifiek problemen zijn en zaken één voor één moeten uitsluiten.
Controle van zadel, bit, hoofdstel, hoeven benen rug enz enz.

Ik ben ervan overtuigd dat 90% van de rijtechnische problemen voort komt uit fysiek ongemak of pijn.
Ook veel beenproblemen komen voort uit problemen die hoger in het lichaam zitten. Ik heb nog geen bewijs maar ben wel bezig met onderzoek (op mijn manier dan)

Mede hierdoor zou ik graag dit soort gevallen een keer bezoeken!