Dat ze op een manege (zeg niet alle omdat ik ze niet allemaal ken) niet tot in de details ingaan en niet alles even goed uitleggen, waardoor kinderen verkeerde manieren aanleren was mij al lang duidelijk.
Maar als je priveles krijgt op een (eigen)paard dan, verwacht je toch wel dat je goede instructies krijgt ed.
Ik rij nu al 12 jaar paard (8 jaar op een manege en daarnaast bijrijdpaarden en eigen paard en priveles gehad van diverse instructeurs/instructrices) en heb vorige week pas voor het eerst gehoord dat mijn stelling niet goed was.
Voorbeeld:
Ik deed altijd de hals overduidelijk naar binnen, zo is het mij geleerd en nooit afgeleerd. Maar dat blijkt dus helemaal niet goed te zijn. Dat is een lengtebuiging en geen stelling. Hierdoor kan of zal het paard alleen maar over de buitenschouder weglopen en maak je kans op taktfouten. Stelling is dus dat de kaak tot de oor(nog iets)klieren (of iets dergelijks haha) iets naar binnen buigen.
Dit vertelde dus mijn huidige instructrice. Ik weet zeker dat zij het juiste verteld. Ze heeft net de 2e fase (geloof ik) van orun afgerond. Ze had een deel uit haar theorieboek laten lezen en daar wordt het netjes uitgelegd, hoe het wel moet.
Maar waarom hebben al die instructeurs mij dat nooit verteld? Dat is toch stom
En het waren echt niet de goedkoopste en niet de onbekendste..Ik ben benieuwd waar ik verder nog tegenaan zal lopen. Het moeilijkste is natuurlijk om alles weer af te leren en het op de goede manier te doen.