dresuur oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

josje_pien

dresuur oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 20:04

Heej Hallo
Weet iemand mischien nog een paar leuke dressuur oefeningen?
Ik heb een nieuwe verzorg pony en daar moet dressuurmatig nog heel wat aan gebeuren.
Dus ik dacht die bokkers hebben vast wel een paar speciale oefeningen of weten er wel een paar.
M'n verzorg pony is een kruising tussen een haflinger en een arabier maar het arabier komt goed omhoog in uiterlijk en karakter. dus is ze aardig druk en na een uur trainen nog niet moe dus vroeg ik me af weten julie mischien een paar intresante en wat moeilijkere oefeningen want die volte en gebroken lijnen beginnen te vervelen.
groetjes josje_pien

Anoniem

Re: dresuur oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:06

Pasje wijken, pasje achterwaarts, tempowisselingen (ook binnen een bepaalde gang), netjes halthouden, slangenvoltes, keertje tweede hoefslag meenemen....

Maar: na een uur is ze nog niet moe? Is dat het doel van je "trainen" dan, je pony "moe" krijgen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 06:58

Volte openen/ sluiten, slangenvoltes met varierend aantal bogen. Kleine voltes, betrek ook het halthouden in je training. Misschien kan je paard alwel achterwaarts en kun je dat ook als afwisseling gebruiken. Probeer af en toe eens een links of rechtsomkeert. Vergeet niet regelmatig af te wenden, probeer trouwens ook figuren te combineren. Bv bij A afwenden, bij X volte 10 meter en X-C weer verder ofzo.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:11

Heel veel goede tips genoemd al.
Eentje nog dan: Neem les! Een goede instructeur kan je veel oefeningen leren en afwisseling bieden, en je leert geen verkeerde dingen aan. Overgangen en tempowisselingen rijden lijkt eenvoudig, maar is het zeker niet! Zorg dus voor goede begeleiding.

Verder ga ik met Nouks mee, als je doel is dat je pony na een uur rijden moe is doe je iets verkeerd! Je moet gericht trainen, spieren trainen door middel van aanspanning en ontspanning. Als je paard echt moe is na je training ben je tever gegaan. Dat mag natuurlijk wel een keertje, als je net fijn bezig bent of ergens net even op door wil gaan, maar normaal gesproken niet.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:35

Nouks schreef:
Pasje wijken, pasje achterwaarts, tempowisselingen (ook binnen een bepaalde gang), netjes halthouden, slangenvoltes, keertje tweede hoefslag meenemen....

Maar: na een uur is ze nog niet moe? Is dat het doel van je "trainen" dan, je pony "moe" krijgen?

Tempowisseling kan alleen binnen een bepaalde gang. Jij bedoeld dan overgangen.
@ TS: Ik zou kijken of je les kan krijgen!

josje_pien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 16:11

met het moe zijn van haar bedoel ik dat ze na een uur nog steeds even hard loopt als in het begin
josje_pien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:16

josje_pien schreef:
met het moe zijn van haar bedoel ik dat ze na een uur nog steeds even hard loopt als in het begin
josje_pien

Dat doet die van mij ook, mij hoor je daar ook niet over klagen. Een paard moet juist een lekker constant, regelmatig tempo hebben. Daarbij even een mindere dag hebben of een keer een sprintje trekken kan, maar als je in het begin hard gaat en aan het einde zacht, doe je toch iets verkeerd. Tenzij je paard in het begin gewoon gigantisch onder je uit loopt en aan het eind gewoon gecontroleerd loopt, natuurlijk.

En die overgangen/tempowisselingen... Helemaal gelijk ja, beetje wazig van me Haha!