Weg willen draven tijdens het opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal86

Weg willen draven tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 09:33

De titels zegt al genoeg.

Ik heb een 5 jarige ruin (kwpn-er). Hij is super lief enz.
Alleen bij het opstijgen gaat die aan de teugels trekken als je ze nog maar losjes in je handen hebt, n 1 minuut is dat over, kan je opstijgen, alleen als je heel rustig gaat zitten dan draaft die dus weg. En na een rondje blijft die wel stil staan. En als die stil staat pakt die het bit vast (heb al een dubbel gebroken bit) en zodra je de beugel weer op het goede gaatje hebt draaft die weg. met zijn hoofd recht de lucht in, en na een kwartiertje is dat over en laat die zijn hoofd netjes zakken.
Wie o wie kan mij hier mee helpen..

groetjes chantal

fjordnina

Re: Weg willen draven tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:38

Dit paard heeft niet geleerd om netjes stil te blijven staan. Eerst het stilstaan tijdens het opstijgen oefenen. Verzet hij een voet? ga jij er weer naast staan en zet hem een pas terug. Net zolang totdat je op een stilstaand paard in het zadel kunt kruipen. Verzet hij weer een pas als je er al op zit maar je hebt daar nog geen commando voor gegeven? Dan doe je weer hetzelfde, maar dan vanuit het zadel.

Oefenen oefenen oefenen is hier van belang. Dit zal echt niet na 1 x over zijn, maar je moet het wel door zetten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:15

Ik ga met Fjordnina mee. Kijk wel eerst of je paard ook hetzelfde doet als je met een krukje opstijgt. Het kan zijn dat tijdens het opstijgen het zadel teveel aan 1 kant drukt, en je paard daar last van heeft. Met een krukje opstappen maakt het fijner voor je paard. Misschien is daarmee het wegstappen/draven bij het opstijgen opgelost. (die kans is best aanwezig, aangezien hij met zijn hoofd omhoog, en dus de rug vast (en zichzelf beschermend) wegdraaft). Dan is het alleen nog werken aan het stilstaan zodra je zit. Eventueel kan iemand op de grond je daarbij helpen.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 10:21

eej
bedankt voor de tips, zodra je opstapt blijft die wel stil staan. Pas wanneer je zit. En hij krijgt zijn hengsten kiezen misschien doet hij daarom zijn koppie wel de lucht in.
Want daarvoor heeft hij het nooit gedaan. Het is een tijdje goed gegaan. Maar nu opeens niet meer. Hij heeft bij de vorige eigenaar het idd niet geleerd. Dat meisje wat er op reed was kleiner dan dat ik was. En zij deed het met een trappentje. En liep vervolgens weg.
Ik weet dat het lang duurt. Maar ga het zeker proberen. Als die stil blijft staan op de grond belonen met iets ofzo?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:34

Hmm, als het aan zijn tanden ligt kun je eens kijken of je het voorlopig bitloos op kunt lossen. Zou zomaar kunnen dat het dan ineens is afgelopen.

Zo hoef je je paard niet te pesten met ijzer op net doorkomende tanden.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 10:45

daarvoor zwaaide die niet met zijn koppie, maar bitloos rijden heb ik al een keer gedaan, vind hij helemaal niets.. als ik de teugels ietsjes los laat is er niets aan de hand tijdens het rijden

rosjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:02

Zet je paard in een hoek van de bak neer waardoor die niet weg kan lopen anders vraag je iemand die hem vast wilt houden. Blijf gewoon rustig en probeer gewoonrustig een oplossing te zoeken. Veel succes !

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 16:17

Komt goed, rosjo, bedankt voor de tips,

Ga het vanavond ff proberen, stukjes rijden, afstappen en weer opstappen. vaak blijft die dan wel staan :S.. Als die nu gelijk blijft staan, netjes eventjes belonen...

BlueflOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:30

ik denk dat hij gewoon geen gedult heeft dat dat hem niet geleerd is

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 19:02

Hij is jong en heet onder de voeten, en dat is denk ik ook een oorzaak ga zo naar hem toe, ben net pas klaar met werken. Ik laat wel horen hoe het ging