Hulpen doseren, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Hulpen doseren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 17:31

Hey bokkers,

Zoals al wel vaker het geval is kreeg ik vandaag weer te horen dat ik mijn hulpen meer moet doseren, maar nu het punt hoe leer je dit jezelf aan?
Het betreffende paard wil nogal eens onder mij vandaan lopen en dan ga ik iets langzamer lichtrijden of iets zwaarder zitten of ik rem eens af door mijn knieën aan te knijpen en weer te ontspannen. Dit lukt dan ook wel, maar dan rem ik ook met mijn handen af, waardoor het paard besluit om zich uit de nageeflijkheid te friemelen en dan is ze net iets tegen de hand. Juist op zo'n punt vind ik het dan moeilijk om een gedoseerde hulp te geven. Heeft er iemand tips hoe je hieraan kunt werken?

__Esther__

Re: Hulpen doseren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:57

Het is niet echt een tip maar je zult gewoon veel moeten oefenen om die reflex die bijna alle ruiters hebben dus de benen en handen tegelijk gebuiken, af moeten leren. Je zult dus je handen onafhankelijk van je benen moeten maken.....dit is echt niet makkelijk en ik doe het zelf nog te vaak fout. Heel veel oefenen is denk ik de beste oplossing.

HappyH

Re: Hulpen doseren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:03

Letten op ontspanning bij jezelf, rustig ademhalen en idd opvangen met de zit en desnoods met de knieën. Als je de nageefelijkheid kwijtraakt je buitenbeen lang maken en stil tegen het paard aanleggen, zelf ontspannen en dan drijven met je binnenbeen. Probeer niet met je teugels te "remmen" als het niet anders kan dan op je buitenteugel. En veel oefenen succes.