Bij B of E verkeerde galop aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

immaculate

Bij B of E verkeerde galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:21

Zoals hiier boven vermeld staat mijn paard is extreem moeilijk om op een rechtstuk in de goede galop aan tespringen .Vraag overigens wel genoeg stelling naar binnen toe kan iemand met ervaring hier in op weg helpen ?
Mijn instructrice is momenteel voor langere tijd op vakantie dus die kan me er momenteel niet mee helpen.

clantindgk

Re: Bij B of E verkeerde galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:59

hey,
zou het niet helpen om met je binnenbeen eerst een klein tikje te geven voor de singel en daarna onmiddelijk aansporen tot de galop alsof je een volte gaat maken, dus met buitenbeen achter de singel, maar net iets meer druk met je binnenbeen zodat je paard toch niet die volte maakt.
zo heb ik het toch geleerd, helaas in het frans dus kan het niet deftig uitleggen. en op manegepaarden, die het al lang goed doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:27

Wat is de oorzaak van het niet goed aanspringen dan? Zet hij zich vast in het lichaam, of vind je het zelf moeilijk om je zithulp goed mee te geven als je niet in een bocht zit ofzo?

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:57

is het niet zo dat je paard nog niet zo'n goeie balans heeft? dat zou een goeie reden kunnen zijn. Dan zou ik er nog even mee wachten lijkt me

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:59

en als je hem iets schoudervoor rijd ?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:01

Iets meer gewicht op de binnenzitbeenknobbel en net voor/tijdens het aanspringen de de heupen naar binnen draaien, maar niet te lang, anders zal je paard afwenden. Het gaat hier vooral om timing.
Het punt is niet dat je paard stelling loopt, maar dat het paard op het moment van aanspringen gebogen is om het binnenbeen. Dit kan makkelijker worden door vanuit een kleine volte aan te springen. Schoudervoor wordt door sommige ruiters met het gewicht op het buitenzitbeenknobbel gereden en zal dus misschien geen oplossing bieden.

immaculate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 17:36

Mijn paard heeft naar mijn weten wel een uitstekende balans .Als hij op een kleine volte rijd dan springt hij gewoon goed aan geen rare frasten gewoon gelijk goed wanneer ik hem idd gewoon recht uit wil rijden zoals het moet in de dressuurproef voor M1 dan gaat het mis, misschien is het idd dat hij wat gesopannen word en mijn schouderbinnenwarst rijd ik idd veel op gewichtshulpen als ik dit probeerde valt hij ook (als ik niet op tijd begrens met mijn binnen been ) naar binnen en denk waarschijnlijk ook daar door dat hij verkeerd aan springt maar vind het allemaal erg moeilijk

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 19:15

Weet niet zeker of je nog een zweepje in de M mag ?
Zo ja, dan kan je thuis oefenen op dat je hem ligt aantikt op rechtsvoor en dat ie mede daarop rechts aan moet springen. En dat uitbreiden naar B of E. Snap je ?

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 19:18

Nee vanaf het M mag je geen zweep meer.. Maar inderdaad een beetje schoudervoor houden zodat je je binnen been en buitenteugel er goed aan hebt, en dan door duwen in galop.. Die van mij had er eerst ook veel moeite mee, en mijn laatste M1 proef deed hij het toevallig ook, maar dan komt het wel omdat ik teveel spanning heb...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:08

Heel duidelijk de hulpen geven. Als je schrijft dat je voor M1 oefent moet het simpele aangalloperen bij B of bij E geen enkel probleem meer zijn.
Zorg dat je paard goed los is en goed tussen de twee teugels gallopeerd. Nu ga je niet met stelling werken hallo dat heb je niet nodig aanspringen gebeurd in de M op zit en beenhulpen en daar moet hij gewoon op reageren goed aan het been maken dus. Duidelijke de been en zithulpen geven en aanspringen doorpareren naar stap en contragalop doorpareren en binnengalop en zo gaat dat.
Het is de oefening die de kunst baart. En zorg dat het paard rechtgericht is heel belangrijk.

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:18

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paard.
Wij rijden ook M1 en hij wil ook (vaak) niet aanspringen maar gaat dan juist harder draven. Op dit moment helpt als enige dat ik het paard goed rechtricht en juist geen stelling naar binnen vraag. Door de stelling gaat het juist nog moeizamer!! Het gaat nu iets beter. Ik heb hem nu behoorlijk recht op dat moment maar nog wel veel druk op mijn buitenteugel. Op een andere manier lukt het niet maar we gaan de goede kant op. Het vervelende is dat het heel lang wel goed gegaan is.

Succes.

immaculate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 08:55

Dus even voor de duidelijkheid geen binnenstelling (gewoonrechtgericht) binnenzitbeen knobbel . en de galophulpen Knipoog we zullen het eens gaan proberen (heb trouwens wel een instruteur voor "tussen door "gevraagd ...ik wil nl niet telang zelf aan modderen Bloos

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:03

Je eigen houding heeft veel invloed. Als jezelf iets over je buitenschouder kijkt dan springt je paard vaak ook goed aan! Probeer maar eens.

berta_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:42

Een heeel klein stukje van de hoefslag af blijven, dan net iets voor b of e naar buiten duwen (wijken) en dan aanspringen. Dan springen ze bijna altijd vanzelf goed aan. Zeker als je de goede hulpen geeft. Je kunt ook beginnen met net voorbij a/c te wijken, en dan steeds een stukje afbouwen.

immaculate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 17:27

hey berta -koe dat werkt iddd erg goed bedankt voor de tip ben er erg blij mee!!

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:52

Is inderdaad een goede tip van berta_koe alleen kan ik dat helaas niet in de wedstrijd toebrengen. Ga het wel met trainen doen.
Heb trouwens afgelopen woensdagavond wedstrijd gehad en had voor alle galopaanspringonderdelen bij b en e een 6. Dus oefening baart kunst.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:00

PabloM schreef:
Is inderdaad een goede tip van berta_koe alleen kan ik dat helaas niet in de wedstrijd toebrengen. Ga het wel met trainen doen.
Heb trouwens afgelopen woensdagavond wedstrijd gehad en had voor alle galopaanspringonderdelen bij b en e een 6. Dus oefening baart kunst.

Gewoon heel veel oefenen dan komt het van zelf goed ze moeten daar sterker op worden en zelf ook leren hoe je moet gaan zitten Knipoog
succes verder in het M1

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:10

Fijn dat je in ieder geval tips hebt gevonden die werken, vond dat over de schouderkijken erg verhelderend, kende die zelf nog niet. Gewichtshulpen zijn altijd zo belangrijk!

immaculate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 16:42

ja en zeker bij de mijne is zo ie zo erg gevoelig voor je zit hulpen !

judith1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:20

Ik lees bij toeval deze topic, ik rijd momenteel M1 en moet daarin dus in draf vanaf de linkerhand bij E afwenden en op X in de RECHTERgalop aanspringen! Ik vind het zo moeilijk en heb er veel moeite mee.
Wie heeft de gouden tip ik heb een paard van 1.80 dus als ik zowat afgewend ben moet ik alweer van stelling veranderen en in rechtergalop springen moet allemaal heel snel na elkaar.
Op de andere hand moet ik het ook alleen dan uiteraard in spiegelbeeld.
Hoor graag jullie tips tegemoet.
Gr.Judith

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:30

@ Judith: probeer dit vooral vanuit de stap (volgens mij is het in de proef vanuit draf) voor elkaar te krijgen, dan heb je iets meer tijd om recht te stellen en de stelling te veranderen. Maak er dan een progressieve overgang van, dus vanuit de stap door de draf naar de galop. Geeft je ook weer iets meer tijd om alles voor elkaar te krijgen. Ondertussen natuurlijk veel oefenen met overgangen stap-draf-stap en draf-halthouden-draf in kleine achtjes op het moment van omstellen.

Kladblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:55

Je kunt altijd proberen om toch stiekem een zweep te gebruiken in de M. Je kunt dan wel gediskwalificeerd raken.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:08

Kladblokje schreef:
Je kunt altijd proberen om toch stiekem een zweep te gebruiken in de M. Je kunt dan wel gediskwalificeerd raken.

_/-\o_ :')