Galop wil nog steeds niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

Galop wil nog steeds niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 18:03

hooj..
Ik zal vanaf het begin beginnen;
Ik vz een nu 9 jarige haf. Ik rij er nu 2 jaar op. En ben al 2 jaar bezig om haar de hulpen van de galop aan te leren. Ik ben de eerste die met haar dressuur aan het rijden is. Nu ben ik sinds november bij een andere instructrice dat gaat heel goed! Ik kan haar nu ontspannen rijden en ze komt al mooi naar beneden. Nu gaat de stap/draf heel goed, maar de galop.. Ze snapt niet als ik de hulpen van de galop geef dat ze dan in galop moet( of ze wil het niet snappen?? ). Ik gebruik m'n stem om haar in galop te krijgen reargeert ze niet op. En m'n zweep begint ze eerst heel hard te draven en dan pas springt ze aan..
Ik wil zo graag op haar een normaal B proefje kunnen rijden..
Heeft iemand misschien een paar tips om haar in de galop te krijgen en dat ze op mijn hulpen gaat reargeren??

ikenindi

Re: Galop wil nog steeds niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:04

doet ze het vanaf de grond wel? anders dat eerst oefenen? misschien heeft ze pijn dat ze liever niet galoppeert? laat haar eens nakijken anders door een osteopaat?

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 18:07

Hoebedoel je met vanaf de grond Bloos ?
Ze heeft geen pijn ze galopeert juist graag, maar ze reargeert gewoon niet op mijn hulpen.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:09

Je kunt haar ook longeren, en dan aan laten galopperen op de stem. Als ze dat dan kent kan je onder het zadel ook met stemhulp en met beenhulp aangalopperen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:10

Als je longeert bv, of als ze los in de weide zit; kan ze dan galoperen?

IndoradoRedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:11

Heb je ook een vaste hulp... misschien helpt een vast stemgeluid bij je hulp, als je dat vaak genoeg doet,dringt het vaak wat sneller door. Ik heb veel profeit bij de geluiden die ik bij mijn paard gebruik.
Misschien doe je het al...maar ja.. het is maar een tip.

Heel veel succes Knipoog

saaraah

Je moet ook diep zitten en jezelf lang maken.

ikenindi

vanaf de grond betekend dat jij er niet op zit, maar op de grond staat;)

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 18:12

Ja maar ze kent het commando galop wel alleen reargeert ze daar onder het zadel niet op ( ze loopt dus ook voor de kar)
Ja ze galopeert ook gewoon in de wei en in het bos onder het zadel kan ze het ook wel

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:15

Ik heb het die van mij geleerd door op het verkeerde been licht te blijven rijden en steeds harder draven tot ze in galop sprong.
Met de hulpen erbij voor de gallop.
Na een paar x had ze de hulp voor de gallop door en srpong ze netjes op de hulp aan.
(nu moeten we alleen nog aan een rustige gallop werken Bloos )

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:17

Mijne deed het ook, dat aanlopen ipv aanspringen. Ze ging altijd snel gaan draven en dan pas gaan galopperen. Ikzelf bleef altijd proberen, met terug rustig worden, weer proberen, deed ze weer zo, altijd terugnemen, zolang ze niet rustig kon zijn galoppeerde ik niet. Hele tijd opnieuw, en goed belonen als ze toch goed aanspringt. Enkele galopsprongen nemen en dan terug naar draf, en weer proberen, hele tijd tot ze het snapt. Echt goed belonen bij het goed aanspringen, en elke keer terugnemen als ze het verkeerd doet. Blijven proberen helpt wel!
(anders een sporen proberen, maar die raadt ik niet zo graag aan, maja ik heb mijne ook met sporen gereden onlangs en dat gaat stukken makkelijker, want ze durft ook soms wel eens slecht aan het been te zijn!)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:19

areke schreef:
Ik heb het die van mij geleerd door op het verkeerde been licht te blijven rijden en steeds harder draven tot ze in galop sprong.
Met de hulpen erbij voor de gallop.
Na een paar x had ze de hulp voor de gallop door en srpong ze netjes op de hulp aan.
(nu moeten we alleen nog aan een rustige gallop werken Bloos )

Op verkeerde been lichtrijden is toch niet goed voor het paard, of ligt het aan mij Blond
En eigenlijk snap ik je theorie niet Bloos

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 18:24

Als ik het een tijdje doe als ik 2 of meer x aan gesprongen heb dan is ze heel makkelijk. Maar zodra ik probeer aan te springen is de ontspanning helemaal weg dan gaat dat hoofd naar buiten schouder er tegen in en zie haar dan maar weer recht te krijgen Scheve mond
Als ze dat al niet deed was het wat makkelijker. Een spoortje moet ik overleggen met de eigenaar.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:25

Dan heeft ze meer ruimte om dr been naar voren te zetten en wordt het iets makkelijker voor dr.

Ze heeft het zo goed en snel geleerd en van een paar passen op het verkeerde been lichtrijden krijgen ze echt niks.
Het is niet zo dat je constand op het verkeerde been lichtrijd (als je dat soms dacht)

De mijne sprong elke x verkeerd aan en ik mocht juist niet terugnemen.
Zodra je dat ga doen kunnen ze het ook tegen je gaan gebruiken door onder de gallop uit te komen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:33

Mij is altijd gezegd om op het juiste been te gaan draven omdat ze anders aanspringen in de verkeerde galop.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:50

Iedereen leert het anders en ook elk paard.
De mijne heeft he aanspringen zo geleerd en ze reageerde er goed op.
Na een paar x deed ze het netjes vanuit het doorzitten.

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:43

Probeer het paard vanuit jouw lichaam te rijden, als één beweging.
Zijn beweging vloeit voort uit de jouwe.
Kun je je paard (op de grond en met rijden) terug laten komen in tempo? Laten aandraven? Op de volte zetten? door middel van lichaamsgebruik en houding? dan kun je haar ook door zelf de eerste galopsprong aan te geven laten aanspringen in galop.

Probeer dit eerst op de grond, bij bijvoorbeeld longeren, let goed op je houding en op de energie die je stuurt.
Veel succes!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:19

Om te beginnen moet je zeker weten dat er niks lichamelijks aan de hand is, waardoor het galloperen niet gaat.

Mijn paard had in het begin ook moeite met aanspringen in galop.
Wat goed heeft geholpen bij mij was mezelf nog eens onder de loep nemen. Goed op m'n kont zitten en niet naar voren leunen op de voorhand. Niet leunen op de binnenkant, zodat het binnenvoorbeen gemakkelijker naar voren kan.
Dan benen aanleggen voor galop en niet blokkeren met de teugels. Eerst ging ze harder draven en viel ze uiteindelijk in galop. Zodra ze in galop sprong meteen mijn benen los, zit ontspannen en belonen met stem. Vervolgens viel ze na 2 stappen terug, dan liet ik haar gewoon even lekker doordraven op haar tempo en vroeg ik het nog een keer. Zodra je verbetering ziet (oftewel je merkt dat het kwartje begint te vallen), belonen afzadelen en terug in de wei/paddock/stal. Niet door blijven gaan als het goed gaat, maar stoppen zodra het lekker gaat. De volgende keer gaat het dan automatisch nog beter.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 11:24

Nee ze heeft echt niets lichamelijk! Maar ik zal dinsdag wel eerst vragen aan mijn instructrice of zei er even op wil en of zei het een x wil proberen.. Om echt te kijken of het niet aan mij ligt of dat ik toch iets anders moet doen.

Maar dat doe ik wel! Als zei goed reargeert op de hulp voor de galop laat ik haar altijd even uit galoperen (ze wil graag galoperen) en probeer het daarna niet meer.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:42

Wil ze aan de longe wel makkelijk galloperen? Dan zou je nog eens kritisch naar andere zaken kunnen kijken zoals het zadel of deze de schouder bellemert of dat de singel te veel achter de ellebogen ligt en daardoor in een gang als de galop niet comfortabel meer voelt. Je kan dit ook even testen door zonder zadel de galop te proberen. Het kan ook zijn dat je paard de galop onder de man moeilijk vind door een balans kwestie dan is doortrainen met instructie en nog even geduld gewoon het beste. succes!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:52

_Maggy_ schreef:
Maar dat doe ik wel! Als zei goed reargeert op de hulp voor de galop laat ik haar altijd even uit galoperen (ze wil graag galoperen) en probeer het daarna niet meer.

Bedoel je hiermee dat je het maar 1x per sessie probeert zeg maar? Dat is niet helemaal wat ik bedoel met stoppen wanneer het goed gaat, want een paard leert door herhaling. Je moet het alleen tijdens het aanleren van de hulp niet zo vaak herhalen dat je op het punt komt dat je geen verbetering ziet.
Bijvoorbeeld je probeert het een keer, beloont zodra paard aanspringt. Paard valt terug in draf, of je neemt het paard terug in draf. Zodra je ontspannen draaft vraag je het nog een keer.
Merk je verbetering probeer je het bijvoorbeeld nog 3x en stopt altijd bij een poging die beter is dan de vorige.
Merk je bijvoorbeeld bij de 2e en de 3e keer nog geen verbetering, maar bij de 4e keer een hele kleine verbetering, dan zou dat het juiste moment zijn om te stoppen voor die dag.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 12:12

@ Morelia; De eigenaar heeft net een nieuw zadel voor haar gekocht en die ligt goed dus daar kan het niet aan liggen. Maar snapt de galop niet ( in de bak??). In het bos kan ze wel gewoon galoperen in de bak ook wel maar het gaat mij erom; als ik die en die hulpen geef dat ze daar naar luistert.
@ CrazyCat; Ik probeer aan te galoperen, zit ze in de galop neem ik haar na 1 rondje/half terug en probeer het weer net zo lang tot ze 1 x goed reargeert dan stop ik op die hand met de galop

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:19

_Maggy_ schreef:
@ CrazyCat; Ik probeer aan te galoperen, zit ze in de galop neem ik haar na 1 rondje/half terug en probeer het weer net zo lang tot ze 1 x goed reargeert dan stop ik op die hand met de galop

Mmm..dan doe je het dus al zoals het bij ons wel gelukt is. Ik denk toch gewoon blijven volhouden en dan moet het kwartje echt binnenkort wel vallen lijkt me.
Heel veel succes

xEsther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:25

door in een hoek proberen aan te springen gaat vaak iets makkelijker en heb je meer kans dat ie in de goeie galop aanspringt. Als je paard neiging heeft om harder te draven, fijne kneepjes met teugels geven, stem gebruiken (hooo..ofzoiets *LOL* En als je weer bij een hoek komt, nog een keer proberen door door te zitten, buitenbeen naar achter, aan drijven met binnenbeen. Korte maar duidelijke hulpen geven. Desnoods klein tikje op schouder dat ie moet opletten.

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:36

Handig topic, volg het even Lachen. Mijn vzpony was toen ik met hem begon zadelmak en ik heb hem 'ingereden', hij kan momenteel al bijna alles maar de galop wil moeilijk lukken onder het zadel. We zijn hier nu ong. 6 maanden mee bezig (met de galop, hij is nu ong. 10 maanden ohz. Kent stap, draf, stuur- & stemhulpen, beenhulpen). Aan de longe gaat de galop wel goed, dus daar zijn we nu wat meer mee aan het oefenen, maar de hulpen voor de galop onder het zadel snapt hij nog niet. We lessen ook, en we oefenen dan ook met de galop (er moet dan wel iemand helpen met de stem/meerennen oid) maar hij moet leren dat hij niet alleen maar moet versnellen want het is alleen een andere gang van beenzetting.
Met lessen lukte het namelijk wel en hij sprong gelijk goed aan in de goede galop. Natuurlijk goed beloond en niet te lang laten galopperen. En denk dat het er ook mee heeft te maken dat hij z'n balans nog niet zo goed kan vinden in de galop.