Jou paardje heeft, begrijp ik uit jou verhaal nog nooit leren wijken en snapt niet wat jij bedoelt als jij je binnenbeen naar achteren legt. Je moet hem eerst voorzichtig duidelijk maken dat opzij gaan voor jou been heel normaal is en niet iets raars of engs.
Ik zou dan ook niet meteen een lange zijde gaan wijken, maar eerst bijvoorbeeld volte sluiten en openen met je binnenbeen (gewoon in draf), zodat hij een pasje over moet stappen. Als je dat onder de knie hebt kun je in stap een keer op de korte zijde afwenden misschien maar 3 meter bij de hoefslag vandaan, en laat je hem naar de hoefslag wijken, een heel klein stukje maar. Hoewel het wijken in stap voor het paard wat moeilijker is, omdat stap een vier-tempi gang is, vind ik het toch makkelijker om hem in stap te begrenzen en het tempo binnen de perken te houden. Je zult zien dat hij het snel doorheeft. Dan kan je het ook een keer in draf proberen, bijvoorbeeld 5m. na A afwenden, laat je hem een paar pasjes wijken, daarna een stukje rechtuit en weer een paar pasjes wijken. Je hoeft nog niet gelijk enorm te scharen om zo snel mogelijk op de hoefslag te zijn. Rijd ook eens een paar keer gewoon rechtuit op de AC-lijn, zodat hij niet denkt dat hij altijd moet wijken en dit helpt ook om hem rechter te maken. En natuurlijk goed belonen als hij braaf is!
Let trouwens ook op je eigen houding, vaak hebben mensen de neiging om scheef te gaan hangen, de buitenhand opzij te brenen o.i.d. daar wordt het wijken echt niet beter van. Let dus ook goed op je eigen houding, gewoon rijden alsof er niets aan de hand is.
En vraag gewoon je instructrice er naar, je hebt toch niet voor niets les