Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jessica15 schreef:mijn instructriese leert het me zo aan .. veel voltes laten lopen en het binnen been er goed bij houden zodat je buiging krijt in de nek als je dat goed hebt proberen recht uit te doen.. bij mij gaat het nu aardig.. let wel op dat je bijde kanten goed traint!
ps mijn merrie word in agustus al 14

magda_90 schreef:Zoals Jessica15 het doet doe ik het nu ook. Mijn vp wordt zelfs dit jaar 18
Ook slangenvoltes kunne hierbij helpen.

Jessica15 schreef:ik rij mijn vz paard nu ruim een half jaar ongv 7 maand.. daarvoor is ze alleen op buitenrit geweest. nog nooit in de bak.. jaja en ze is nu bijna 14.. ik ben nu dressuur matig met haar rijden en los rijden dit is toch wel de beste manier om je paard lost te maken in de nek in het begin is dit echt heeel stijf hoor.. gewoon goed het been er bij houden dan komt alles vanzelf wel. door het voltes rijden kun je ook in je binnen hand kneden dan kun je haar ook aan de teugel laten rijden...weet niet of je dat al doet hoor.. maar die van mij deed dat niet dus ik heb dat er gelijk ook bij gevoegd. en ze loopt nu constand aan de teugel erg fijn en ontspannen
gr
Jessica15 schreef:hmm.. najah dan heb je dus ene goede tip om dit aan te leren.. ik heb over aan te teugel lopen zo anderhalfe maand gedaan( 1 keer in de week les rijde) en goed blijve oefnenen als ze omlaag gaat gelijk je hand ontspannen
trix_manu schreef:Ik beleer pony's ook wel eens ga eerst eens rechtuit lopen op de binnenhoefslag als ze dat goed doet beloon haar/hem dan ook en dan probeer je zijn/haar hoofd langzaam aan opzij te krijgen met kneepjes
aerdenhout1 schreef:Gooi al deze goedbedoelde adviesen aan de kant!Zorg dat je iemand vind die weet waar hij over praat, dus niet een vriendinnetje die DENKT dat ze het weet! Al deze antwoorden kloppen niet! En als jij je paard al laat wijken en schouderbinnenwaarts laat lopen zonder dat je paard nageeft ben je echt verkeerd bezig. Nou ja... je instructeur dan eigenlijk, want ik neem aan dat je het in de les moet doen! En longeren is een vak apart, helemaal als je er ook nog van alles aan gaat hangen! Niet doen dus zonder goede hulp.
aerdenhout1 schreef:Ik val je helemaal niet aan, ik geef alleen maar goedbedoeld advies. Maar als je instructeur het dan allemaal zo goed weet moet hij je ook uit kunnen leggen hoe je een paard nagevelijk kan rijden en zeker hoe je stelling moet aanvragen bij je paard. Zeker als het een TOP ruiter is geweest.