Wat is volgens jullie het nut ervan, en wat zou er gebeuren als je het nooit zou doen?
Voor de duidelijkheid; ik ben er niet tegen ofzo, maar wil het wel graag weten.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ilsepilse schreef:Het is niet nodig, maar als je dressuur wilt rijden, of springen willen ze het wel graag zien. (bij het springen krijg je vaak meer stijlpunten)
Elisa2 schreef:Aan de teugel is niet perse nodig, maar een paard moet wel nagevelijk lopen en in aanleuning.

ATE schreef:ik heb een fries die niet echt aan de tuigel loopt denk toch ook dat probleem bij mij ligt ik heb namelijk geen idee hoe dat moet
Annemeik schreef:Elisa2 schreef:Aan de teugel is niet perse nodig, maar een paard moet wel nagevelijk lopen en in aanleuning.
In mijn woordenboek betekend aan de teugel, nageeflijk en in aanleuning lopen. En niet achter de loodlijn (dan heet het namelijk achter de teugel of achter het bit).
De neus hoeft niet perse op de loodlijn, hij mag er best iets voor zijn. Als ze maar "door het lijf zijn".
Ik bedoel met wat ik zei dat het paard in aanleuning moet lopen en nagevelijk moet zijn,ik versta onder: aan de teugel namelijk ook dat een paard op 2 teugels loopt,en het zijn er maar weinig die dat doen. Vandaar dat ik t anders formuleer.
xan schreef:ATE schreef:ik heb een fries die niet echt aan de tuigel loopt denk toch ook dat probleem bij mij ligt ik heb namelijk geen idee hoe dat moet
Volgens mij kan jouw fries het wel. Ik heb begrepen dat het Liquita is gelukt.

Joki schreef:Aanleuning betekent dat het paard het bit aanneemt. Nageeflijkheid betekent dat het paard zijn kaakspier loslaat zodat hij kan kauwen en inbuigen.
Durchlassigkeit betekent dat het paard van voor naar achteren hulpen doorlaat en andersom.
Een dressuurmatige houding (bestaande uit de bovenste 3 begrippen) is nodig omdat een paard dan het gewicht van de ruiter over mee spieren verdeelt. Uit een Duits onderzoek is zelfs gebleken dat het paard door het zeer regelmatig (dus altijd met ruitergewicht) in een dressuurmatige houding te laten lopen 20% minder snel slijt. Dus alleen om slijtage te voorkomen is het al nodig. Daarnaast kan je in die houding de voor gymnasticering en later hogere dressuur juiste spieren ontwikkelen, waardoor het paard sterker wordt.