Na slofgebruik;Ontzettend hangen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Na slofgebruik;Ontzettend hangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 17:59

Ik plaats dit topic voor een goede vriendin, haar haflinger. Lachen

De haflinger word gebruikt door mijn vriendin, en haar zus. De pony is een eindje manegepony geweest, maar ondertussen al een heel eindje een eigenaarspony. Tom (pony) liep/loopt moeilijk aan de teugel, dus wou m'n vriendin haar zus even kijken hoe het ging met de slof. Mijn vriendin zelf was daar nogal tegen en werkte zelf niet met de slof. Bij m'n vriendin hangde Tom steeds meer, en na een eind gaf haar zus toe om de slof eraf te halen.

Na een eindje trainen is het hangen al een heel stuk verminderd, maar nog altijd verre van wat het zijn moet. Via bokt heeft ze ook al verschillende tips gelezen en gebruikt. Maar zo een verschil maakt het niet.

Met een losse teugel rijden gaat moeilijk, aangezien m'n vriendin bang is om opnieuw,samen met de pony, te vallen. (is al eerder gebeurt.) Dus controleren als de pony hangt, of de pony niets geven om te hangen gaat niet. Misschien koopt ze een pessoa teugel om te longeren, en zo de achterhand te trainen, maar uiteindelijk zal er ook iets moeten worden veranderen aan het rijden zelf. Iemand tips?

Overigens krijg ze wel les, maar ik weet niet als dat zoveel uitmaakt..

Kelly_ann

Re: Na slofgebruik;Ontzettend hangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:10

Bedenk dat je met de slof altijd 2x zo sterk bent geweest. Paardje is dus een die kracht gewoon geraakt en zal weer gevoeliger op de hulpen moeten worden.
Veel kleine oefeningetjes doen. Slangenvoltes/achtjes en tempowisselingen en overgangen elkaar laten afwisselen. Zodat ie meer gaat opletten.
Rijd korte stukjes fanatiek, stap tussendoor even met lange teugel en beloon veel.
Ga niet teveel willen halsstrekken, dat wordt misscien wel meer hangen. Maar stap weg met lange teugel vanuit het halt.

Soms helpt het om de teugels op maat te pakken, gewoon te gaan rijden, en te wachten tot hij zelf na gaat geven. De nageeflijkheid is dan oprechter dan waneer je hem steeds aan de teugel 'vraagt'.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 18:13

Zoiezo lukt halsstrekken moeilijk/ tot niet. En ook een lange teugel gaat niet. De pony 'valt' a.h.w als hij geen houvast heeft. (dus de teugel om op te gaan hangen)

Nageefelijk loopt de pony momenteel niet, zoals ik dus al zei het was een manege pony, en langs die kant zit dat er nog steeds een beetje in. De slof was bedoeld om rustig aan rond te gaan vragen.

Iig bedankt voor de tips! Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:17

Kan ze niet eens lange teugel stappen? Ik bedoel dus lange teugel geven vanuit het halt, dus niet gaan draven en dan de teugel langer maken.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 18:21

Daar is ze nu (dacht ik) ook mee bezig; Ze kruipt er op, geeft lange teugel, en gaat lichtjes sturen met de teugels, en benen. Maar dat kan ze ook niet 1 uur aan een stuk doen natuurlijk, dan les je voor niets.

Dus na een goed stukje lange teugel, gaat ze oppakken. Als ze van daaruit terug naar de lange teugel wilt, lukt dat niet meer..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:27

Hoe doet ze dan uitstappen?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 18:29

Geen idee eigenlijk, ik denk vasthouden, iets langere teugel, maar geen 'lange teugel', Ik zal het haar eens vragen Knipoog Binnenkort meld ze zich ook aan, dacht ik. Dan reageert ze hier ook wel.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:18

ik blijf dit volgen, mijn pony is ook niet goed in de aanleuning en rij ook met slof. hij komt wel, maar zo dra hij komt dan gaat hij te diep of te lang en dan schiet hij weer omhoog..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:04

Een structureel probleem dus.
Een slof is een hulpteugel prima in ervaren handen een martelwerkruig in onkundige handen.
Een pony kun je in de houding trekken maar je beduveld jezelf en de tol betaal je dus nu, de pony hangt en is niet aan een lange teugel te rijden.

En daar komt het grootste probleem om de hoek kijken de gehoorzaamheid want een pony kan en mag niet weg rennen als je lang geeft. Dus lange teugel je vriendin is samen met haar zus, waar ligt het probleem. Ga gewoon een erop lange teugel en ander loopt ernaast en houd vast braaf goed zo laat weten als die het goed doet. Wat ook wil is twee paarden dus een ervaren paard in de bak erbij.

Probleem twee het hangen dat is alleen op te lossen door vermeerd voorwaarst te rijden. Paard hangt jij geeft been ja en logisch dat het paard mischien gaat trekken. Maar tegenhouden met je zit dus bekken kantelen ( gevoel als of je de schommel voorwaarts drukt) en je hand sluiten niet trekken niet zagen maar zuiver afwachten en het kan een rondje duren of honderd maar ieder paard komt vanzelf hoor.

En voor Passie geld zodra hij komt moet je nageven iets je vuisten naar voren kantelen schiet hij weg vang je rustig weer op dus weer spelen en ook het bekken kantelen en met je zit rijden. Sucses en die slof die moet eraf, echt rijden gebeurd zonder slof.

Ik citeer de uitspraak van grootmeester Theodorescu een slof is een goed werkruig in de handen van de meester maar de meester heeft dit werktuig niet nodig.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 21:27

De slof word (voor alle duidelijkheid) nu niet meer gebruikt.
Daarnaast rent de pony niet weg, maar struikelt hij, en als je niet vasthoud zit de mogelijkheid er in, dat hij valt. Zoizo zijn er ervaren paarden in de bak, dus die tip helpt hier niet. (zoals ik hoorde dan.) Er staat nogal duidelijk dat de slof er al lang af is.

Verder is het de bedoeling om het hangen te vermijden, als dat probleem helemaal is opgelost, komt het nageven. (in onze ogen. ieder z'n eigen methode natuurlijk.) Eerst moet het probleem opgelost worden, voor er kan worden nagegeven. Dus met nageven houden ze zich voorlopig niet bezig.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:29

een paard kan alleen maar hangen als de ruiter vasthoud... dus de ruiter moet loslaten! en daar bedoel ik niet mee losgooien, maar gewoon de hand ontspannen en niet te veel spanning op je teugels willen hebben.
rij veel overgangen om je paard meer op het achterbeen te krijgen en blijf goed met been komen zodat je het hoofd als het ware "omhoog rijdt"

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 21:50

Bedankt zeg Lachen Die tip had ik haar ook al meegegeven, maar m'n vriendin wil/kan dat niet doen, omdat ze bang is dat hij gewoon weer overkop gaat..
Ik geef straks even alles door, bedankt Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:52

tja, dat is toch echt de enige manier om er vanaf te komen...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 21:53

Maar er moet wel iets worden gedaan aan het evenwicht van de pony Pling

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:54

dat leert hij ook alleen maar als hij op zijn eigen benen gaat lopen Knipoog en zolang de ruiter vasthoud loop hij niet op zijn eigen benen

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:55

En waarom valt hij dan?? Doet hij dat in de wei ook ofzo?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:58

Soet schreef:
De slof word (voor alle duidelijkheid) nu niet meer gebruikt.
Daarnaast rent de pony niet weg, maar struikelt hij, en als je niet vasthoud zit de mogelijkheid er in, dat hij valt. Zoizo zijn er ervaren paarden in de bak, dus die tip helpt hier niet. (zoals ik hoorde dan.) Er staat nogal duidelijk dat de slof er al lang af is.

Verder is het de bedoeling om het hangen te vermijden, als dat probleem helemaal is opgelost, komt het nageven. (in onze ogen. ieder z'n eigen methode natuurlijk.) Eerst moet het probleem opgelost worden, voor er kan worden nagegeven. Dus met nageven houden ze zich voorlopig niet bezig.

Een paard heeft voor alle duidelijkheid vier benen om op te lopen en niet vijf. Nu gebruikt het paard de hand als vijfde been. Waarom omdat jij zij wie dan ook hem de mogelijkheid geeft. Voorwaarts rijden en niet vasthouden.
Onzin dat hij dan struikelt ga maar eens balkjes lopen, buitenritje in het bos, Pony moet maar zelf op letten waar hij loopt. En ten overvloede ruiter zit stil boven het paard en niet uit evenwicht halen.
Zorg dat het paard ook voldoende beweging zonder ruiter krijgt.
En als die blijft vallen maar eens naar de Dierenarts dan mankeert er iets aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:02

LiSSy schreef:
dat leert hij ook alleen maar als hij op zijn eigen benen gaat lopen Knipoog en zolang de ruiter vasthoud loop hij niet op zijn eigen benen

Met andere woorden: zolang je vriendin en haar zus het hoofd van de haflinger blijven vasthouden zal het dier niet leren zijn eigen weg te zoeken en zélf te lopen... Daardoor struikeld hij.

Dus inderdaad loslaten én voorwaarts rijden. Naar voren met dat dier, zo krijgt hij de kans niet om te sloffen en te struikelen.

Apart vind ik het wel dat dit blijkbaar niet in de les behandeld word...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:03

Ik zou met zo'n paarde rustig gaan bosrijden en eventjes geen dressuurlessen meer pakken. In het begin een stapwandeling doen aan de losse teugel, na enige tijd een beetje draven en zo verder opbouwen. Verder ook van achter naar voor rijden. Aan de teugel rijden mag geen doel zijn. Eerst moet de achterhand eronder en dan komt de rest later. Dat kan je ook in het bos oefenen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:03

O ondertussen heeft kafue hetzelfde geschreven Haha!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 22:03

LiSSy: Daar heb je een punt ja.
SiCa: Geen idee eigenlijk, dat zal ik haar eens vragen.
Kafue: Balkjes lopen is een goed idee, bos is bij haar niet in de buurt. (verre van zelf.) Wel is er een strand aanwezig, maar dan moet er een groep zijn die meegaat, dus zoiezo word er buiten gereden, wel zij ze tegen mij dat de haflinger in de buitenbak minder hangt dan in de binnenbak. Dus het kan ook wel zoiets zijn als uitesting of verveling..
Paard word regelmatig losgegooid etc, dus daar ligt het volgens mij niet aan. Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 22:06

Aan de teugel rijden is ook verre van hun doel, laat dat duidelijk zijn. Knipoog
Ineke2: Inderdaad, er word best vaak gelesd, pony word vaak bereden, maar heeft ook z'n rustdagen. Maar het zou goed kunnen dat de lesgever (groepsles: in manege) verder wil gaan zonder daar naar te kijken..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:41

Soms doen ze het idd uit verveling maar dan moet je leuke dingen inbouwen en vooral met je zit gaan rijden.
Dus lekker voorwaarts op de zit terug laten komen en weer voorwaarts. Dit ook in stap en met de zit terughalen naar bijna halthouden laat de haf zich bewust worden van zijn eigen benen. En niet te snel aan de teugel willen rijden eerst de achterhand eronder de rest komt later.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:36

En ook hier denk ik aan fysiek ongemak.
Mogelijk door je zadel of door verkeerd belasten of..... er zijn vele dingen te bedenken.
Controle kan echter nooit kwaad!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 20:46

Ze heeft een eindje geleden, net een nieuw zadel gekregen, die is gecontroleerd dacht ik.
Pony zit goed in z'n vel, heeft verder geen ongemakken, reageert niet boos oid. op aanraken van rug of benen. Dus ik denk dat het eerder een rij probleem is.