aanleuning????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natasja1991

aanleuning????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 13:24

kan iemand mij alvast vertellen wat aanleuning precies is heb al op google gezocht maar niks gevonden,,

-- als ik tijdens het rijden de hoeken goed door moet rijden lukt het niet, wel als ik het paard met de verkeerde teugel de hoek in zet maar als ik bijv. op de rechterhand rij dan moet ik dus linkerteugel tegen de hals en de rechter iets van de hals en mijn binnenbeen erbij, maar het probleem is dat het paard dan te ver naar binnen gaat en de hoek helemaal niet rijdt

en wat is de beste manier om je paard te belonen

natasja1991

Re: aanleuning????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 13:33

o ja ik heb ergens op een site gelezen dat als je je paard gaat borstelen dat je iets van het paard af moet staan en dan borstelen, om de spieren te stimuleren ofzo, dus is dit waar ??

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:38

aanleuning is het contact met de paardenmond. Bij een goede aanleuning wil het paard de hand vw nw volgen maar gaat hij niet hangen of de teugels uit je hand trekken. Probeer eerst je hoeken in evenwicht te rijden en als dat lukt kun je stelling beginnen vragen.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 13:58

en nog iemand tips over hoe je een paard een paar passen in draf kan laten verruimen zonder sneller te gaan, mijn instructeur zegt dat ik iets voorover moet buigen maar dit helpt dus niet

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:02

verruimen en verkorten is een samenwerking tussen beendruk en aanleuning. Als je nog niet goed weet wat aanleuning is zou ik eerst heel hard aan mijn basis werken en dan pas aan verruimingen. Hiermee wil ik zeggen leer je paard eerst met goede aanleuning rijden begin dan met overgangen en als deze naar wens zijn met verruimingen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:25

De reden dat je paard naar binnen valt in de hoeken is waarschijnlijk omdat je hem aan de binnenkant niet genoeg ondersteund met je binnenbeen en binnenzitbeenknobbel en dat je de buitenkant niet genoeg begrensd met je buitenheup:
Het gewicht moet in de hoek op je binnenbeugel steunen, het meeste gewicht op je binnen zitbeenknobbel. Drijf het achterbeen onder de massa bij elke pas die het paard maakt met je binnenbeen. Gebruik je buitenbeen om je paard voorwaarts te houden. Draai je buitenheup naar het binnenoor van je paard. en wijs het verlengde van beide teugels op het binnenachterbeen voor de stelling en de juiste druk op de buitenteugel. Op deze manier kan je paard niet meer naar binnen vallen.
Let op; dit is voor de meeste paarden heel erg moeilijk, omdat het veel spierkracht vereist en het zal dus ook niet in één keer lukken. Het is dus belangrijk dat je goede begeleiding krijgt.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:36

Aanleuning is de constante, zacht verende verbinding tussen ruiterhand en paardenmond.
Je paard moet door het taktmatige, ontspannen voorwaarts gaan, (waarvoor jij met je drijvende hulpen moet zorgen), de druk op het bit zoeken en zo in aanleunig gaan.
De aanleunig mag nooit door het terugwerken met de teugels worden bereikt.
Aanleuning moet het resultaat zijn van de juist ontwikkelde stuwkracht. Je paard moet naar aanleiding van jou drijvende inwerking, met vertrouwen jou hand opzoeken.

Ik weet niet hoe ik het makkelijker kan uiteggen, hoop dat je het een beetje snapt!

En ik zou kijken dat je goed les krijgt...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:38

Ohw, en de beste manier om je paard te belonen is alle druk weghalen. Alles wat je van hem vraagt opgeven op het moment dat hij ook maar probeert de goede kant op te gaan. Ook dit is erg moeilijk en vergt veel consequentie.