Overspringen in galop, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cishashka

Overspringen in galop, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 16:25

Hallo bokkers,

Zoals de titel al zegt, als ik mijn paard linksom laat galloperen, dan springt ze vrijwel altijd goed aan, maar als ze dan bijv. in een bocht komt dan springt ze over. Mijn instuctrise zei dat ik dan me linkerhand over de hals moest doen, en heel veel binnenbeen. Zodat ze eerst recht gaat gallperen, inplaats van stelling. Want dan gaat haar achterhand eruit, ze springt ook altijd achter over. Nou ben ik dat aan het oefenen, maar gaat het toch nog redelijk moeilijk.
Terwijl rechtsom is ze een stuk losser en moet ik er juist om denken dat ik de linkerschouder er bij hou (en het linkerachterbeen).
Heeft iemand tips hoe ik dit misschien ook nog kan oefenen, ik heb nog maar 1 keer les gehad van mijn nieuwe instructrise. Dus die zal me vast ook nog wel helpen, maar exstra hulp kan nooit kwaad. Alvast bedankt. Lachen

superlise

Re: Overspringen in galop, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:30

misschien juist extra stelling rijden en in de hoek een klein volte met extra stelling naar binnen rijden. zodat ze haast niet kan over springen.

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:05

Mijn instructrice zegt altijd tegen de mensen die dat zelfde probleem hebben, dat ze van hand moeten veranderen en op het moment dat je de hoefslag weer op gaat in de hoek aanspringen het is een bepaald moment waarop je paard in buiging is daarom lukt het dan meestal wel.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 18:50

LinseyDonja schreef:
Mijn instructrice zegt altijd tegen de mensen die dat zelfde probleem hebben, dat ze van hand moeten veranderen en op het moment dat je de hoefslag weer op gaat in de hoek aanspringen het is een bepaald moment waarop je paard in buiging is daarom lukt het dan meestal wel.

Dus je bedoelt, dat je van hand veranderd, en dan op de andere hand aanspringt in de hoek in galop?

Maar meestal springt mijn paard wel goed aan, alleen indd door een bepaalde buiging glipt ze met haar achterhand eruit, dus daarom zei mijn instructrise ook dat ik haar recht moest houden, en dat hielp indd ook.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 10:00

Iemand nog andere tips? ( en een up van t topic ) Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:03

je binnenhand juist naar voren doen, niet over de hals, daarmee maak je het paard juist scheef !
dat ze overspringt wil zeggen dat ze achter nog wat slap is, en nog niet lekker over de rug loopt.
de minste of geringste tegenwerking van de binnenhand zorgt ervoor dat het paard over springt.
wat een goede oefening is om paard sterk te maken op die moeilijke galop, is om op de volte te rijden, en eerst in draf, schouderbinnenwaarts rijden op de volte,
zodra ze goed schouderbinnenwaarts loopt, aanspringen in galop, even doorgalloperen en dan herhalen.
doet ze dit goed, dan doe je het zelfde alleen dan in stap
dus in stap volte met schouderbinnenwaarts, om BAB te plaatsen, en zodra de schouderbinnenwaarts goed gaat, is BAB dus geplaatst, meteen aangaloperen, zo maak je dus het binnenachterbeen sterker, door gedragen aan te galoperen.
doe dit op beide handen, maar vaker op de moeilijke hand.

na enkele weken succes verzekerd

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 10:10

Dankjewel voor de tips, ik zal het is proberen. Alhoewel ze dit denk ik wel moeilijk zou vinden omdat stelling links ook nog moeilijk voor haar is, maar daar gaan we aan werken. Ik heb vanavond les, dus ben benieuwd hoe het gaat. En inderdaad ze loopt nog niet lekker over haar rug en achterhand.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:11

Cishashka schreef:
Mijn instuctrise zei dat ik dan me linkerhand over de hals moest doen, en heel veel binnenbeen.

Vreemd dat je instructrice dat zegt, het is beter om je handen gewoon aan beide zijden te houden; dus niet óver de hals, dan maak je je paard juist schever.

Verder zou ik rijden met zo zacht mogelijk teugelhulpen en juist je paard aan het been houden. Als ze wel goed aanspringt en pas in de hoek overspringt is het misschien een tip om korte stukjes te galloperen en dit uit te breiden. En op de volte om de achterhand sterker te maken zodat ze haar benen goed onder haar lichaam zet.

Succes

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 10:25

RoyalMemory schreef:
Vreemd dat je instructrice dat zegt, het is beter om je handen gewoon aan beide zijden te houden; dus niet óver de hals, dan maak je je paard juist schever.

Verder zou ik rijden met zo zacht mogelijk teugelhulpen en juist je paard aan het been houden. Als ze wel goed aanspringt en pas in de hoek overspringt is het misschien een tip om korte stukjes te galloperen en dit uit te breiden. En op de volte om de achterhand sterker te maken zodat ze haar benen goed onder haar lichaam zet.

Succes

Dankje voor de tips, zal het ook eens proberen. Op een kleine volte dan moet ik gewoon me hande recht houden, en zal proberen veel overgangen te rijden van draf naar galop.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:14

Ik ga met Crossmonster mee. Je paard springt over omdat hij ergens in zijn lijf wat strakker zit en dit de manier is om eronder uit te komen. Je kunt hem op een volte zetten en dan gaan wijken, wanneer hij dit goed doet aanspringen in galop zodat hij wel zijn binnenachterbeen er onder moet zetten. Probeer op de volte ook veel overgangen in galop te rijden zo wordt hij ook wat soepeler. Dan pas klein stukjes rechtdoor zodra je voelt dat hij om wilt springen meteen de volte weer op. Ik denk dat je paard ook een beetje scheef is, ga inderdaad niet je binnenhand over de hals brengen zo wordt je paard alleen maar schever en ben je dalijk een stuk verder van huis. Zwaait het paard ook uit let er dan heel goed op dat je hem met je buiten been goed begrenst. Succes ermee!

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 19:21

ikkuh15 schreef:
Ik ga met Crossmonster mee. Je paard springt over omdat hij ergens in zijn lijf wat strakker zit en dit de manier is om eronder uit te komen. Je kunt hem op een volte zetten en dan gaan wijken, wanneer hij dit goed doet aanspringen in galop zodat hij wel zijn binnenachterbeen er onder moet zetten. Probeer op de volte ook veel overgangen in galop te rijden zo wordt hij ook wat soepeler. Dan pas klein stukjes rechtdoor zodra je voelt dat hij om wilt springen meteen de volte weer op. Ik denk dat je paard ook een beetje scheef is, ga inderdaad niet je binnenhand over de hals brengen zo wordt je paard alleen maar schever en ben je dalijk een stuk verder van huis. Zwaait het paard ook uit let er dan heel goed op dat je hem met je buiten been goed begrenst. Succes ermee!

Dankjewel voor de tips! En inderdaad ze is een beetje scheef, maar dit had ze ook al voor dat ik haar ging beleren. Ik heb haar pas op haar 6e beleerd en daarvoor heeft ze 2 veulens gehad (fokmerrie bij fokkerij geweest), en dus niet heel intensief aan het werk geweest(en terecht). Maar ik zal wat met de tips gaan doen. Lachen. Alleen wat wel lastig is dat ze juist op de volter overspring, maar zal proberen haar dan te blokeren en goede beenhulp te geven.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:47

Springt ze alleen op de volte over of ook op een rechte lijn?

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:44

ikkuh15 schreef:
Springt ze alleen op de volte over of ook op een rechte lijn?

Alleen op de volter..

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:44

XxjayYxX schreef:
mijn paard is pas 4 dus daar bn ik nog niet mee bezig maar wel leuk dt jij daar zo veel verstand van heb!!

Huh, hoe bedoel je precies?

berta_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:57

Zorgen dat de achterhand onmogelijk uit gaan zwaaien. Binnen been op de singel, buitenbeen daar achter. En dan dus extra overdreven.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 16:11

berta_koe schreef:
Zorgen dat de achterhand onmogelijk uit gaan zwaaien. Binnen been op de singel, buitenbeen daar achter. En dan dus extra overdreven.

Ze springt wel goed aan hoor, alleen niet als ze bijv. in hoeken komt of op een volte zit.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:02

Inderdaad net zoals berta-koe zegt zorg dat je die achterhand erin houdt. Krijgt ze de kans om die uit te zwaaien dan springt ze bijna gegarandeerd over. En gewoon lekker blijven oefenen dan komt het vanzelf goed! Succes ermee.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:06

Ja, ze moet gewoon sterker worden in de galop. Longeer je haar wel eens? Anders zou je dat eens moeten proberen, daar maak je haar ook sterker van en soepeler.. Dan heb je het straks met rijden alleen maar gemakkelijker.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 16:40

Jaa ik longeer haar meestal 1 keer per week. Donderdag ga ik een strandrit maken (als het weer mee zit), en aangezien ze altijd heel snel gallopeerd buiten. Misschien word ze er ook wel soepeler van. Alleen soms is het met rijden ook heel moeilijk, dan gallopeerd ze zeg maar niet lekker, en is het voor mij moeilijk om super te blijven zitten (absoluut niet dat ik hobbel ofzo hoor, maar het zit gewoon niet super ) en dan springt ze er achter ook nog uit, en dan alles tegelijk. Dat is soms wel lastig, maarja dat is meer een kwestie van oefenen denk ik. Igg bedankt voor de tips Lachen

Saszkiia91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:56

Ja idd de stelling goed houden en ook heel goed op je beenligging letten! die moet je in de houding houden van de goede galop zodat hij/zij niet de neiging krijgt om van je hulpen af te komen! Heb ik ook een tijd last van gehad, is nu over. Behalve als hij heel gespannen is op concours springt hij nog wel eens over.

Groetjes Saskia

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:21

Longeer je haar ook met bijzet?

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:45

ik zelf heb ook weleens last van dit probleem persoonlijk haal ik mijn binnenhand wat van de hals en binnenbeen eraan maar het belangrijkste vind ik dat je je buitebeen achter de singel gedrukt houd ik merk vaak als ik die losser laat dat zij in een andere galop springt.

En heb de berichten hier niet goed gelezen hoor maar ik zag voornamelijk binnenbeen staan, maar echt hoor houd je buitenbeen er maar eens flink aan!

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 10:15

Ytjuuuh schreef:
Longeer je haar ook met bijzet?

Eerst altijd met elastiek, maar nu sinds 2 keer met touwtjes. Omdat ze door elastiek gaat hangen.
Ik heb vanavond les, dus ik zal wel even proberen goed me benen eraan te houden. Lachen