Accepteert geen teugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aislinn

Accepteert geen teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 17:20

Ik rijdt nu zo'n 2 maanden een paard, maar de ontspanning wil maar niet komen. Hij heeft gewoon een hekel aan rijden en staat liever met zijn maatjes in de wei (welk paard niet?).
Het probleem is dat als ik ga rijden hij continu met zijn hoofd de teugels wil weg trekken. Ik rij met zo min mogelijk druk, maar als hij zo blijft klieren dan ben ik zowat gedwongen om sterkere ophoudingen te maken en dat maakt hem alleen maar pissiger. Hij maakt het er eigenlijk zelf naar. Maar ik zie natuurlijk wel in dat het voor een deel ook aan mij kan liggen.
Hij is niet alleen onregelmatig met zijn hoofd, maar ook in tempo. Hij kan soms zomaar een lange zijde onder mij vandaan lopen. Ik probeer het dan op de vangen met de teugels en met mijn zit, maar door die teugeldruk loopt is bij hem de ontspanning weer weg.
Wat kan ik doen om meer ontspanning te krijgen?

Anoniem

Re: Accepteert geen teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:21

Zonder aanspanning komt er geen inspanning, dus hij zal eerst het bit moeten gaan accepteren.

Hoe gaat het met bijgezet longeren?

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:20

Hoe oud is je paard?

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 16:19

Hij is 7 jaar en hij wil het bit altijd wel gewoon aannemen als ik hem opzadel, hij doet er zelfs zijn mond voor open. Met bijzet longeren doe ik niet, het paard is namelijk niet van mij zelf.

Gisteren ging het trouwens wel anders dan normaal. Hij liep nu de hele tijd laag uit zichzelf, maar telkens als hij mooi rond liep trok hij zijn hoofd weer los naar beneden. Moet ik dan mee geven zodat hij geen houvast meer heeft of moet ik hem stug tegenhouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:33

Marieke_1 schreef:
Met bijzet longeren doe ik niet, het paard is namelijk niet van mij zelf.

Verward
En longeert de eigenaar ook nooit dan?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:35

Doet het paard bij de eigenaar hetzelfde?
En heb je het gebit van het paard al is laten nakijken, misschien heeft het paard door de druk pijn.
Succes ermee Lachen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:37

Ja of jij maakt het er zelf naar. Ik zie het altijd maar zo, een paard protesteert echt niet zomaar tegen teugels/bit/hand. Denk dat je toch met nog minder druk moet houden. Sowieso noooit gaan terug trekken! Als je paard aangeeft dat jij te veel in zijn mond zit en jij dit wilt afstraffen, geef dan been. Dat werkt altijd veel beter dan er een trekspelletje van te maken.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:45

Is hij niet zo gewoon aan het klieren je rijdt hem laag, is dat met losse teugels?

Dan probeert hij gewoon de druk te ontwijken omdat je altijd zonder druk rijdt? Dus gewoon even doorzetten, zodra hij 1x goed loopt stoppen en belonen Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:46

Eerst kijken of het paard medisch iets mankeerd. Het feit dat je paard naar het bit hapt zegt namelijk niks. Bijna elk paar doet dat gewoon puur uit gewoonte. Mijn paard deed dat ook altijd maar had tijdens het rijden veel moeite om het bit te accepteren. Wat bleek, hij had twee botsplinters op zijn kaak zitten die hem erg pijn deden. Ik zal dus wel voor de zekerheid een tandarts laten komen.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:09

Ik denk ook dat je even zijn gebit moet laten controleren.
Mijn verzorgpaard wat ik had, deed hetzelfde.
Eerst niet maar na een jaar ging het mis. Steeds trekken en het bit tussen de tanden pakken, er totaal niet meer naar luisteren.

Bij haar bleek een kies in het tandvlees eronder te prikken. Toen dat behandeld was, was het over.

Dus, toch maar even na laten kijken Knipoog

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:20

Yep, even tandarts erbij en als dat niet helpt toch een veearts. wellicht zal dat het probleem oplossen Lachen

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:23

Ben ook wel benieuwd naar de vraag of hij het bij de eigenaar ook doet....

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 14:27

Bedankt voor de reacties Lachen

De eigenaar rijdt er niet meer op, maar vroeger wel en hij heeft wel eens gezegd dat het paard niet graag voor je wil werken.

Ik weet ook dat de tandarts een keer is geweest, omdat hij ergens last van had. Wat precies dat weet ik niet. Maar ik geloof dat hij er wel van af is.. maar nu ik jullie reacties zo lees zou het best kunnen dat er inderdaad nog iets is.

Maar toch heb ik meer het idee dat hij gewoon niet accepteerd dat hij aan twee teugels vastzit. Ik heb namelijk wel een keer bitloos geprobeerd, maar dat getrek ging gewoon door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:46

Marieke_1 schreef:
Maar toch heb ik meer het idee dat hij gewoon niet accepteerd dat hij aan twee teugels vastzit. Ik heb namelijk wel een keer bitloos geprobeerd, maar dat getrek ging gewoon door.

Dan nòg kan er iets mis zijn met het gebit.
Wanneer er haken aan de voor- of achterkant van de kiezen zitten, dan kan het paard niet nageven in zijn halslijn/kaken/hoofd. Het is dan namelijk onmogelijk om los te laten, want die haken houden die beweging dan tegen (hij kàn het gewoonweg niet).
Wanneer er haken aan de zijkant van de kiezen zitten, kan het paard niet zijwaarts buigen; ook hier maken de haken dat in de mond onmogelijk.
(Ik hoop dat dit duidelijk is, anders probeer ik even een tekeningetje te maken Knipoog .)

Dus bit of bitloos, het is altijd belangrijk om het gebit van het paard minstens jaarlijks goed te laten nakijken c.q. behandelen!

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 13:10

Ja het is duidelijk, bedankt Knipoog
Ik zal het de volgende keer zeker even melden bij de eigenaar.

Hij kan buigen heel goed zelfs en hij wil ook wel uitzichzelf naar beneden lopen en blijft dan ook wel laag, het is meer dat ik geen controle over zijn hoofd houding heb.
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen:
Ik begin met rijden. Dan is hij nog helemaal gespannen en heeft er duidelijk geen zin in. Na een paar rondjes en wat voltes en tempo wisselingen om hem los te maken komt hij uit zichzelf wel naar beneden. Dan geef ik iets mee met mijn handen, maar hij trekt zijn hoofd los en gaat heel laag lopen. Als ik dan helemaal mee geef en dan mijn been eraan komt hij weer helemaal omhoog en gaat sneller lopen. (Schiet een beetje onder me weg) Als ik hem dan aan de voorkant wil begrenzen komt hij alleen maar meer in protest. Loopt hij weer in het juiste tempo en geef ik weer mee, zakt hij weer en begint het hele verhaal opnieuw.
Stel dat er echt niks met zijn gebit is, hoe moet ik dit dan oplossen? (Ik zal niks uitproberen voordat zijn gebit is gechekt)

Nog even een vraag: Hij is soms heel moeilijk terug te rijden en hem op mijn zit proberen te stoppen lukt niet (ik maak me lang en ga langzamer lichtrijden of doorzitten) wel in combinatie met de teugels, maar bij zachte druk duurt het nog een half rondje voordat hij dan ook echt stilstaat. Hij reageert wel goed op been, hij wil ook wijken voor je been, maar als ik hulpen heb gegeven voor een beetje uitstrekken, is hij heel moeilijk weer terug te rijden. Heeft iemand tips over hoe ik meer controle krijg over zijn tempo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:20

Ik zit ook aan het zadel c.q. de rug te denken.

Je geeft aan dat hij een hekel aan rijden heeft. Waar uit zich dit in?

Hoe reageert hij als je met het zadel aankomt lopen? En als je het zadel op zijn rug wilt leggen? En bij het aansingelen?
Is er recent nog een goede zadelmaker/passer bij geweest?

rian_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:31

Inderdaad eerst medisch checken.. gebit, rug, benen etc.
Misschien een keertje les nemen zodat mensen op de grond zien wat er gebeurt en misschien tips kunnen geven?
Veel succes!

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 18:32

Wat er gebeurt als ik aan kom lopen met het zadel is dit:
Hij draait van me weg en hapt (in de lucht) als ik hem aansingel. Ook vind ik het nooit duidelijk bij dit zadel hoe hij moet liggen.. hij past inderdaad niet zo goed... hmm.. okee.. er wordt me ineens een hoop duidelijk.
Maar ik denk dat zelfs als er echt iets is, de eigenaar geen nieuw zadel gaat kopen, alleen omdat zijn verzorgstertje (that's me) hem dat even komt vertellen, ik rij er namelijk nog niet zo lang.
Zijn er manieren (behalve aan het paard zelf) hoe je kunt zien of een zadel past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:43

Waar woon je?

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 19:00

Je hebt pm