remloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

remloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 08:59

hoi.

ik heb sinds en half jaar een tinker er bij maar meneer heeft 1 probleempje.
dit paard is erg fijn en makkelijk te rijden als het moet op een gebroken bitje.
als je in een groep rijd buiten kan hij er niet tegen gepaseerd te worden,op het moment dat dat gebeurd is hij remloos.
ik heb om deze reden eerst een passoa bit gebruikt toen een stang en nu zelfs een correctie bit,zelfs daar tankt hij doorheen.
onder alle andere omstandigheden rijd je hem bij wijze op je pinken.
heeft iemand tips?

Deesiej

Re: remloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:04

Ik herken het Haha!
Wat bij mijn pony geholpen heeft is bitloos gaan rijden.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:40

Mijn pony heeft dit ook, zodra een pony voor haar komt lopen gaat ze klote om te laten zien dat zij veel beter is.. en is dan ook niet te houden.. terwijl als ik vrij rijd met 2 andere paarden gaat het helemaal prima niks mis mee.. maar die paseren je dan niet constant en ben je met z'n alle met iets anders bezig.. buiten is dat zeker wel lastig vind je dit ook niet een beetje gevaarlijk als je hem/haar niet terug kan nemen want dan kunnen er gevaarlijke situatie's veroorzaken.. het is moelijk te zeggen want weet niet hoe je rijd maar mischien ben je teveel bezig met O OOW er komt een paard langs en je gaat gespannen zitten waardoor je paard dit merkt en er misbruik van gaat maken.. probeer alles te negeren dus zodra er iemand passeert ga tegen je paard praten doe iets zodat jullie beide niet op de het paard kunnen letten voorla niet aan de teugels gaan plukken gewoon los houden maak je zwaar en lang..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 22:58

El_Beauty schreef:
Mijn pony heeft dit ook, zodra een pony voor haar komt lopen gaat ze stinkmodder om te laten zien dat zij veel beter is.. en is dan ook niet te houden.. terwijl als ik vrij rijd met 2 andere paarden gaat het helemaal prima niks mis mee.. maar die paseren je dan niet constant en ben je met z'n alle met iets anders bezig.. buiten is dat zeker wel lastig vind je dit ook niet een beetje gevaarlijk als je hem/haar niet terug kan nemen want dan kunnen er gevaarlijke situatie's veroorzaken.. het is moelijk te zeggen want weet niet hoe je rijd maar mischien ben je teveel bezig met O OOW er komt een paard langs en je gaat gespannen zitten waardoor je paard dit merkt en er misbruik van gaat maken.. probeer alles te negeren dus zodra er iemand passeert ga tegen je paard praten doe iets zodat jullie beide niet op de het paard kunnen letten voorla niet aan de teugels gaan plukken gewoon los houden maak je zwaar en lang..

dank je voor de tip maar geloof me,ik maak me nergens druk om.
paarden kunnen me gewoon paseren over de weg ed.
het probleem begind pas als je b.v. over het strand rijd en iemand komt hem in volle rengalop voorbij daar raak ik letterlijk alles kwijt.
ik kom nu ook net terug van een paar dagen strand vakantie met een groep en dan word het soms lastig...
ik krijg hem pas terug als een ander dan vaart mindert,ik zoek eigenlijk echt een noodrem.

pandour_iene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:35

Goed druk houden, zwaar zitten en misschien thuis oefenen dat mensen je inhalen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:42

Oh ja dat heb ik ook gehad, en zo erg dat de eigenaar er heilig van overtuigd is/was dat het niet meer goed komt. Iemand anders rijdt er dressuur mee 2x per week en stapt altijd aan de hand naar de bak. Grondwerk heeft geleid tot een oplossing van het probleem, niet wegstoppen ervan. Hij was niet te houden op een pelham, nu 5 maanden later begin ik stapje voor stapje met rijden, hij is goed stuurbaar op zit en met behulp van een touwhalstertje.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 21:49

pandour_iene schreef:
Goed druk houden, zwaar zitten en misschien thuis oefenen dat mensen je inhalen.

dank je.
dit is echter geen probleem allemaal.
in de bak kan het zondermeer ,buiten kan het ook TOT er een vrolijkerd voorbij komt [en zo zijn er hier een paar] in een stevige galop,niets werkt dan meer.

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:35

veel mensen denken dat als ze een "strenger " bit gebruiken het paard sneller gaat luisteren. maar dat klpt niet, stel je voor: een wild paard wordt achtervolgd door een leeuw, die leeuw bijt in zn been, dan denkt dat paard toch niet oehhh laat ik maar ff stoppen want hij bijt in mijn been maar juist: oh neee hij bijt al in mijn been laat ik dan nog maar wat sneller gaan! mischien raak ik hem dan nog kwijt.
een paard vlucht dus voor pijn.

als ik jou was zou ik hem leren wijken voor druk. dan de one-rein-stop aan leren. (alleen te gebruiken voor noodgevallen)
bitloosrijden zou ook heel goed zijn (ook als je paard dit niet zou doen..)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:20

Sommige paarden lopen nu eenmaal graag voorop, zit in de aard van het beestje. Sowieso is het wel zo netjes als anderen die achter je galopperen ook achter je blijven. Elkaar inhalen als het ware hoort eigenlijk niet. Zorg er verder voor dat je op open ruimtes het inhalen oefent (laat een vriendin achter je galopperen en laat deze je zachtjes aan inhalen, oefening baart kunst).

Als een ander paard jouw paard in volle rengalop komt inhalen vind ik het iet vreemd dat je deze niet meer kan houden. Geef even wat teugel, zodoende dat het paard het bit niet vastpakt en probeer rustig aan weer het tempo van je paard over te nemen.

Overleg gewoon met de groep warmee je rijdt dat inhalen niet gewenst is en galoppeer nooit op paden/ plekken waarbij evt. controleverlies weer kan worden opgevangen. Een verlaten bospas zonder zijwegen is geschikter dan een bospad met vele kruisende paadjes waar ook mensen vandaan kunnen komen.

rosjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:06

Mijn pony loopt ookliever voorop als toch iemand je inhaalt kan je het beste proberen achter de pony te blijven rijden en hem zo rijden dat hij niet die pony in kan halen. Veel succes!

berta_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:12

Diep zitten en een ophouding maken. Eventueel stilzetten of omdraaien als hij ingehaald wordt.