paint horse in de dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sik

paint horse in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 21:10

Heeft iemand hier ook ervaringen met een paint horse die dressuur kan? Ik zou misschien in de toekomst een paint willen (ras spreekt me erg aan). Als ik al een paint zou kopen word het een onbeleerde 3-jarige en die dan direct engels beleren. Het moet wel een funcionele bouw hebben natuurlijk. Is dit volgens jullie mogelijk? en dan praat ik tot ongeveer M dresuur. Het lijkt me wel dat een paint moeilijker opgericht loopt.

ervaringen ook zeker welkom!

Nelleke_H

Re: paint horse in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:24

Hey!

Ik denk dat het opzicht wel mogelijk is alleen het zal niet gemakkelijk zijn. Een paint heeft niet hele ruime gangen en ze zijn natuurlijk ook een beetje neerwaarts gebouwd terwijl je bij dressuur juist opwwaarts nodig hebt. Het is misschien wel mogelijk maar het is wel hard werken.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 21:25

thnq nel Haha! denk er hetzelfde over als jou. veel zijn indd heel erg op de voorhand gebouwd. maar ik vind ze wel heel mooi om te zien, mooie hoofdjes mooie bonte kleuren (Y)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:30

Daarintegen hebben ze wel een zeer krachtige achterhand. Knipoog Je zal het per Paint moeten bekijken. Er zijn Paints die heel luxe gefokt zijn en wat groter zijn en ook Paints die erg zwaar en/of wat kleiner zijn. Net als bij elk ras heb je verschillende types. Mijn Paints lopen erg ruim, maar erg vlak, geen knie aktie of "apart" been gebruik. Daarin tegen zijn ze wel sterk en flexible. Theoretisch moet je gewoon M kunnen rijden met een Paint.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 21:32

oke bedankt voor je reatie Lachen ik zou dan wel een grote paint (160) uitzoeken en 1 die niet op de voorhand gebouwd is:)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:33

Das een goed plan! Ja

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:29

En hoe ver wil je met de paint in de dressuur komen dan?

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:33

Bij ons op stal staat een appaloosa van 1,54m die de Z in gaat beestje kan geweldig strekken,is gewoon gebouwd als een quarterhorse

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:34

Ik ben wel een keer een Quarter in de M2 tegen gekomen (jaaaaaaren geleden alweer)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:35

Ik denk idd dat je met een Paint niet de oprichting kunt bereiken die je met een KWPN-er kunt bereiken, maar je kunt altijd kijken waar het schip strand. Tot de M moet een Hunter gefokt paard zeker kunnen komen....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 23:51

Ligt maar helemaal aan de Paint.. Toen ik Fly verkocht had heeft er bij de nieuwe eigenaar een tijdje een dressuurruiter op gereden en hij wilde Fly maar wat graag hebben.. had juist een hele 'opgerichte' houden van nature (wat 't mij dus wel weer moeilijk maakte met haar te pleasuren) en had wat dat betreft een prima 'dresssuur-frame'. Ze is 1.58 hoog. Wel wat minder ruim in d'r gangen voor, door d'r vrij stijle schouder.
Dot's vader Mister heeft gangwerk waar menig KWPN-er jaloers op is. Qua bouw minder opgericht dan Fly is, maar zéker op te richten. Kon hij ook.. net als spaanse pas, vrijheidsdressuur, springen, spaanse rijschool en nog wat van dat soort dingen... Mr. Veelzijdigheid himself...
Dot is dus een kind van beiden en ik denk dat die best een end zou kunnen komen.. zij heeft nl. deels de opgerichte houding van d'r moeder (hoewel ze makkelijker 'laag' te rijden is dan d'r moeder) maar een betere schouder en 't gangwerk van d'r vader, zij kan dus ook veel ruimer dan Fly.
Dus even zoeken en opletten hoe het paardje qua bouw in elkaar steekt, maar ze zijn er zéker hoor... In de US lopen ook wel wat Paints op hoger niveau mee in de dressuur.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 10:39

erg leuk om te horen dat het dus wel kán Haha! ik vind al die kleuren en aftekeningen die paints hebben zo uniek. er is niet 1 hetzelfde. bont trekt mij al vanaf dat ik heel jong was

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:08

Maar waarom dan perse een Paint? Er zijn ook bonte warmbloeden, en NRPS-ers.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 11:09

ja klopt dat zou ook makkelijker zijn. maar je ziet nooit een warmbloed die zo apart en mooi getekent zijn als een paint. met 2 blauwe ogen of helemaal wit hoofd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:12

Je hebt bij de Paints Tobiano en Overo, en een kruising daartussen genaamd Tovero. Witte hoofden en blauwe ogen krijg je bij Overo of Tovero. Dus jij vindt een Overo mooier dan een Tobiano?

sik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 11:12

hangt van het individu af

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:24

heey nadien,
je wil gewoon een lekker gespierd paardje Haha!
volgens mij kan het heel goed, als je idd maar een paardje zoekt wat niet (te) veel overbouwd is. en niet te klein.
succes nadien ik hoop dat je het doet zou leuk zijn haha

groetjes Emma

sik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 16:26

hehe ja tog Haha! kenne we wel pas de deux gaan ryden.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:27

ja leeeuk:P haha zie je het al voor je. met dana zeker dan?

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:29

En met springen dan?
Als ze zo'n sterke achterhand hebben..

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:34

mijn Quarters kunnen ook springen dus dan zal een paint dat ook kunnen, eigenlijk moeten alle paarden dat kunnen, de een wat makkelijker dan de andere maar is ook een kwestie van oefenen