Ik rij een Fries waarvan ik samen met m'n bijrijdster iets meer vraag de laatste tijd.
Ze mag iets nagevelijker gaan lopen en iets ronder in het lichaam. Mijn bijrijdster rijdt haar vrij vroeg al 'naar beneden', maar dan wordt ze erg kort in haar hals en kropt ze zich veel te veel op. Haar rug spant ze dan te veel aan en ze duikt achter de teugel en zwaait af en toe met haar hoofd. Na de galop is ze meestal die spanning meer kwijt en kan ze beter nageven. Ze heeft geen korte hals, voor een Fries een best lange hals en kan hem heel goed inbuigen (links, rechts, naar beneden).
Nou wil ik haar ronder inrijden, zodat er niet eerst een half uur strijd en frustratie vooraf gaat voordat ze ontspant in het lopen. Dat is voor haar natuurlijk ook niet fijn.
Ontspanning is er wel wanneer je weinig/niets vraagt en ze met haar neusje ver naar voren mag lopen. Dan komt er ook niet zo veel protest bij het aanspringen.
Maar nu heb ik redelijk veel moeite om haar daar laag en rond in te stellen. Ze zakt wel, maar niet zo dat ze die rug ronder maakt en dat neusje blijft stug op de plaats waar die graag zit
Het is net alsof ik gewoon met lange teugel rij, ipv dat ik haar aan het werk zet. Ze loopt niet over haar rug zeg maar.. Nu de vraag:
Hoe krijg ik haar ronder ingesteld, zodat ze die rug loslaat tijdens het werk, en voorkom ik dat we een uur lang aan een lang teugeltje rond hobbelen?
Het hoeft natuurlijk nog niet meteen perfect te zijn, maar ik denk dat dit rijtechnisch voor een hoop verbetering kan zorgen.
Iig bedankt alvast