moeite met uitstappen,graag help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessiii

moeite met uitstappen,graag help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 20:11

als ik mijn paard rij is het altijd wel gespannen.. vooral de laatste tijd.. ik ben net weer begonne met rijden naar de winter (ik woon in canada winter = te koud) en als ik dan wil uitstappen heb ik het gevoel dat hij echt wil gaan rennen duz ik kan zijn hals niet laten strekken want dan gaat hij ook rare dingen doen met zijn hoofd.
wat ik dan meestal doe is gwoon stappe met korte teugel en dan daarnaar nog een rondje aan het halster touw door de bak maar ook dan kan hij erg vervelend doen of gwoon ineens aan de andere kant gaan lopen
en dat uitstappen is ook nooit lang want als hij dan zo vervelend doet enz.. is het moeielijk
en ook is het saai
duz de laatste keren heb ik eigelijk niet kunnen uitstappen
is dat heel erg ?

4_LIFE

Re: moeite met uitstappen,graag help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:56

Uitstappen met een kortere teugel zodat je ook nog in kunt grijpen als ze iets wil doen. Lachen

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:10

Uitstappen is heel belangrijk ja. Paard kan dan de afvalstoffen die onstaan zijn in de spieren weer afvoeren waardoor het minder spierpijn krijgt.
Zoals wel eens gezegd wordt is het uitstappen de warming-up voor de volgende dag.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 23:03

heel veel oefenen, stemhulpen erbij.
Verder kijken naar het probleem zelf, waarom doet het paard dit, is hij ergens bang voor, waarvoor is hij nerveus?
Veel geduld hebben blijf gewoon veel stappen, wordt niet boos dar schiet je niks mee op.
Houd je teugels gewoon op maat, gaat het goed doe je ze een klein beetje langer al is het maar een cm..
Als het echt koud is kan je er altijd een uitrijdeken over leggen of een zweetdeken.
Als je in je training tussendoor stapt is hij dan ook zo enorm voorwaarts of niet?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 06:18

beetje meer werken met je paard zodat hij aan het eind moe is?!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:48

Werken aan de ontspanning. Durf ook een tijdens het rijden wat meer naar hals strekken toe te gaan, je kunt niet eeuwig de teugels kort en aangespannen houden omdat je anders denkt dat je paard ervan door schiet.

Totdat het lukt je paard wel ontspannen uit te stappen is aan de hand uitstappen een alternatief. Na het werk, direct je paard weer stilzetten is niet goed voor de spieren. Zo mist deze de cooling down.

Weet je zeker dat je paard verder genoeg beweging heeft dagelijks, past de voeding wel bij je paard?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:56

Ik ben het met Bienotje eens. Sowieso altijd uitstappen desnoods aan de hand. Controleer de energiehuishouding: staat het voer in verhouding met het werk en kan je paard ook eens vrij bewegen om de energie kwijt te raken?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:08

Ik herken dit wel. Toen ik mijn paard net had en nog wat onzeker was vond ik het heel moeilijk om hem aan de lange teugel uit te stappen.

Ik ben het in etappes gaan doen. Eerst gewoon 'aan de teugel' uitstappen, vervolgens een rondje de teugels wat langer en goed op mijn eigen ontspanning gelet, het aantal rondjes steeds uitbreiden. Elke keer als ik toch spannende, begon ik weer van voor af aan. Mijn paard leerde daardoor ook hoe lekker het is om relax rond te stappen met mij (ik zeg bewust met mij, want met een zelfverzekerdere ruiter liep hij al relax rond..)

Brechtin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:18

Desnoods stap je van hem af en neem je hem aan het hoofdstel mee door de bak.

Wat wel helpt bij mijn paard is gemmon even de weg op stappen, maar dan moet je natuurlijk wel een rustige omgeving hebben. Daar wordt hij rustiger van, omdat hij dan meer te zien heeft, misschien verveeld jou paard zich een beetje met stappen (net zoals jij Haha! ). Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:01

Maak van het uitstappen een werkje. Zorg dat hij attent blijft en aan je been. Uitstappen is niet losgooien en nog even rondlummelen tot hij droog is. Uitstappen is een onderdeel van de training dus er wordt gewerkt.
Grote lijnen stappen, nagefelijkheid behouden, en van daaruit stukjes laten halsstrekken, en als je merkt dat de concentratie verdwijnt weer een beetje oppakken, en wederom naar het halsstrekken toe gaan werken.

Jessiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 02:08

dank jullie wel deze tippen helpen wel!
lange teugel geven tijdens het rijden doe ik nooit want dat kan niet maar ik ben er wel mee bezig om te oefenen
het gaat steeds beter ook lukt het uitstappen al wel beter

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:28

Halsstrekken hoort ook in je training thuis, ik denk als je dat ook regelmatig gaat oefenen dat je er met o.a. het uitstappen ook wat profijt van zult hebben Knipoog

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:57

Halsstrekken en 'lange teugelwerk' hoort zeker bij het paardrijden.
Laat je paard gewoon met een lang teugeltje uitstappen (lang genoeg zodat hij zijn hoofd helemaal kan laten zakken), blijf zelf ontspannen.
Als hij een rare beweging maakt, So What?!, neem je hem toch gewoon weer terug? Oefening baart kunst Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 23:08

Ik zou grondwerk met hem gaan doen, kans is groot dat het dan in het zadel ook beter gaat.

Maar vergis je niet: na een gedwongen rustpauze gaat niet ieder paard zonder meer door waar hij begonnen is. En kort teugeltje betekend eerder dat jij vertrouwen schept in de totale controle over je paard, en niet in het paard zelf...

Het is moeilijker gezegd dan gedaan, maar durf los te laten. En ook tijdens de cooling down kun je oefeningen vragen....kleine cirkeltjes bijv. En als je iemand hebt die je bij het uitstappen bijv. aan de longe kan nemen, dan ben je zeker dat hij geen kant uitkan en is het lange teugeltje ook geen probleem meer.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 04:59

Probeer wanneer je voelt dat ze harder wil, of wil aandraven etc. hem dan op je zit weer terug te rijden naar het ontspannen tempo waar je begon.. lukt dat niet.. dus gaat ze renenn etc. pak je de teugels weer op maat en begin je opnieuw.

Corine1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:40

Hoi

ik begrijp uit jouw profiel dat je paard 3 jaar oud is?
Paarden op die leeftijd hebben nog moeite met het bepalen van een tempo. Uitstappen is voor hun moeilijk, ze moeten het eerst begrijpen("het werk zit erop"). Je paard goed moe maken en in het begin aan de hand uitstappen of met een wat kortere teugel en bij versnellen je paard op een crcel zetten, die je kleiner maakt als je paard harder gaat en groter als je paard het juiste tempo heeft.
Suc6

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:32

je kan ook gewoon met je paard aan de hand uitstappen Tong uitsteken