er is niets mis met haar rug oid, maar het is echt vervelend doen. Als ze iets niet wil, gaat ze steigeren. Een paar gekke bokkesprongen vind ik geen probleem, maar dát doet ze niet. Ze steigert alleen maar > wat dus best gevaarlijk is. Ze doet t namelijk overal. Op de weg, in de bak, in de wei, op het erf, etc.
Het is ook een probleem als ze bij andere paarden weg moet. Als ik met háár op buitenrit ga, en de rest blijft thuis, dan gaat ze ook weer steigeren. (met het vertrek dus, daarna niet meer, dan denkt ze er niet meer aan)
Een tik met de zweep helpt niet. (longeerzweep wel, maar ik kan moeilijk altijd iemand mee laten rennen
) Als ik niet op het steigeren reageer, of alleen met stem, gaat ze gewoon door. Ik denk aan het proberen van sporen, maar ik vind dat afschuwelijk rijden. Zowieso ben ik van mening dat je je paard zonder sporen moet kunnen laten lopen.. maar zo gaat het ook niet langer.
Iemand tips?

) de instructie gekregen om voorover te gaan zitten en de teugels te laten 'hangen' zogezegd. Dat is dus al automatisch. En zowieso rij ik over het algemeen zeer gestressde paarden omdat ik door de handelstal waar ik rijd vaak vervelende/verpeste paarden onder m'n kont krijg. Daar zitten dus ook vaak paarden bij die bv. mishandeld zijn en weer helemaal het vertrouwen moeten hebben. Dan leer je echt wel om ze los te laten!
) en is best braaf. Het blijft een moeilijk paard, maar ze is absoluut niet gemeen of iets dergelijks. Het is gewoon met het weggaan bij anderen en bv. galop als ze 'vind' dat ze genoeg heeft gedaan.