Niet meer aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olivertje

Niet meer aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 08:48

Hay allemaal,

Ik heb nou wel een heel vervelend probleem.. Mijn 9 jarige NRPS ruin wil plots niet meer aan de teugel lopen.. Hij slaat altijd zn hoofd in de lucht.. Ik heb echt alles al geprobeerd : zagen in de mond, de gewone manier, voorwaarts neerwaarts rijden, en als noodoplossing ook bijzetteugels . Het laatste heeft het probleem echter groter gemaakt, toen ik hem liet draven met de bijzetteugels ging hij zo fel tekeer.. bokken enzow... Ik denk eerder aan een medisch probleem , jullie? Dit vooral omdat het van de ene op de andere dag gekomen is..

Silence

Re: Niet meer aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:49

Citaat:
zagen in de mond

Wat bereik je daar nou weer mee.

Je had beter eerst een medische reden uit kunnen sluiten voordat je zo te werk gaat.
Daar bereik je totaal niks mee, alleen een hoop ellende voor je paard

Als een medische oorzaak uitgelosten is, dan het probleem bij jezelf zoeken en dan pas bij je paard.
Maar al helemaal niet op bovenstaande manier.
Laatst bijgewerkt door Silence op 08-05-07 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:50

Het zogenaamde 'aan de teugel' is een gevolg van ontspanning en het van achter naar voor rijden van je paard. Eerst medische problemen uitsluiten, en anders ligt het echt aan jezelf!

winstonboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:52

^
^ helemaal met het boven staande eens

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:52

Heb je ook les?
meschien dat de juf je kan helpen.
zagen is geen heel goed idee

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:53

Inderdaad eerst een tandarts laten komen en eventueel kijken of er vanuit de rug een probleem zit, past je zadel goed etc.
Dit had je eigenlijk inderdaad beter kunnen doen voordat je van alles ging proberen, aangezien je schrijft dat je paardje het plots niet meer kon.

Succes met het vinden van een oplossing

Groetjes
nienke

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:54

Ik heb deze situatie ook een tijdje gehad het is erg vervelend maar je moet nooit gaan zagen in de mond.
Er zit altijd wel iets achter waaron je paard zo reageert.
Het komt vanzelf gewoon lekker blijven rijden slange volte's rijden lekker buigen met je paard.
Het komt vanzelf goed, het duurt even maar dan is het ook over.
Ik heb hier zelf ook 2 weken een keer last van gehad en toen had ik ook geen zin meer om te rijden want het ging toch niet goed.
Toen heb ik ook veel oefeningen gereden slange volte's rechts/links omkeert door een S van handveranderen en dat ging goed naar een tijdje ging ze al weer meer zakken.
Je moet niet op hem boos worden want dat helpt niet je maakt het dan voor je zelf moeilijker en je paard want die doet dan eigenwijs mee.
Succes ermee

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:21

Paarden bedenken niet van de ene op de andere dag, dat ze echt niet meer willen luisteren.

Een rijtechnisch probleem sluipt er meestal op den duur in, tenzij je op zo´n verkeerde manier rijdt dat je paard gewoon begint te staken. Maar dat volgt ook meestal weer uit fysieke problemen, paarden zijn heel werkwillend en goedaardig.

Grote kans van dat je paard met een reden het dus niet meer wil.

Wat trouwens wel onverstandig van je was is eerst allerlei methodes proberen en van daaruit pas concluderen dat het misschien wel iets medisch is.

Betere volgorde is bij twijfel eerst medische oorzaken uitsluiten, vervolgens rijtechnisch het probleem bij jezelf zoeken en zoiets dus met ervaren instructie oplossen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:11

ik heb ook zoiets gehad, dat bleek aan twee hoefzweertjes in haar achterhoeven te liggen, waardoor ze niet mer goed haar achterbeen onder kon brengen. ga dus eerst op zoek naar een medische oorzaak! Je paard doet het niet zomaar, zeker als hij het eerst wel kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:04

Ik krijg gezien de dingen die je hebt geprobeerd het idee dat je paard nooit aan de teugel heeft gelopen, maar altijd in de krul en daar nu tegen in protest gaat...

Ga goede les halen

laat verder voor je handen los, geen contact, niks vragen zagen enz
Maak je paard aan het been
En ga kijken of je hem ontspannen krijgt
Dan gaat hij jou hand opzoeken (niet andersom) en van daaruit gaat hij aan de teugel.

Alle andere manieren van de kop naar beneden krijgen is in de krul...

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:46

Zagen in de mond van je paard is wel het stomste wat je kan doen. Dan zou ik ook niet meer met m'n hoofd naar beneden willen lopen!

Ik ben het helemaal met runningkawa eens, het is de bedoeling dat je je paard ontspannen krijgt en niet koste wat het kost in de krul te rijden!

rosjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:00

Zagen in de mond moet je nooit doen dat is onwijs pijn voor de pony. En waarom wil je hem eigenlijk in de krul? Je moet gewoon ontspannen rijden en dan komt het vanzelf allemaal wel maar niet zagen! succes

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:54

Zagen!? Blond OMG dat moet je dus niet. Zou les nemen als je dat nog niet hebt. Dit heb ik ook gehad en je komt er alleen nog maar dieper in. Gewoon een goeie instrucitce/instructeur nemen die je goeie aanwijzingen geeft. Knipoog Veel succes.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 05:05

Oké, het is al heel vaak gezegt maar dat is maar goed ook. Zagen in de mond is dus écht het slechtste dat je kunt doen!! Je moet je pony altijd van achter naar voren rijden met af en toe wat 'kneepjes/spelen' in de teugels. Nooit gaan zagen, daar bereik je toch niks mee! Jij zou het ook niet fijn vinden als je een bit in je mond krijgt om er daarna je mondhoeken mee kapot te 'zagen'. Nouja dat zal je nu wel weten, Sorry Knipoog

berta_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:01

Ik vraag me af wat jij verstaat onder op de gewone manier.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:34

dat kan vanalles betekenen! last in de rug.. last in de kont/ achterbenen.. last in de nek.. last van de tanden.. en waar kom jij meej?? zagen in de mong??!!?! hele foute oplosssing! en ook totaal niet diervriendelijke oplossing!