Grote Voltes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Grote Voltes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 15:30

Ik heb een probleempje met grote voltes.
In de les gaan ze super goed maar dan rijd ik ook meestal achter anderen aan.

Maar als ik op een wedstrijd grote volte doe krijg ik ALTIJD het commentaar; Niet rond, te klein.

(ps. dit is een F-Proefje)

Wie heeft tips om aan te denken bij me wedstrijd?

Corelli

Re: Grote Voltes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:03

in de les niet meer achter anderen aan rijden!! Op dat moment is het voor je pony niet echt zelf denken en dat merk je op wedstrijd..GEwoon thuis goed oefenen (evt met hulp van iemand anders die aanwijzingen geeft)..Je zou thuis ook pionnetjes oid neer kunnen zetten en daar langs/omheen sturen..dan weet je zeker dat je het goed doet en dan heb je de goed grootte te pakken en kun je daarna zonder proberen..Op wedstrijd kun je misschien een denkbeeldig punt in het midden van de volte zoeken en daar vanuit de volte doen..Denk dat je makkelijker een goede volte maakt als je je de volte kunt voortstellen..
Succes en lekker oefenen!

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:33

je kunt eens een schets van een bak erbij pakken waar de afmetingen bijstaan. (er staan wel schetsen in het dressuurboekje) Dan kun je eens kijken tot hoe ver je moet om een ronde volte te krijgen.
Bij een volte bij E of B, krijg je een mooie ronde volte als je 2 gallopsprongen voor én na de E/B maakt, in draf is dat ong. 4 drafpassen voor én na de E/B, en vervolgens stuur je in een mooi boogje naar de andere kant, waar je ook weer 2 gallopsprongen voor én na de E/B maakt (in draf dus 4 drafpassen voor én na de E/B).
Wat misschien ook helpt is om eens gewoon een grote volte in de bak te maken zónder pony. Zo heb je rustig de tijd op eens te kijken op welke punten je moet draaien en waar je de hoefslag precies moet raken.
Succes!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 09:11

Je mag niet altijd zelfstandig rijden, het is een manege pony dus kan ikook niet thuis oefenen

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:16

en je rijdt er wel wedstrijden mee ? ALs je thuis niet voldoende kunt oefenen, kun je ook niet verwachten dat het op wedstrijd goed gaat.. En als je in een les op de volte alleen achter een ander aan rijdt, komt het naar mijn mening ook niet goed..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 10:12

Sommige paarden van de manege kunne absoluut niet voorop dan gaan ze raar doen en bokken enzo.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:19

ook in de bak? ik denk dat je toch moet oefenen..Vooral als t op wedstrijd geen problemen geeft? of dan ook?

edit: ik lees net pas dat het om een Fproef gaat Knipoog

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 14:42

Met wedstrijde gaat het heel slecht met voltes en ze luisteren meestal niet dan en vallen naar binnen bij mij, snap niet hoe dat komt. (miss moet ik een keer vrijles nemen?)

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:18

Als je in de les altijd achter een ander aan rijdt, dan leer je niet zelf sturen natuurlijk. Misschien dat het moet ik weet het niet, als dat zo is, dan kan je altijd zeggen: Ik maak de volte net iets kleiner/groter, dat de pony allereerst al op jou let. Zorg ook dat ze goed voor het been is. En een privéles zou niet verkeerd zijn. Dan kan je daar echt samen aan werken, en weet je waar je op moet gaan letten.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 20:02

prive lessen zijn echt te duur. Kan ik niet gewoon thuis oefenen?

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:04

Tuurlijk kan je wel thuis oefenen, zolang jij je pony niet zijn gang laat gaan, en consequent bent in wat jij wil bereiken op dat moment! in dit geval de voltes.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:50

Een leuke truc om een grote volte rond te rijden (en zoals de jury het ook ziet) . Tel als je b.v bij E een volte moet rijden, je galopsprongen tot de A- C lijn, dan weer tot B dan tot de A-C lijn en weer tot E. Als de sprongen (of drafpassen ) ongeveer gelijk zijn, is je volte rond. Dan nog een tip voor de volte op E-B ...let op de hoekletters...d.w.z de F,M,H en K. blijf daar op de grote volte bij B en E ongeveer een 2 meter binnen.De volte's bij A en C NIET door de hoeken rijden, maar afsnijden, en goed op de letters E-B letten want dat is precies de helft van de bak en daar ligt dan ook de letter X tussen, die je moet aanraken om de volte echt rond te rijden. Snap je hem nog steeds???

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 18:02

Ja ik zal proberen voorop te rijden met mijn paardje zaterdag (les) Want dat kan ie best wel voorop rijden