bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jacqq

bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 22:17

heey, ik heb een voormalige manege pony.
ik heb hem ong. bijna 4 jaar (29 mei) hij is nu bijna 10 (26 mei)
op die manege werd hem geleerd te stoppen als er hard aan het bit werd gerukt.
hij is sinds ik hem had veel meer naar het been de houding zit en stem gaan luisteren en ik wil eigenlijk overgaan op het bitloos rijden maar mijn vraag is:
denken jullie dat hij het er niet helemaal uit zal krijgen en niet meer stopt zonder bit of denken jullie dat he (na een tijd oefenen) wel lukt? ik hoop dat jullie hier je advies willen geven, groetjes jacq(ueline)
als jullie iets weten wat een goede overgang is van het met bit naar het bitloos rijden zet het hier als je wilt ook even neer Haha! Vingers aflikken

lindake

Re: bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:28

Hey,
zelf zou'k hem eerst leren luisteren naar een zachte hand (door het lezen van je tekst denk ik dat je het al hebt gedaan).
Daarna zou ik een hoofdstel indoen en een touwhalster en proberen met het touwhalster te rijden.
Zelf doe ik het ook af en toe zo, het paardje waarbij ik het doe luistert altijd naar het touwhalster maar zo heb ik in geval van nood nog altijd het bit in.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:30

Ik zou eerst maar eens beginnen met intensief grondwerk, zodoende kan je je paard leren wijken voor druk en zal de overgang een stuk gemakkelijker worden. Er zijn veel boeken te koop m.b.t. grondwerk.

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 22:33

ok bedankt Haha!

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 12:10

nog 1 vraagje, als ik eenmaal zover ben en daadwerkelijk bitloos kan rijden wat voor hoofdstel raden jullie me aan? ik zat zelf te twijfelen tussen een sidepull en een Glucksrad

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:24

Ik zou geen van beide nemen.
Ze hebben geen van beide een duidelijke zijwaartse werking, alle druk als je stuurt komt eigenlijk bovenop de neus terecht.
Als je een touwhalster niet vertrouwd kan je een hoofdstel proberen zoals op www.ruitersportshop.com
Die hebben een duidelijke zijwaartse werking.

Vaak gaat de overgang van bit naar bitloos zonder veel problemen.
Jou paard stopt waarschijnlijk niet eens omdat hij 'eigenwijs' is ofzo, maar gewoon uit niet beter weten en misschien wel een andere oorzaak, zoals pijn ergens en daardoor protest.
Het kan maarzo dat hij op bitloos heel licht reageert, gewoon omdat het heel anders in werkt.
Je kan natuurlijk met 2 teugels rijden, gewoon het hoofdstel onder je normale hoofdstel, als het dan mis gaat kan je altijd de teugels van je bit weer oppakken.

Grondwerk is sowieso goed, niet alleen voor het wijken voor druk, maar ook het inzicht krijgen in je paard, zijn gedrag, en het opbouwen van wederzijds respect.

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 12:31

oke, dankjewel