Stelling is bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carry

Stelling is bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 16:24

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en wilde een van mijn eigen problemen met jullie delen. Ik rijd sinds 1.5 maand een kwpnmerrie. Deze merrie heeft, sinds ze hier op stal staat, enkele gedragsproblemen gekregen. Ze is overal bang van geworden en ze is met haar 1.74 m en genoeg kilo'tjes niet zo fijn meer te rijden. Ze bokt, steigerd, staat niet meer stil en maakt haar passen niet meer af. Buiten dat was ze ook nog ontzettend sloom op de momenten dat het haar uitkwam. Nu heb ik het slome eruit, ze gebruikt haar rug en achterhand beter en maakt hierdoor haar passen af. Rechtuit gaat goed. Ik begin met rijden op stand 3 van de thiedermann. Ik moet helaas bekennen dat dit komt omdat de eigenaresse dit liever heeft en geloof me, mijn veiligheid hangt er inderdaad ook wel vanaf. Als ik haar heb opgewarmt en proberen los te werken (zover dat mogelijk is met haar rug) doe ik de thiedermann op stand 2 en als ze rustig is en goed aan het been ga ik zelfs naar stand 1. Na het warmwerken probeer ik meer aan buiging te doen. Ik begin in stap. Dat gaat aardig goed. Tot ik ga draven. Ze probeert dan voor de schouder weg te lopen terwijl ik wil dat ze rond wordt om mijn binnenbeen. Dit ik pak mijn buitenteugel er extra bij en mijn binnenbeen meer 'in' haar. Dan komt het punt. Omdat het haar waarschijnlijk zeer doet (ze zit erg vast), en eronderuit wilt komen begint ze te bokken en te galloperen. Erg vervelend want ze neemt zulke sprongen dat je idd op de hoefslag weer uitkomt. Onder het stelling vragen blijf ik aandrijven. Zonder valt ze in haar oude sloftempo terug.

Heeft iemand ideeën om mij te helpen. De thiedermann eraf halen is absoluut geen optie. Ik wil mijn nek niet breken. Ze steigert bij deze oefening zodra ik de thiedermann op gaatje 1 heb. Ik wil niet weten wat zonder! Helaas is de eigenaresse bang van haar geworden en vind ze mij beter rijden dan zichzelf. Dus aan haar hoef ik het niet te vragen.

Groetjes carry

CeesRinko

Re: Stelling is bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:28

pijn..??

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:29

ik denk dat er iets in der rug niet helemaal lekker zit.. misschien eens goed naar laten kijken?
heb je wel een goed passend zadel..?

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 16:33

Het zadel past. Haar rug heb ik nu zo goed als los (voor haar dan) dus ik ben bang dat de 'pijn' een meer aangeleerde pijn is. Het zit denk ik tussen de oren. Maar ik wil het eerst rijtechnisch proberen op te lossen.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:36

Ik heb dit ook met mijn eigen paardje gehad. Heel veel verzet tijdens dingetjes die ze moeilijk vond.
Misschien vind je nieuwe bijrijdpaardje het ook allemaal erg moeilijk en ondanks dat jij heel duidelijk bent snapt ze het niet helemaal. Geloof me ik heb veel moeten vechten met mijn paard en af en toe nog, maar het is steeds beter geworden. Maar bij ieder nieuw ding wat ze leert kan ze weer zo reageren zoals jouw bijrijdpaardje nu doet.

Ik denk als het precies hetzelfde is als met mijn paard, heel veel geduld en doe alsof je gek bent. Je hulpen zijn naar mijn mening gewoon heel goed.

En anders inderdaad als je zou denken dat het pijn is, even er naar laten kijken.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 16:40

Oke bedankt. Ik heb gewoon nog nooit meegemaakt dat ik zo word losgelaten op een paard als nu. Normaal was de eigenaresse er vaak of kon je bellen met problemen. Helaas lukt dat bij deze eigenaar niet.

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:41

Ik zou haar toch een keer na laten kijken.
Misschien is het ook handig om te kijken of ze het ook aan de longe doet.

Maar ik was al bij de dierenarts geweest als ik dit zo hoor.

succes in ieder geval!!

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 16:46

Aan de longeerlijn buigt ze ook niet genoeg. Ik longeer met slof aan het zadel (dus een bijzet). Ik wil haar niet in de stelling trekken dus doe ik ook niet zoveel extra spanning op de binnenste teugel/slof. Omdat ze dan haar rechterachterbeen niet lekker meeneem. Ik moet haar onder het rijden steeds aantikken om het rechterbeen erbij te houden. Ik had haar laatst op links helemaal los, maar rechts houd ze afschuwelijk vast.

Heeft iemand nog tips? Een van de manieren waardoor ik rechterstelling kan oefenen is door erg veel stelling te nemen en net te doen of ik wil gaan wijken (met echt overdreven veel stelling) en haar dan op de volte halve baan te zetten. Maar dat kan ik niet het hele uur doen. Bovendien verpest dat het wijken in de toekomst misschien wel.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:49

Mogelijk om een keer door de dierenarts te laten kijken. Heb ik ook bij mijn paardje gedaan, maar er was dus helemaal niks aan de hand bij haar. Bij haar was het puur dat ze het niet snapte en dan boos werd en vervolgens flink begon te bokken.

Ik oefen stellingen ook vaak door een normale volte te maken, deze vervolgens te sluiten als een slakkenhuis en daarna weer door met je binnenbeen, buitenteugel je paard weer naar buiten te duwen (dus een soort van wijken). Daarmee verpest je haar waarschijnlijk ook niet voor het later wijken. Tijdens die oefening hou je gewoon stelling naar binnen door desnoods je binnenhand van de hals af te halen en naar binnen te bewegen. Vervolgens wel met je binnenbeen en buitenteugel je paard laten lopen. Dus niet dat ze dadelijk op de binnenteugel gaat reageren.

Goede begeleiding is ook erg fijn met zoiets. Misschien kan je les nemen met je verzorgpaardje. Altijd makkelijk als er iemand langs je paard staat en ziet wat jij doet en hoe je paard op bepaalde dingen reageerd.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:03

Lessen ben ik het aan de ene kant helemaal mee eens. Alleen wilt mijn portemonee dat niet toelaten. Ik les op een ander paard al bij iemand anders en die kost al genoeg. Ik zal het met de eigenaresse bespreken om haar te laten controleren.

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:09

Die van mij had ook een rugprobleem, daar kwam ik achter omdat ze in de winter altijd erg stijf aanvoelde en kwam rechtsachter niet helemaal mee. terwijl ze altijd heel makkelijk aan de voorkant was. Ze werd steeds moeilijker en steeds sterker. Ze wilde niet meer sluiten en wilde liever niet dan wel lopen. Ben 2 jaar aan het tobben geweest, er is naar haar rug gekeken, ze is er voor behandeld en loopt nu echt als een zonnetje. nog fijner als daarvoor.

Ik denk niet dat het een goed idee is om overdreven stelling op rechts te vragen als ze daar problemen mee heeft. meestal komt het ook, omdat je been niet voldoende door komt, dat ze op 1 teugel sterker is. ze ontrekken zich dan voor je been. Ik zou ook proberen net als Solide al zei om je volte te verkleinen en weer te openen. Ook een optie om op de linkerhand af en toe een klein stukje contrastelling te vragen terwijl je met je been blijft waken dat ze niet door je been valt en blijft sporen. Let op dat je niet te veel stelling vraagt, dit is niet eerlijk tegen over haar.

Maar blijf niet te lang tobben en ga eens naar een dierenarts als er niets is, is dat in ieder geval uitgesloten en is het misschien echt omdat ze het moeilijk vind. Waar ik niet helemaal van overtuigd ben.

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:17

Laat haar is nakijken en niet bij een dierenarts nergens voor nodig

Heb je ooit gehoord voor 'fysio'?
Anton Raamsman? Ken je die?

Die kan het hééééél goed mijn pony zat niet naar mijn mening vast maar bleek dus wel vast te zitten?

Hij heeft t bij mijn pony gedaan en heb nou nergens meer last van

Nouja miss heb je der wat aan

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:26

Rechtuit gaat stelling nog wel, maar zodra ze haar achterbenen er in een volte onder moet zetten, dus nog ronder moet worden in haar lichaam begint ze dus te bokken. Maar ik heb wel wat aan je commentaar. Als je geintereseerd in haar gedrag ben kijk dan even mijn topic door met foto's van haar. L at work.

Groetjes

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:29

Ik zou even naar haar rug laten kijken, pijn lijkt me toch wel een optie.. Verder zou ik les nemen zodat een goede instucteur/trice je kan helpen Lachen Niet zo'n goede zaak dat de eigenaresse bang van haar is, trouwens..

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:35

MRIIIS schreef:
Ik zou even naar haar rug laten kijken, pijn lijkt me toch wel een optie.. Verder zou ik les nemen zodat een goede instucteur/trice je kan helpen Lachen Niet zo'n goede zaak dat de eigenaresse bang van haar is, trouwens..

Er is geen geld voor les. Ik rijd meerdere paarden. Ik ben haar min of meer opnieuw aan het africhten zodat de eigenaresse zonder angst kan rijden. Verder om mezelf te verbeteren. Maar ik hoopte dat ik hier ook meteen wat tips kon krijgen Knipoog

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:36

met geen geld voor lessen bedoel ik: geen geld voor lessen op haar. Ik les met een ander paard bij een heel duur persoon.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:00

Carry schreef:
met geen geld voor lessen bedoel ik: geen geld voor lessen op haar. Ik les met een ander paard bij een heel duur persoon.

Misschien is het een idee om dit paard een keertje mee te nemen naar die 'dure persoon' ipv dat paard waar je normaal mee lest? Want als ie zo duur is zal ie ook wel goed zijn. En iemand aan de kant ziet meer dan jij zelf. Misschien kan hij gelijk wel een aantal dingen uitsluiten, of ziet ie meteen wat het probleem is. Knipoog

Je zegt dat je niet wilt weten wat je paard doet als je de thiedeman er af haalt, maar soms is dat juist de oplossing! Ik reed mijn paard ook altijd met martingaal, ook met dressuur ( Nu alleen nog springen ) ( geeft ook alleen druk wanneer die nodig is ) Ze was in de dressuur toen erg vervelend. Eens een keer de matingaal laten liggen en het ging toen verassend beter. Soms reageren paarden heel anders dat dat je verwacht! Misschien is het juíst de druk die de thiedeman geeft als ze het niet wil waar ze tegen protesteerd. Je kan het allicht een keer proberen. Als het echt niet gaat kun je m er later altijd nog weer aan doen Knipoog

En ik denk ook zeker dat het de moeite is om je paard na te laten kijken. Mijn argument daarvoor is, omdat je zegt dat ie aan de ene kant meer moeite heeft dan aan de andere kant. Mijn pony wil nog wel eens links niet doorbuigen, dan is er links iets mis. Nadat ie nagekeken is, buigt ie weer makkelijk in links. In Warmehuizen zit een 'kraker' Henk Goosen. Die kijkt mijn pony altijd na Lachen Het kost wat. Maar het is het zeker waard! ( En als er niets aan de hand is, betaal je niets Knipoog ) Hij komt op stallen waar meerdere paarden nagekeken moeten worden. Of je kan naar Warmehuizen gaan. Hij komt geloof ik voor een groepje van 5 a 6 minimaal. Als je meer wilt weten moet je maar even PB'en Knipoog

Succes verder iig! Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:16

Ik zou dit paard eens na laten kijken door een fysio en in elk geval eens lekker los laten masseren. Zelfs al is ze alleen maar wat stijf (en ik denk dat er meer vast zit als ik jouw verhaal hoor) dan zal het met rijden nog een verademing zijn dat ze eens gewoon los is.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:21

Wat ook heel goed werkt, en dat geef ik mijn paard iedere dag 2 schepjes.
Cavalor Muscle Base. Dat is voor de spieren van een paard.
Vanaf dat ik Solide dit geef is ze ook een stuk losser en een stuk minder verzet.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:03

Niet teveel verwachten, als ze vast zit op rechts, kan ze niet ineens loslaten,
tijdens het rijden moet je de spieren rustig gymnastiseren, dat duurt gewoon even,

Ga bv op de linkerhand met contrastelling rijden, laat haar in hoeken rechtdoor kijken, het is nog teveel om met contra de hoek door te gaan. Probeer haar compleet ontspannen te krijgen beide kanten,
Rij op de rechterhand zonder stelling
Bouw dit langzaam op,

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 09:13

Splinter schreef:
Niet teveel verwachten, als ze vast zit op rechts, kan ze niet ineens loslaten,
tijdens het rijden moet je de spieren rustig gymnastiseren, dat duurt gewoon even,

Ga bv op de linkerhand met contrastelling rijden, laat haar in hoeken rechtdoor kijken, het is nog teveel om met contra de hoek door te gaan. Probeer haar compleet ontspannen te krijgen beide kanten,
Rij op de rechterhand zonder stelling
Bouw dit langzaam op,

Hier heb ik heel veel aan! Ik zal hieraan werken! Bedankt

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:41

Carry schreef:
Het zadel past. Haar rug heb ik nu zo goed als los (voor haar dan) dus ik ben bang dat de 'pijn' een meer aangeleerde pijn is. Het zit denk ik tussen de oren. Maar ik wil het eerst rijtechnisch proberen op te lossen.

Is dat een eigen constatering?

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 20:42

harnessmaker schreef:
Carry schreef:

Is dat een eigen constatering?

Omdat het een zadel is, nog geen half jaar oud, op maat gemaakt door de beste zadelmaker hier in de buurt. Dus ja! Dat is mijn eigen constatering.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 05:39

Probeer je pony aan een halster in de stal los te laten, je doet je hand achter zijn kont zodat hij die niet weg kan draaien en je gaat met brokjes zijn neus naar zijn kont brengen, als die vast zit komt die niet zo ver.. maar aangezien hij wel graag brokjes wil komt hij wel. Zo maakt hij zichzelf ook los, doe dit dan wel aan beide kanten. Miss heb je er wat aan. Succes

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 17:48

Ik heb haar gister gelongeerd. Ik zag nu pas een keer goed dat ze ontzettend scheef is, ik zie het nu pas goed omdat ik haar gister flink aan het lopen had en ze haar kont eens ging gebruiken. Ik ga met de eigenaresse erover hebben om haar te laten kraken/masseren.
Ik hoop dat het dan wat beter gaat.

groetjes carry