leren springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

josje_pien

leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 16:11

hallo ik vroeg me af heeft iemand tips om mn verzorgpony te leren springen ze doet dit al wel aan de longe maar heeft het nog maar 1 keer gedaan met een ruiter en dat ging niet zo.
dus hebben jullie nog wat tips?
groetjes josje_pien

capopjekop

Re: leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:13

Is je verzorgpony dressuurmatig in orde? Zo ja dan zou ik beginnen met balkjes draven. Daarna kun je eens een hindernis opbouwen, zorg wel voor een grondbalk zodat ze goed hoogte kan schatten. Lekker actief en vol vertrouwen op de hindernis afrijden. Als dit goed gaat kun je rustig gaan verhogen en verbreden en moeilijkere wendingen gaan rijden. MAar dit kan niet in een paar weken tijd natuurlijk Lachen

berta_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:57

Ik ga met capopjekop mee. Verder zou ik ook proberen om dit samen met een goede instructrice te doen. Of in ieder geval samen met iemand die er verstand van heeft. Succes!

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:53

eerst balkjes met em gaan draven en daarna beginnen met een klein kruisje met grondbalk voor hoogte inschatten idd, sluit hem op tussen handen en benen en spoor hem net voor de hindernis nog eens aan. Ga zelf niet twijfelen zo van 'zou hij wel springen', 'durf ik dit wel' ofzo iets dergelijks, want dat voelt je paard heel goed aan! En doordat jij dan gaat twijfelen doet je paard dat ook en dan heb je grotere kans dat ie gaat weigeren ofzo. En voor de rest: rustig beginnen en stapje voor stapje steeds verder/hoger/moeilijker. Succes Knipoog

josje_pien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 19:52

mn verzorg pony gaat dus als ze over een balk is er eenorm vandoor ze galopeerd vet hard daarna en dresuur matig is ze ook heel hyper en moeilijk

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:00

Mijn pony en huidige paard hadden beiden geen hindernis gezien toen ze bij mij kwamen. Ik heb ze door gewoon los springen geleerd wat de bedoeling was. Eerst begonnen met een balkje tussen 2 staanders (en een sluisje zodat ze er niet langs gaan) dat netzolang totdat ze het niet eng meer vonden. Dan een klein kruisje en zo steeds geleidelijk opbouwen, ook niet in 1x een enorme hindernis neerzetten. Gewoon met een balkje op de grond beginnen. En goed belonen, eventueel met iets lekkers als ze er goed overheen gaan. Als ze zover zijn dat ze een hindernisje fatsoenlijk springen lukt het onder het zadel ook wel, mits je hem dresuurmatig goed voor elkaar hebt. Als dat niet zo is, moet je daar eerst aan werken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:11

josje_pien schreef:
mn verzorg pony gaat dus als ze over een balk is er eenorm vandoor ze galopeerd vet hard daarna en dresuur matig is ze ook heel hyper en moeilijk

Dan moet je eerst zorgen dat je haar dressuurmatig onder controle hebt, ze moet reageren op ophoudingen en goed aan de hulpen zijn. Dit kun je het beste met les oplossen. Als ze dressuurmatig goed lopen, zal het springen ook steeds beter gaan. Je sluit haar naar de hindernis goed op, zo nodig ga je een paar passen draven en dan pas weer galoperen. Ook moet je zelf rustig ontspannen zitten en niet je pony over de hindernis willen duwen. Dit is ook het best te leren met les

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:43

als het balkjes lopen erg goed gaat, kun je een klein sprongetje doen, als ze er dan langs heen gaat kun je bv een hulp balk er naast leggen zodat ze er neit langs gaat veel succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 06:33

Als je dressuurmatig je pony in de hand hebt dan pas gaan springen. Je zou ook dressuurlessen kunnen pakken.
En dan idd beginnen met balkjes, heb je der dan onder controle, dan een laag kruisje/steiltje. Probeer dit niet te snel op te bouwen!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:25

Ik heb ook een pony die moest leren springen nou vrij kon ze het heel goed en ik er op balkjes lopen en toen heel laag hindernisje achter een andere rustige pony aan ging heel goed.