kort gebouwd paard meer vanuit de schouder laten lopen, tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

kort gebouwd paard meer vanuit de schouder laten lopen, tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 17:25

mijn paard doet op zich alles netjes maar mede door zijn korte bouw, heeft wel lange benen, zijn zijn gangen niet zo ruim, als ik hem meer op aanleuning probeer te rijden, lees iets meer druk geef, krult hij op, en gaat harder lopen ipv ruimer, maar als ik meer teugellengte geef, valt ie uit mekaar en trekt zijn hoofd eruit (misschien omschrijf ik het wat plastisch maar ik weet niet hoe je het anders moet noemen) Hij heeft wel een flink actief achterbeen, dus ik ben eerder bezig met terugrijden als met voorwaarts rijden, zijn er misschien mensen met ideetjes?
Ik heb 2 keer per week les, maar ben benieuwd of er nog andere ideeen zijn.
overgangen rijden ben ik al mee bezig geweest maar dat verschilt niet veel
paard staat in profiel

Anoniem

Re: kort gebouwd paard meer vanuit de schouder laten lopen, tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:24

Ik heb ook een kort paard met ook van die lange benen Knipoog
Ik denk toch dat je het moet hebben van véél overgangen rijden, maar je zegt dat hij dan harder gaat maar niet verruimt ? Misschien wil het wel helpen als je achter elkaar een aantal balkjes neerlegt, want dan moet hij zijn benen wel optillen en als de balkjes ver uit elkaar liggen, ook verruimen Lachen
Ik had ik het begin ook dit probleem. Ik wilde meer verruimen met als gevolg dat het paard wel harder ging, maar er geen verruiming kwam.
Ik heb het echt te danken aan door af en toe balkjes te draven, véél overgangen, veel figuren en altijd kijken of je paard wel goed aan het been is en goed reageert op jouw zit.
Succes Lachen
Ik zal eens even kijken in je profiel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:25

Wat zegt je lesgeefster er eigelijk van ? Want ik vind het altijd lastig om achter een pc tips te geven Knipoog Heb je niet een paar foto's van dat je er op rijdt of nog makkelijker ; een filmpje ?
Xx

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:29

Ik heb een beetje hetzelfde probleem als jij, dus ik lees even mee in dit topic Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 18:41

[gast1122] schreef:
Wat zegt je lesgeefster er eigelijk van ? Want ik vind het altijd lastig om achter een pc tips te geven Knipoog Heb je niet een paar foto's van dat je er op rijdt of nog makkelijker ; een filmpje ?
Xx

helaas geen rijfoto's nog, ik heb hem nu 3 maanden en nog niet iemand gevonden die even wil filmen, mijn instructrice wil dat ik hem nu eerst wat meer op lengte laat lopen en dan steeds wat ronder vraag en probeer te schakelen, omdat hij nu zo gaat versnellen ipv verruimen ben ik op zoek naar andere tips die ik ook kan proberen, balkjes lopen is wat moeilijk omdat mijn paard een springpaard is en hij niet in draf over de balkjes wil, hij denkt zodra hij balkjes ziet ...Gaan met die banaan en springt erover heen alsof ze een meter van de grond liggen, balkjes triggeren hem echt.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 18:45

die figuren rijden en overgangen rijden ook schijnovergangen ga ik er wel meer indoen, het kwartje moet toch een keer gaan vallen hoop ik

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:48

Lastig inderdaad om vanachter pc tips te geven. Maar ik heb ook zoiets gehad met mijn merrie. zij heeft niet zoveel schouderruimte en een lekker kort rugje, maar omdat ze in de arbeidsdraf wel al vrij ruim loopt werd de middendraf/uitgestrekte draf erg lastig.
Maar met die korte rug kan je ook je voordeel halen, deze paarden zijn namelijk over het algemeen makkelijk te verzamelen, en makkelijk op de achterhand te zetten.
Probeer dus je paard zoveel mogelijk op de achterhand te zetten, en in de oprichting. Als ze meer gaan 'zitten' en beter in de oprichting lopen, hebben ze zowiezo al meer ruimte om te gaan. Als ze dan goed op de achterhand staan kunnen ze dus al meer vanuit de schouder lopen. Als je dit dan ook meeneemt in de middendraf zal je zien dat na een paar weken trainen (dit is natuurlijk niet iets wat je in een paar dagen trainen verhelpt) je paard ook beter gaat strekken en meer grond bedekt, uiteindelijk neemt hij dit dan ook mee in de arbeidsdraf. Het zal wel altijd een zwak punt blijven, maar gelukkig kun je er heel veel uit rijden en de draf is de best bewerkbare gang.
Succes ermee!

dit is overigens wel afhankelijk van het niveau van africhting, een jong paard kan natuurlijk nog niet zo goed in de oprichting en vanachter uit, die moet je daar dan ook gewoon ff de kans geven om te verbeteren.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 18:54

bedankt, inderdaad met dat terugrijden zodat ie gaat zitten zijn we de afgelopen tijd heel veel bezig geweest en dit scheelde al enorm, zijn normale draf is idd al redelijk ruim te noemen, alleen heb ik dan het probleem dat ie z'n kin zowat op de borst heeft als hij echt zit en het probleem dat de spieren van achter nog niet goed ontwikkeld zijn waardoor hij het fysiek nog niet helemaal aankan, maar hoe houd je z'n neus dan naar voren ( dat ie er zeg maar meer inzakt) en kan je toch terugblijven rijden met de achterhand eronder?

mijn instructrice heeft het over als voor mijn gevoel naar halsstrekken rijden maar dit wil nog niet echt.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:02

Je moet juist niet terugrijden, je moet hem als het ware zo naar voren rijden en van voren BEGRENZEN, dus niet terughouden maar alleen zorgen dat hij niet harder gaat. Dat hij gaat zitten en 'verzamelen' imo is een verzameld paard niet 'terug'. En als hij van voren duikt of in ieder geval met zijn neus achter de loodlijn gaat lopen is hij van achter niet actief genoeg. een paard dat achter gaat zitten kán van voren niet ook duiken. die móet van voren wel omhoog komen. Overigens, als hij in de oprichting gewoon achter de loodlijn komt, kan dat 'terugrijden' idee van jouw het helemaal verklaren. in de verzameling rij je namelijk niet terug. als ik het zo hoor is hij gewoon nog niet sterk genoeg achter om echt tot dragen te komen, in dat geval zou ik je adviseren om voorlopig nog even genoegen te nemen met wat hij nu doet, en dan zachtjes aan kleine momentjes hem tot dragen te zien brengen. vanachter de pc kan ik niet zeggen of hij daar nou wel of niet aan toe is. Begin met kleine momentjes, dan word hij daar vanzelf sterker in en kan hij dit ook langer volhouden.
Veel succes.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 19:07

oke bedankt, ik ben wat te enthousiast ben ik bang, hij pakt alles zo makkelijk op dat ik misschien toch wat te snel wil, Geduld is een schone zaak Haha! Weer wat geleerd Tong uitsteken

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:10

geeft niks, ik ken het gevoel wel Knipoog
Je kan beginnen met goede, correcte overgangen te rijden die écht goed van achter uit gereden worden, overgang draf stap die tot aan de laatste pas goed gedraafd is, draf halt ook idem dito, dus proberen wat meer progressier te rijden, zodat hij ook gaat dalen in zijn achterhand, halt draf zo progressief mogelijk en goed van achter uit. Daar word hij ook sterker van en dan zal je zien dat hij dat vanzelf ook al aangeeft in de arbeidsdraf.

Edit; ff in je profiel gespiekt, als hij echt 1.80 is, is het ook héél wat paard om bij elkaar te rijden!
*ik neem tenminste aan dat het om u2 gaat..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 19:16

haha idd, gaan we doen en idd U2 is heel wat paard Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:17

Nou succes ermee, en zon reus heeft daar vaak ook veel tijd voor nodig, zijn vaak nog heel lang slungelig..
misschien kan je het ook ff met je instructrice hebben over de tips die ik je gegeven heb.