Hengst rijden heel anders dan merrie/ruin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Hengst rijden heel anders dan merrie/ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 16:10

Hallo, Tong uitsteken

ik vroeg me af of het rijden met een hengst heel anders is dan met een merrie of ruin?
Ik ben namelijk op zoek naar een pony en nu kwam ik een hengst tegen die me qwa beweging en uitstraling supper leek.
Hij is nog niet ingereden dus dat zou ik dan ook gaan doen....
Ik rijd zelf M1 dressuur en M springen met een pittige merrie die ook nog wel eens (hele) gekke sprongen kan maken, die heb ik gekocht toen ze zadelmak was maar verder kon ze nog niets.
Denken jullie dat ik dit zou moeten doen of raden jullie een hengst sterk af?

Groetjes Anne51.

p.s: Ik hoop dat dit topic hier mag ik wist niet waar ik hem anders moest plaatsen. Clown

Anne51

Re: Hengst rijden heel anders dan merrie/ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 16:18

Heeft niemand hier ervaring mee? Clown

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:20

Heey Doei! !

Zelf rijd ik allebei weleens.
Het ligt ook aan het karakter van het paard , hengsten zijn bij mij meestal wel heter als er merries komen en ze hebben soms ook een beetje kuren..Clown

Maar ik vind het eigenlijk wel leuk en ze hebben veel temperament en lopen lekker ! ( hier dan Knipoog )

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:20

Je zou het kunnen proberen.. Ik zou een hengst waarschijnlijk laten ruinen mocht ik er een op het oog hebben.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:21

ik zou het niet doen als ik jou was, zoiezo omdat hij erge hengstenstreken zal hebben, de ene misschien meer dan de andere, maar als deze erge heeft dan ben je te laat met castreren want omdat het zo laat is zal hij de hengsten streken blijven houden.

ga gewoon opzoek naar een leuke ruin/merrie die je kunt inrijden, ik zou niet gelijk een hengst pakken maar het uiteindelijke besluit ligt bij jou natuurlijk

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:23

Waar je wel rekening mee moet houden is, dat het voor een hengst veel moeilijker is een geschikte plek te vind (stalling, weidegang )
Op wedstrijd de hengstige merrie's, weiland met ergens in de buurt merrie's, enz.

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:27

Hooi,
ik heb een hele tijd alleen merries gereden. sinds 2 maanden rijd ik op een stal waar ze voornamelijk hengsten hebben en ik heb nooit geweten dat er zo'n groot verschil tussen zat!
de merries zijn met inrijden zeikerig ( niet met plassen maar gewoon aanstellerig) en vaak een stuk minder meegevend dan een hengst.Hengsten zijn zoveel fijner te rijden, en 10 keer fijner om mee te werken dan een merrie ( en ik denk dat veel mensen dat ook kunnen beamen). Zorg wel dat je heel consequent bent op de hengstenstreken!

succes!

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 16:29

nou met stalling/weidegang is het niet zo'n heel groot probleem want die hebben wij thuis maar wij hebben ook 2 merries thuis dus dat moet dan wel appart maar heeft een van jullie een hengst thuis die ook bij merries in de buurt staat...
Want het lijkt mij dat als een hengst nog nooit gedekt heeft dit niet zo'n probleem zal zijn.
Mits hij er natuurlijk niet vlak naast staat Vork

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:30

amsolusa schreef:
Hooi,
ik heb een hele tijd alleen merries gereden. sinds 2 maanden rijd ik op een stal waar ze voornamelijk hengsten hebben en ik heb nooit geweten dat er zo'n groot verschil tussen zat!
de merries zijn met inrijden zeikerig ( niet met plassen maar gewoon aanstellerig) en vaak een stuk minder meegevend dan een hengst.Hengsten zijn zoveel fijner te rijden, en 10 keer fijner om mee te werken dan een merrie ( en ik denk dat veel mensen dat ook kunnen beamen). Zorg wel dat je heel consequent bent op de hengstenstreken!

succes!

ben het idd helemaal met je eens, ik ben nu ook begonnen langszaam met hengsten om te gaan maar het rijden is zo 10x fijner als een merrie of makke ruin!
vind het helaas onverantwoordelijk om er zelf 1 te nemen anders wist ik het wel maar later..

Fieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:32

Ik rij een hengst én een merrie. Hengst zelf ingereden. Hij is soms erg koppig, als hij zijn zin niet krijgt wilt hij nog wel eens omhoogkomen enzo,, maar verder merk ik niet zo'n veel verschil!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:34

Djulitaa schreef:
ik zou het niet doen als ik jou was, zoiezo omdat hij erge hengstenstreken zal hebben, de ene misschien meer dan de andere, maar als deze erge heeft dan ben je te laat met castreren want omdat het zo laat is zal hij de hengsten streken blijven houden.

ga gewoon opzoek naar een leuke ruin/merrie die je kunt inrijden, ik zou niet gelijk een hengst pakken maar het uiteindelijke besluit ligt bij jou natuurlijk

Ik heb een dekhengst van 13 laten ruinen en die heeft geen streken??

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:37

Anne51 schreef:
nou met stalling/weidegang is het niet zo'n heel groot probleem want die hebben wij thuis maar wij hebben ook 2 merries thuis dus dat moet dan wel appart maar heeft een van jullie een hengst thuis die ook bij merries in de buurt staat...
Want het lijkt mij dat als een hengst nog nooit gedekt heeft dit niet zo'n probleem zal zijn.
Mits hij er natuurlijk niet vlak naast staat Vork

de hengsten en merries staan gewoon om en om in stallen langs elkaar. soms roepemn ze wle naar de merries maar verder niks.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:40

Of ze de hengstenstreken behouden is van paard tot paard anders.
TS: als ik het goed begrijp hebben jullie thuis merries. Het lijkt me erg lastig om daar een hengst bij te hebben eerlijk gezegd. Hoe wil je dat gaan doen met weidegang etc? En als je je hengst een paardwaardig bestaan wilt bieden, moet hij ook een maatje hebben om mee te staan? Dus dan zou je er nog wat bij moeten kopen. Allemaal extra lastig met een hengst. En heb je een beetje begeleiding van iemand die hengsten gewend is? Dat lijkt me wel noodzakelijk. En dan bedoel ik meer dan alleen les, maar ook in de omgang. Als je geen hengsten gewend bent, accepteer je wellicht te snel gedrag, wat eigenlijk zo snel mogelijk de kop ingedrukt moet worden.
Als het paard je erg aanspreekt kan je hem altijd laten ruinen natuurlijk! Om zijn hengst-zijn hoef je een paard niet te laten staan.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:41

erleyne schreef:
Of ze de hengstenstreken behouden is van paard tot paard anders.
TS: als ik het goed begrijp hebben jullie thuis merries. Het lijkt me erg lastig om daar een hengst bij te hebben eerlijk gezegd. Hoe wil je dat gaan doen met weidegang etc? En als je je hengst een paardwaardig bestaan wilt bieden, moet hij ook een maatje hebben om mee te staan? Dus dan zou je er nog wat bij moeten kopen. Allemaal extra lastig met een hengst. En heb je een beetje begeleiding van iemand die hengsten gewend is? Dat lijkt me wel noodzakelijk. En dan bedoel ik meer dan alleen les, maar ook in de omgang. Als je geen hengsten gewend bent, accepteer je wellicht te snel gedrag, wat eigenlijk zo snel mogelijk de kop ingedrukt moet worden.
Als het paard je erg aanspreekt kan je hem altijd laten ruinen natuurlijk! Om zijn hengst-zijn hoef je een paard niet te laten staan.

ben het er helemaal mee eens

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:42

Het verschilt echt per paard Ja

Wij hebben een hengst staan die naast een merrie op stal en in de trailer kan, zonder ook maar iets af te breken! En ja, hij is echt hengst en heeft ook gedekt (op een phantoom welliswaar, maar dan nog).

We hebben ook een jonge hengst staan, die wat drukker wordt als er een merrie in de buurt komt.

Eigenlijk kan je je beter afvragen: kan ik het zelf aan? Ben ik consequent genoeg?

Als je sommige hengsten een vinger geeft, dan nemen ze je hele hand. Als je echt interesse hebt in het dier, dan kan je natuurlijk gaan kijken Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:17

Het verschilt per paard.
Maar merries zijn zijkeriger en hengsten veel vergevings gezinder.

Mijn hengst kan je op bokkie springen, achterste voren op zitten, en hij maakt er niets van als je een keer aan z'n teugels trek of onterecht een tik geef (hij word in kinderlesjes gebruikt, dus een enkele keer gebeurd het wel eens) en er gebeurd niets geks.
Mijn merries moet je echt niet zomaar een tik geven, dan laten ze toch echt wel weten dat dat niet de bedoeling is. Ze zijn echt wel makkelijk, maar ze kunnen echt veel minder hebben dan de meeste hengsten.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:58

niet iedere hengst is het zelfde.. maar de meeste zijn best wild.
Je moet het wel aankunnen, als je dat van je zelf weet is het toch prima ?

Netty18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:03

amsolusa schreef:
Hooi,

succes!

Ik ben een jaar werkzaam geweest op een handelstal en veel verschillende paarden door de handen gehad maar mijn voorkeur gaat inderdaad ook uit naar hengsten.

Fieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:52

Net was k bij Nicky (merrie) en Floris (hengst). Floris rook Nicky nog aan mijn handen, en begon helemaal een nek op te zetten, steigeren enzo. Echt niet normaal..

Maar normaal is hij wel heel erg lief enzo, maar wanneer er een merrie in de buurt is is er niets te beginnen bijna. Dus als je wedstrijden wilt rijden lijkt me dat niet echt handig..

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:37

Netty18 schreef:
amsolusa schreef:
Hooi,

succes!

Ik ben een jaar werkzaam geweest op een handelstal en veel verschillende paarden door de handen gehad maar mijn voorkeur gaat inderdaad ook uit naar hengsten.

idd maar ik zou er starks graag 1 bij willen maar ik ben 15 en dan een hengst vind ik niet echt verantwoordelijk maar dan is het ook niet voor de dekdienst dus ze zijn opzich wel mak maar je moet altijd uitkijken..
Als ik wat ouder ben weet ik het wel.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:45

zelf vind ik hengsten ook fijner.ze zijn een stuk oplettender naar mijn mening. Hou er wel rekening mee dat je vooral een hengst eerlijk en erg consequent zijn. Wanneer je dat niet bent zal een hengst eerder zijn kans grijpen dan merrie of ruin. Maar zoals al vaker is gezegd ligt dat ook sterk aan het karakter. en een goede opvoeding is heel erg belangrijk. Mijn hengst kan ook met gemak bij merries komen. Hij gilt weleens maar daar blijft het ook verder bij.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:00

Ik rijd zowel een hengst als merries.

Merries vechten meer, zowel tegen je als voor je.
Voor de dressuur zal een hengst mooier zijn, maar ook lastiger, altijd afgeleid.

Een hengst is vaak laconieker. Kan wat meer hebben van een ruiter dan een merrie. Maar je moet wel echt consequent zijn. Een merrie kan je nog wat door de vingers zien, een hengst moet altijd zijn plaats weten.

Een hengst blijft je ook altijd uitproberen, hoe lang je het dier ook rijdt. Altijd zal het weer wat proberen. Kan je daarmee omgaan heb je nergens last van.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:02

heerlijk!

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:29

Mij is altijd verteld dat je voor merries beter moet kunnen rijden dan voor hengsten/ruinen... Bij merries moet je vaker een deal sluiten, op een niet-beledigende manier.. Bloos Vrouwen Duivel

BlueflOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:16

nou het ligt er ook meestal aan wat voor karakter het paard zelf heeft,als het vanzichzelf een heel rustig paard is dan is het rijden denk ik wel een beetje het zelfde als dat van een rustige ruin