Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lindsey schreef:Maar flink knijpen in beide teugels tot hij naar beneden komt klinkt als zagen en is absoluut fout.
McSquizzy schreef:Nou ik heb altijd maneges gereden van mn 5e tot mn 17e.
Dan heb ik zelf nog een paard gehad tot ik naar de hogeschool ging.
Nu rij ik terug van september 2005 ongeveer...dus het is niet dat mijn instructrice van 0 is moeten beginnen met me!! Ik was wel een echte manegeruiter hoor : stelling kende ik niet echt, onafhankelijk rijden was moeilijk voor me,...
Ja ik dacht nou zelf ook dat zagen echt een zaagbeweging maken was.
Van deze man moet wel alles vanuit de benen komen en dan pas de handen : als hij mooi nageeflijk loopt stoppen met beendruk, druk van de handen en dan gewoon vlot vooruit rijden.
Maar soms ik moet wel flink knijpen omdat hij gewoon niet naar beneden wil komen : paard kent dit ook niet goed denk ik.
Maar hij kauwt wel op het bit en schuimt heel erg : ik dacht dat dat een goed teken van ontspanning was?

iTequilai schreef:van haar instructice mocht ze ook bijna niks met dr handen doen en dan gebeurde er ook niks. ik heb dr verteld dat moest drijven om inpuls aan te maken en daar weer iets mee te doen aan de voorkant ( dus ik ben van mening dat je best duidelijk weestand mag bieden. natuurlijk moet je je paard wel aanblijven vullen met je been!!
McSquizzy schreef:We hebben het eens uitgeprobeerd :
Als je vooraan gaat vragen zonder de benen valt ie gewoon stil en komt er verzet.
Hou je je benen ervan af en je doet niets meer valt ie ook stil.
Gisteren weer les gekregen van hem.
Enkel gestapt en een beetje gedraafd. Hij wil dus dat ik hem eerst naar beneden rij door eerst benen dan meteen nadien de handen dmv kneepjes. Als hij mooi rond loopt. Benen eraf halen en ook niet meer met de handen inwerken maar dan nemen de vingers het over. Ik moest ook proberen hem goed diep en ontspannen te laten lopen, en wat loopt mijn paard fijn zeg!! Een plezier om op te zitten!!
Dus als hij niet ontspannen zou zijn, zou hij toch ook zijn rug niet zo goed gebruiken.
De man neemt echt zn tijd, legt het me stap voor stap uit.
Tussendoor moet ik ook de hals goed laten strekken.
De nadruk ligt wel op het goed voorwaarts rijden van het paard.
Mijn paard is zooooo ontzettend fijn in de mond en komt ook meteen naar beneden na de eerste kneepjes. Ik wil alleen hem niet hard in de mond maken hoor...
Baxter schreef:Er is een heel groot verschil tussen zagen en knijpen in de teugels... Als jij voelt dat jou paard lekker ontspannen en netjes loopt bij deze instructeur dan is het goed... En het is altijd een combinatie van handen, zit en benen...
Het ene paard is er gevoeliger voor dan de ander... En ik ben ook van mening dat je moet zien wat er gebeurd om er over te kunnen oordelen wat wel en niet goed is voor het paard...
Als ik het allemaal zo lees hebben jullie er allebei veel plezier in op deze manier dus zou ik zeggen "ga zo door"
Een keer een paar leuke foto's van je vorderingen is ook altijd leuk
Maar ik zat/zit met een paard dat alleen maar bang is voor teugelhulpen. Heb nu een normaal watertrensje erin en hij is er nogsteeds bang van.
Be warned 
. 
)