pony heel lastig bij opstappen vandaag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

pony heel lastig bij opstappen vandaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 21:46

hallo,
ik was vandaag met mijn bijrijdpony gaan rijden en ze had een verschrikkelijk slechte dag, normaal valt ze wel mee, al is ze altijd zuur, maar toch lukt het ons meestal om even te rijden of te gaan wandelen. Vandaag was het echter anders. Ze liet haar voor 1 keer vrij makkelijk pakken uit de wei en kuisen waar ze normaal een hekel aan heeft maar de problemen begonnen bij het opzadelen.

Ze stond heel te tijd te maaien met haar voorbenen (en ze is vrij lenig dus ben je echt in gevaar als je oor of naast haar staat), ze beet de hele tijd en schotte met de achterbenen. Uiteindelijk was ze op gezadeld na lang proberen en wou ik opstijgen. Stilstaan is nooit haar beste onderdeel, maar vandaag bleef ze maar achteruit stappen. Ik haar dus zelf naar achteren laten stappen, dan begon ze vooruit te stappen, dus haar tegen de stal gezet maar niets hielp, ze maaide ook de hele tijd met haar voorbenen en stampte naar iedereen die in de buurt kwam voor haar vast te houden. Vlug opstappen ging ook niet want dan schotte ze en beet ze. Ik werd eigenlijk woedend op haar door haar vervelende gedrag *bloos* dus mijn zusje de zweep laten vasthouden en elke keer zeachteruit liep gewoon even met de lange zweep tegen haar achterbeen laten tikken (echt niet hard want dat zou ik niet over mijn hart krijgen, zelfs niet bij zo een bui), daar werd ze natuurlijk nog lastiger om, ze schotte naar de zweep en beet ondertussen telkens in mijn rug. Haar paar keer tik gegeven op haar neus maar dat hielp ook niet.

Omdat ik merkte dat ik steeds kwader werd en dat al helemaal niets hielp heb ik haar gewoon vastgebonden aan de paal en haar zo even laten staan, dan 2de poging ondernomen, weer hetzelfde, dus weer vastgebonden voor eventjes (zo kreeg ze immers geen aandacht en ze kon ook geen gras eten), na een 3de mislukte poging was ik het ect bui, heb haar weer afgezadeld en haar gewoon weer vastgezet terwijl ik met de andere pony aan de slag ging.

Nu weet ik ook wel dat zij op deze manier heeft gewonnen, en ik voel me best dom dat ik zo kwaad werd. Omdat ik zulke momenten de volgende keer echt wil vermijden vraag ik wat jullie op zo een moment zouden doen, blijven proberen?

Bedankt voor het lezen

8nnemiek

Re: pony heel lastig bij opstappen vandaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:52

Ik vind dat je niet meer zelf met zo'n pony moet omgaan, maar iemand mee moet nemen die ervaring heeft met zo'n moeilijke paarden.
Zo te horen ben jij lang niet consequent genoeg voor zo'n pony, ik denk zelfs dat je beter een makkelijkere verzorgpony kan zoeken.

Dit is niet zo maar even via internet op te lossen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:59

Dit is idd niet iets wat ze zomaar via internet op kan lossen, maar jou oplossing vind ik ook iets te kort door de bocht.

Als eerste kun je misschien iemand met ervaring met moeilijke paarden/pony's vragen om je te helpen. Als je het samen doet, leer je er meteen een heleboel van Ja
Verder, als ze dit de volgende keer weer doet, geef je haar eens flink op de donder, omdat ze zoiets gewoon niet mag doen. Je moet laten weten dat dat niet mag, en niet beginnen met 'straffen' met opstappen, maar al wanneer je bent aan het poetsen oid. Wanneer ze met dr benen maait, straf. Dit kan ook om te beginnen eerst met je stem zijn, misschien is dat wel genoeg.

Verder, niet gaan wisselen. Dus niet de ene keer wel iets mogen, en de volgende keer niet. Vasthouden aan jou regels voor haar. Dat is concequent zijn!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 22:07

ik wist in het begin idd niet waaraan ik begon, de eigenaar had de pony zelf nog niet lang en dacht dat haar periode van uittesten wel achter de rug was (ze was toen ook drachtig), ik was nieuw dus weer de moeite om eens uit te testen. Ik rij haar nu iets meer als 2 jaar, heb zeker in het begin vaak gedacht om ermee te stoppen, ze was soms echt een gevaar, maar ik heb doorgezet en waar we vandaag zijn geraakt is al een hele verbetering, ik kan haar teminste aanraken zonder in levensgevaar te komen Lachen Ze loopt mooier dan ooit maar dat doet er niets toe als ze bui heeft zoals daarnet. De eigenaar had er op een bepaald moment ook spijt van, hij wou immers niet dat zijn pony iemand in gevaar bracht. Nu 2 jaar later heeft ze nog wel eens haar kuren, en ben ik er mss soms nog niet streng genoeg tegen, maar op een moment zoals vandaag is streng echt geen oplossing, ik ben nog nooit zo streng geweest tegen haar (mede doordat ik zo kwaad was), maar dat hielp gewoon niet.
Een andere verzorgpony zoeken is dus echt wel geen oplossing (ik ben ook bijna 20 jaar en rij al 12 jaar paard dus ga ook echt geen gevaarlijke dingen uithalen, gebruik wel mn verstand). Daarbij komt nog eens dat ik het veulen van die pony (die ondertussen ook alweer 2 jaar wordt) heb gekregen van die eigenaars en die staat daar ook op de wei, daar zomaar wegblijven is dus wel het laatste.

Toch begrijp ik je reactie, ze was vandaag gevaarlijk, daarom dat ik er uiteindelijk ook ben mee gestopt.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 22:11

samantha21 schreef:
Dit is idd niet iets wat ze zomaar via internet op kan lossen, maar jou oplossing vind ik ook iets te kort door de bocht.

Als eerste kun je misschien iemand met ervaring met moeilijke paarden/pony's vragen om je te helpen. Als je het samen doet, leer je er meteen een heleboel van Ja
Verder, als ze dit de volgende keer weer doet, geef je haar eens flink op de donder, omdat ze zoiets gewoon niet mag doen. Je moet laten weten dat dat niet mag, en niet beginnen met 'straffen' met opstappen, maar al wanneer je bent aan het poetsen oid. Wanneer ze met dr benen maait, straf. Dit kan ook om te beginnen eerst met je stem zijn, misschien is dat wel genoeg.

Verder, niet gaan wisselen. Dus niet de ene keer wel iets mogen, en de volgende keer niet. Vasthouden aan jou regels voor haar. Dat is concequent zijn!

De eigenaar heeft ervaring genoeg na haar gekocht te hebben Lachen, wanneer hij er bij is zal ze dit echter nooit doen, dan weet ze het echt wel. Andere hulp is niet meteen mogelijk.
Ook tijdens het opzadelen kreeg ze op haar donder als ze maaide, na enkele keren met mijn stem heb ik er dan gewoon de zweep bij genomen zodat ik zelf op veilige afstand kon blijven en telkens ze maaide haar gewoon een tik gegeven op het been waarmee ze het deed, uiteindelijk heeft ze het op die manier opgegeven en kon ik haar wel opzadelen.

Ze mag nooit achteruit stappen of gelijk wat bij het opstijgen, maar normaal zet ik haar dan ergens tegen of laat ik haar zo vaak als ze zelf wil terugkeren naar ons plekje en probeer ik het opnieuw, in het slechtste geval laat ik iemand haar vasthouden tijdens het opstappen. Vandaag kon alleen ik echter nog een beetje in de gebuurte komen, mijn zusje is op zo een momenten wel de laatste aan wie ik vraag om haar vast te houden.

Bednakt voor de reactie

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:33

Als ik het zo lees, kom je hier ook wel door heen. het is alleen heel belangrijk om je zelf ook aan de regels te houden Ja Als zij dat moet, moet jij dat nl ook. Anders gaat ze je wederom uit testen.

Dat je haar telkens weer op de zelfde plek neer zet, is super goed. Blijven volhouden. verder mag je misschien wel iets strenger worden, maar pas op dat je niet onredelijk gaat worden!

Succes!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 18:17

Ga maar 1x per week bij haar, en vandaag was het weer zover, raar maar waar, vandaag was ze een schat! Bij het poetsen, opzadelen en bij het opstijgen, van de eerste keer, zonder hulp en zonder dat ze een stap verzet heeft. We zijn wel pas opgestapt buiten de weide daar we vandaag gingen wandelen en dat vindt ze stukken leuker dan gewoon rijden. Ze blijft gewoon onvoorspelbaar, eens je denkt, het gaat de goede kant op, ze wordt ooit nog echt "lief", dan krijgt ze weer haar kuren.