probleem met benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miszfemmie

probleem met benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 20:24

eeJ,,
ik heb 2 jaar op een manege gestaan waar mijn hafflinger dagelijks alleen maar mais te eten kreeg. hij kon de hele dag door eten. hierdoor is hij steeds dikker geworden en ging zijn conditie achteruit. ik reed/rij elke dag op mijn hafflinger en in het weekend maakte we zelfs buitenritten met de kar die wel 2 tot 3 uur konden duren.
dus om mijn pony meer voorwaarts te houden ben ik hem eigenlijk (onbewust) gaan schoppen. in de les werd hier eigenlijk helemaal niets over gezegd. heeeeeeeeeel zelden werd er gezegd benen stiller.
we zijn bij die manege weg gegaan en staan nu op een veel betere manege. ik krijg goed les en mijn pony krijgt nu beperkt eten. nu wordt er hardstikke vaak in de les gezegd wat ik fout doe( eindelijk!!!)
maar nu komt mij vraag Haha!
ik schop mijn paard dus eigenlijk om hem aan te sporen, dit wil ik dus zosnel mogelijk afleren! moet ik dit langzaam opbouwen dus: de eerste 10/20 minuten van de les mijn benen stil houden en met mijn kuiten aansporen( en vervolgens weer het ''oude patroon'' doen) of meteen beginnen om mijn benen de hele les stil te houden.

volgens mij moeder moet ik de eerste 10/20 minuten van een les proberen mijn benen stiller te houden en de rest in het oude patroon doen.

alvast bedankt
(sorry voor mijn lang verhaal Bloos )

Lisanne_vL

Re: probleem met benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:32

Het is erg lastig om een gewoonte af te leren. Ik denk dat je moet proberen er de hele tijd aan te denken. Het is belangrijker dat je je benen onder controle hebt in het begin. Dan loopt je pony maar niet aan de teugel, als hij maar goed aan je been is en jij niet de hele tijd aanspoort. Het is ook handig om tegen vrienden/vriendinnen en je instructeur te zeggen dat als ze je het zien doen dat ze het zeggen. Als je er goed op let een tijdje gaat het vanzelf steeds makkelijker.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:33

Je hebt je pony dus geleerd om de ruis, nl het gerommel met je benen tegen zijn ribben te negeren. Nu soms wel en dan geen ruis werkt net zo verwarrend voor je pony.
Hou je benen dus stil tenzij je pony iets anders moet doen dan hij op dat moment doet. Elke pas drijven moet niet nodig zijn, je pony moet leren uit zichzelf het gevraagde tempo vast te houden. Begin ook elke keer met de lichte hulpen die je uiteindelijk wil gebruiken en maak die zwaarder totdat hij reageerd. Dan weer benen stil. Ga altijd terug naar benen stil en begin met lichte hulpen.
Als het te vermoeiend voor je is rij dan korter en stop als het nog goed gaat. Goed afsluiten met rijden helpt ook heel goed om je paard te motiveren om op te letten op lichtere hulpen.

miszfemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 09:10

bedankt voor jullie hulp Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:14

Gewoon rigoreus omgooien, oude gewoontes leer je niet af als je er met regelmaat bewust weer in terug gaat vallen. Dat wordt voor jouw, maar ook je paard alleen maar verwarrender.

Gebruik anders een zweepje om je paard voorwaarts te houden, gewoon iedere keer dus reactie verlangen. Liever één keertje goed, dan been zonder reactie blijven geven.

miszfemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 14:04

ok, dankje wel:D
ik heb het nu al 2 dagen geprobeerd en het gaat beter dan ik verwacht had. ik let eigenlijk nergens meer op behalve dan mijn benen. maja, ik ben er nog lang niet, moet nog veel oefenen Knipoog