hoe lang kunnen ze nog dekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lubbert2

hoe lang kunnen ze nog dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 11:58

hoi ik heb eigenlijk twee vragen ik heb mijn hengst anderhalve week geleden laten ruinen en alles is perfect gegaan hij heeft geen last van ontstekingen of van een dikke koker of zo,maar wanneer mag hij nou tussen mijn merrie,s
en hoe lang kan hij nog dekken,ik heb hem nou nog apart staan
hij is pas laat geruint ,hij is 3 jaar en de casterateur vond het laat
maar aangezien hij niet lastig ,bijterig of wat dan ook was heb ik hem hengst gelaten tot vorige week,ik kon hem makkelijk aan een halstertje mee naar buiten nemen,de enige reden dat ik hem heb laten ruinen is omdat hij dan met mijn andere paarden in de wei kan,hij heeft nog wel dat zwaaien met z,n hoofd en dat gillen als hij een merrie ziet,en hoe zit het eigenlijk met andere ruinen ,als hengs wilde hij steeds vechten omdat hij het als zijn merrie,s zag
verdwijnt dat ook op den duur of heb je paarden of pony,s die het hun verdere leven houden

Ezter

Re: hoe lang kunnen ze nog dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:02

Hoelang hij nog vruchtbaar is durf ik niet te zeggen, dat weet ik niet zeker. Ik weet wel dat de dekneigingen nog vrij lang blijven! Ik weet niet in hoeverre je dat een probleem vind, ik zou zelf het risico niet willen lopen ivm blessures. Het lijkt met niet onverstandig om te wachten tot het najaar, dan spelen de hormonen minder en denk ik dat het risico het kleinst is.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:07

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:08

Volgens mij zijn ze nog tot 6 wkn daarna vruchtbaar.

lubbert2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 12:24

Thirsa_ schreef:
Volgens mij zijn ze nog tot 6 wkn daarna vruchtbaar.

ja inderdaad ik denk dat ik maar wacht tot volgend jaar ,dat jaartje kan hij ook nog wel wachten,ik ben namelijk ook bang dat hij of m,n merrie,s er blessures aan overhouden

lubbert2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 12:29

inma schreef:
Over hoelang een hengst nog kan dekken nadat hij geruint is, is al een topic geweest. Zie viewtopic.php?f=22&t=766343&hilit=

bedankt voor je tip ik heb nu wel de antwoorden gevonden die ik zocht
ik hou hem dit seizoen nog apart en dan kijken we wel verder
ik heb drie eigen paarden dus op een veulentje zit ik niet te wachten

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:31

Direct naar de casteratie is het paard onvruchtbaar, dus veulens maken kan hij niet meer. Mijn ruin dekt nog steeds, ookal is hij met 2 jaar geruind. Ik zit er niet mee, hij moet zelf maar uitkijken welke merries het wel en niet willen en het gaat tot nu toe altijd nog goed.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:41

Dat is niet waar, er blijft nl nog wel zaad achter in de zaadleider...

lubbert2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 12:44

Alicia2u schreef:
Direct naar de casteratie is het paard onvruchtbaar, dus veulens maken kan hij niet meer. Mijn ruin dekt nog steeds, ookal is hij met 2 jaar geruind. Ik zit er niet mee, hij moet zelf maar uitkijken welke merries het wel en niet willen en het gaat tot nu toe altijd nog goed.

lubbert2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 12:47

zagreb schreef:
Alicia2u schreef:

heeft die van jou nog het gedrag van een hengst of dekt hij alleen maar
die van mij heeft al een paar keer gedekt dus hij weet wat hij mist hahaha
mischien scheelt het als ze nog niet gedekt hebben

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:51

Elk dier is na een castratie nog vruchtbaar.
Ik weet het niet zkeer hoelang het is maar ik denk dat het bij paarden ook 6 weken is.
Het dekgedrag kan wel wat langer aanhouden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:56

tot 6 weken na de castratie kan een ruin in alle gevallen nog bevruchten!! dus echt zo lang apart houden.
dekgedrag varieerd en is een kwestie van uitproberen, je net gecastreerde ruin in elk geval even niet bij een hengstige merrie zetten,zo lok je het ook niet uit.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:58

je moet m dat wel afleren of m bij ruinen in de wei zetten!! hij kan dan wel geen dracht meer veroorzaken, maar wel de merries beschadigen van binnen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:21

Vaak kan het wel langer dan een jaar duren voordat hij niet meer hengsten-gedrag zal vertonen.

Dus ik denk dat het gewoon slim is om hem eerst de komende tijd apart te houden. Bij ons gaan ze pas een jaar na het ruinen in een ruinengroep. Bij merrie's komen ze nooit te staan (een ruin kan nog altijd een merrie willen dekken).