Balans trainen door middel van oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmm

Balans trainen door middel van oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 15:20

Sinds een aantal maanden rijd ik op een paard waar weinig tot niets mee gedaan is en slecht is ingereden. Ik krijg nu sinds een paar weken ongeveer 2x in de week les van een ervaren instructrice. Ik merk dat hij problemen heeft met zijn balans, zoals bijvoorbeeld naar binnen vallen tijdens het maken van voltes of het doorrijden van bochten. Ook tijdens het nageeflijk rijden zoekt hij regelmatig zijn balans. Hij vind dit nog erg moeilijk. Tijdens de les besteden we hier actief tijd aan. Er is veel aandacht besteed aan mijn balans in het zadel om hem zoveel mogelijk te helpen, dus hier zitten vrij weinig problemen.

Nu de vraag hoe ik tijdens het rijden (tijdens de rest van de week) extra kan oefenen op zijn balans (ook tijdens nageeflijk rijden) op een vriendelijke en leuke manier voor ons allebei. Zijn hier misschien speciale oefeningen voor of is het vooral lekker aan het werk? Dus veel doen en op die manier oefenen?

patsur

Re: Balans trainen door middel van oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:22

Gewoon veel uren maken.. Veel op binnenhoefslag rijden wil ook wel helpen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:22

Leer je ook om je paard recht te richten? Op die manier leert hij zn balans te vinden en zal hij gaan ontspannen.
Ik reed ook op een paardje wat wel nageeflijk was, maar erg in onbalans liep. Door steeds weer recht te richten, ging ze geweldig lopen en na die les al kon ze normaal een volte lopen zonder erg naar binnen te vallen.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:26

Heeft hij problemen met zijn balans of is hij gewoon stijf omdat hij langere tijd weinig/niets gedaan heeft? Ik zou hem gewoon lekker ontspannen rijden en rustig figuren rijden. Dan wordt hij wel soepeler en als hij inderdaad problemen met zijn balans heeft (of beter weet hoe hij jou goed kan dragen) wordt dat ook wel beter. Als hij minder stijf is zal hij vanzelf nageeflijk gaan lopen tijdens het rijden. Vooral zacht in je handen blijven

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:40

Een goede oefening is een zandloperfiguur, dus elke keer de diagonaal meepakken. Steeds van hand wisselen en lange rechte lijnen zonder steun van de wand. Buitenrijden zal goed werken. Als je wat verder bent en het gaat wat beter, balkjes op de grond op onregelmatige afstanden en slangenvoltes.

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:21

Balkjes draven wil ook wel eens helpen om paarden hun balans te laten vinden en een betere coördinatie te krijgen en ik denk dat je vooral veel moet trainen. Het paard goed los maken en idd het zandloperfiguur is ook een goede oefening. Heel veel succes nog! Knipoog

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 08:12

Ik zorg er wel voor dat hij goed rechtgesteld is en dat de stelling goed is. Ik denk niet dat het door stijfheid komt, tenminste het voelt niet zo.
Het zandloperfiguur is een heel goed idee, dit ga ik zeker uitproberen. Dit heb ik verder ook nog niet gedaan en is weer iets anders Lachen Balkjes draven heb ik ook een keer gedaan, gewoon om te kijken hoe zijn balans is, maar dat is nog erg moeilijk.