Over oude paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Over oude paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:31

Omdat ik zelf een pony heb die aardig op leeftijd is, vroeg ik me af;
Wannneer is een paard te oud om bereden te worden?
Wanneer vraag je teveel aan een oud(er) paard?

Hetja

Re: Over oude paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:33

Als het paard dat zelf aangeeft, kan net als bij mensen verschillend zijn, de een is met 18 al oud, de ander voelt zich met 27 nog steeds jong....

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:35

Hetja schreef:
Als het paard dat zelf aangeeft, kan net als bij mensen verschillend zijn, de een is met 18 al oud, de ander voelt zich met 27 nog steeds jong....

Maar, hoe kan je dat merken aan een paard?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:54

Wij hadden op de manege een hele lieve pony, maar wel al op leeftijd. Ze was altijd blij als de kinderen kwamen en vrij enthousiast met rijden. Nu op de manege waar ik werkte was er maar op 1 dag in de week les, en de ponies lopen maar 3 uur max. op zo'n dag. De rest van de week staan ze lekker op de wei.
Omdat de pony al op leeftijd was, begon ze te vermageren. Haar tanden waren niet meer zo goed en ze had problemen met haar spijsvertering, waardoor ze diaree kreeg. Na een paar maanden was ze niet meer blij als een kind haar uit de stal ging halen. Ze wilde niet meer lopen in de les, stond alleen maar stil. Achter een andere pony aanzetten lukte ook niet, op een gegeven moment ging ze zelfs liggen. Dat was het punt waarop gezegd is dat het genoeg is geweest en is ze lekker op de wei gegaan, waar een meisje van 7 haar elke dag deed knuffelen en borstelen. Ze leefde weer op, maar er heeft nooit meer iemand op gezeten. Een paar maanden terug is ze overleden, na 3 jaar gelukkig pensoen.
Je merkt het gewoon als ze het echt niet meer leuk vinden. Ouderdomskwaaltjes kunnen een rol spelen, maar eenzelfde pony, nu net zo oud als zij toen was, loopt nog elke week met plezier de lessen, met name beginners vind ze leuk. Het gaat allemaal niet meer zo vlot als vroeger, toen ik op haar het leren rijden (ik was toen 5, ben nu 20 :p ), maar je merkt gewoon dat ze er nog zin in heeft.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:02

Als je je paardje goed kent dan zie je vanzelf wanneer het plezier in het rijden minder word. Vaak begint het met wat strammer worden en af en toe struikelen. Ik heb al heel wat oude paarden en pony's gehad, en nog steeds heb, maar op welke leeftijd ze echt niet meer kunnen werken is niet te zeggen. De een is 18 en mag van zijn of haar pensioen genieten, de ander loopt met 30 jaar nog vrolijk rond en doe je geen plezier om ze echt stil te zetten.

_Yolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:03

Wij hebben een paard Bineke, ze is gister 24 geworden. We rijden niet meer op haar, (soms met buitenrit nog even)want ze gaf een paar maanden geleden gewoon aan dat ze het niet echt meer kon bij benenen allemaal. (snel uitgeput, en steeds vaker struikelen)
Toen hebben we wat rustiger aan met haar gedaan. En 2 maand geleden een nieuwe pony gekocht. en nu is zij dus met pensioen. En je merkt gewoon dat dat beter voor haar is Lachen

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 16:18

Ik merk wel aan mijn pony dat hij veel struikeld.. Ik dacht dat het lag aan dat hij niet op zijn eigen benen kon lopen, maar als ik het zo lees, begin ik toch wel te twijfelen.

Ik heb nogal veel problemen met rijden met hem, ivm dat ik pas net met hem in de bak rij, maar ik wil hem niet overvragen, ivm zijn leeftijd..

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:22

Als je het paard kent, merk je het wel.
We hebben een oudje op het werk die is nu 26 jaar.
Ze mag niet meer bereden worden ivm haar rug, maar vertroetelen en met de fiets mee lopen vind ze nog wel leuk.
Ik merk altijd gauw genoeg als ze het haar te zwaar wordt naast de fiets, dan is ze niet echt voorwaarts meer en heeft ze haar oortjes naar achteren.
Als ze op de terugweg alleen wilt stappen, dan weet ik ook al wel genoeg. Knipoog
Laatst bijgewerkt door foetsie op 11-05-07 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:23

sorry dubbelpost Clown

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 16:24

foetsie schreef:
Als je het paard kent, merk je het wel.
We hebben een oudje op het werk die is nu 26 jaar.
Ze mag niet meer bereden worden ivm haar rug, maar vertroetelen en met de fiets mee lopen vind ze nog wel leuk.
Ik merk altijd gauw genoeg als ze het haar te zwaar wordt naast de fiets, dan is ze niet echt voorwaarts meer en heeft ze haar oortjes naar achteren.

Dat is het probleem, ik ken het paard nog niet echt goed, ik rij hem pas sindskort.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:25

Heb je nog contact met de vorige eigenaar dan?
Misschien kun je daar wat info ed op kan vragen.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 09:49

foetsie schreef:
Heb je nog contact met de vorige eigenaar dan?
Misschien kun je daar wat info ed op kan vragen.

De vorige eigenaar is mijn zus Vork
Maar zij doet helemaal niks meer met paarden, rijd niet meer, en boeit haar ook niet wat ik met hem doe.. Zij zegt dat hij nog niet te oud is om bereden te worden.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:53

Als je nagaat dat veel dressuurpaarden die in de top lopen rond de 15 zijn is hoeft een paard of pony van 19 mits in goeie conditie natuurlijk helemaal niet oud te zijn.
Het hangt dus helemaal af van de algehele conditie van je paard of pony.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:56

hoe oud is de pony dan?

het ligt vaak ook aan de gezondheid he, als ze slijtage hebben kunnen ze geestelijk nog wel willen maar is het lichamelijk te zwaar.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 09:58

Mijn pony is 19, wordt 22 juni 20. Hij is bijna zijn hele leven buitengereden, en dan heel veel stappen, dus hij heeft een slechte conditie.

Hij is wel heel erg moeilijk te buigen, ik weet niet of dat ook door ouderdom komt, maar ik wil weten wanneer ik te veel van hem vraag ivm zijn leeftijd.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:01

mijn vz paard is 23, heeft nog veel lol in het rijden, vooral springen is zn grote hobby.
Hij is wel wat stijver idd, maar dat zie ik als ouderdomskwaaltje. ik stap met hem langer in en uit dan met een paard van 5 bijvoorbeeld.
eigelijk zegt leeftijd niets. je moet naar het paard kijken.
als je paard er geen zin meer in heeft merk je dat echt wel. sloom en vaak de oren naar achteren.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:04

Mijn paard is 20, ik rij hem om de dag een 1 uur. Meestal merk je of het paard / pony werkwillig is. Als hij geen zin meer heeft merk je het wel. Dit van mij is echt nog blij als hij bereden wordt. Maar als hij moeite heeft met buigen, kan komen door de slechte conditie. Ik denk gewoon langzaam opbouwen

berta_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:37

Ik ben het niet helemaal met Douraque eens. Ik denk dat je niet moet kijken of het paard werkwillig is. Elk paard of pony staat liever in de wei. Maar dat kan natuurlijk niet. Gewoon kijken of hij/zij er nog goed uit ziet, goede conditie van bv. vacht. Als hij helemaal dun/mager enzo wordt moet je natuurlijk stoppen. Je zou eventueel een dierenarts om advies kunnen vragen. Maar als je paard al vele jaren gelopen heeft en zich altijd voor je ingezet en je begint te twijfelen, zou ik stoppen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:11

Het ligt echt aan het paard zelf. Ja
Mijn verzorgpony is 26 en wordt nog steeds zo'n 2 tot 4 keer bereden (op buitenrit dan wel) en is een stuk gekker en feller dan menig ander, jonger paard.
Gewoon goed opletten op je paard er nog zin in heeft en niet al te moeilijke oefeningen meer vragen. Probeer ook wat vaker buitenritjes enzo te maken, dan vraag je ook minder van ze.

Rinne76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:59

Ik ken een manege die heeft nog een pony meelopen in de beginnerslessen (1 uur per dag, 3 keer per week) van 42 jaar.