Tips voor rustig wijken gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Tips voor rustig wijken gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 11:46

Hallo bokkers,

Sindskort zijn we tijdens onze privéles begonnen met wijken.
Omdat ik zulke dingen gewoon goed wil leren, doe ik dat ook alleen tijdens de les.

Alleen nu is het zo dat Silence erg heet word van wijken.
Dan steekt hij zijn neus vooruit en gaat heel hard rennen.
Ook neemt hij zijn achterhand niet helemaal mooi mee.
Hier word onder de les uiteraard ook aandacht aan besteed.

Maar ik wilde ondanks dat toch even vragen: hebben jullie misschien toch nog tips om dit zo goed mogelijk te doen?

Alvast bedankt.

Martine_m

Re: Tips voor rustig wijken gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:03

Als je gaat wijken is het de bedoeling dat je paard zijwaarts beweegt.. dus niet naar voren schiet.. je paard moet zoiezo eerst goed op je been hulpen reageren. Wanneer je wijkt moet je er voor zorgen dat je paard van voren wordt "begrenst" been op de goede plek leggen en rustig je hulp geven.. en ik mag aan nemen dat je instructrice het ook wel weet.. en die kan et natuurlijk veel beter inschatten dan ik van achter me laptoppie...

Suc 6!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 12:04

Dank je wel Knipoog

Zoals je kunt lezen werken we er in de les inderdaad aan, maar misschien heeft één van jullie net de gouden tip Clown

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:45

probeer steeds een paar passen te doen, als die een paar passen goed gedaan heeft dan weer rechtuit en belonen. Als je paard dit onder de knie heeft kan je steeds een aantal passen meer gaan doen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:04

ik had ook een wegrennertje zodra ik mijn been achter de singel deed Ja

Ik heb eerst in stap geoefend,zodat ze bij mij bleef. afwenden, rechtrichten, 2/3 pasjes proberen te wijken en weer rechtrichten en rechtuit lopen.
Hierdoor heeft ze al minder kans om weg te rennen omdat het hele korte stukjes zijn.
Langzaam aan voer je dit op met een paar pasjes meer, keertje links, rechtrichten, rechts zijwaarts en rechtrichten. hou het spannend,want ze weten zo wat je wil Knipoog
pas als dit geheel ontspannen gaat kun je het in draf proberen.
In draf is doorzitten vaak fijner omdat je dan al zwaarder zit, en zorg ervoor dat je naast de hoefslag begint, zodat de pony al naar de hoefslag 'trekt"
Zodra ze gaat rennen ga je stappen, oude oefening herhalen in staf en laatste 2 pasjes aandraven Ja

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:07

Jou paardje heeft, begrijp ik uit jou verhaal nog nooit leren wijken en snapt niet wat jij bedoelt als jij je binnenbeen naar achteren legt. Je moet hem eerst voorzichtig duidelijk maken dat opzij gaan voor jou been heel normaal is en niet iets raars of engs.
Ik zou dan ook niet meteen een lange zijde gaan wijken, maar eerst bijvoorbeeld volte sluiten en openen met je binnenbeen (gewoon in draf), zodat hij een pasje over moet stappen. Als je dat onder de knie hebt kun je in stap een keer op de korte zijde afwenden misschien maar 3 meter bij de hoefslag vandaan, en laat je hem naar de hoefslag wijken, een heel klein stukje maar. Hoewel het wijken in stap voor het paard wat moeilijker is, omdat stap een vier-tempi gang is, vind ik het toch makkelijker om hem in stap te begrenzen en het tempo binnen de perken te houden. Je zult zien dat hij het snel doorheeft. Dan kan je het ook een keer in draf proberen, bijvoorbeeld 5m. na A afwenden, laat je hem een paar pasjes wijken, daarna een stukje rechtuit en weer een paar pasjes wijken. Je hoeft nog niet gelijk enorm te scharen om zo snel mogelijk op de hoefslag te zijn. Rijd ook eens een paar keer gewoon rechtuit op de AC-lijn, zodat hij niet denkt dat hij altijd moet wijken en dit helpt ook om hem rechter te maken. En natuurlijk goed belonen als hij braaf is!
Let trouwens ook op je eigen houding, vaak hebben mensen de neiging om scheef te gaan hangen, de buitenhand opzij te brenen o.i.d. daar wordt het wijken echt niet beter van. Let dus ook goed op je eigen houding, gewoon rijden alsof er niets aan de hand is.
En vraag gewoon je instructrice er naar, je hebt toch niet voor niets les Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 15:32

Dank je wel voor de nieuwe reacties.
Ik heb er zeker weten wat aan.
Silence heeft het inderdaad nooit geleerd zover ik weet dus is het echt nieuw voor hem.

Nogmaals bedankt OK dan!

elvis2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:45

Begin niet meteen vanaf de middenlijn, maar gewoon twee meter van de hoefslag, dan heb je voordeel dat je paard naar de hoefslag terug trekt, verder als hij hard gaat lopen moet je een overgang naar stap maken en weer opnieuw beginnen, zodat je je paard leert te wachten op jouw hulp.
En verder is dè gouden tip...geduld..heel veel geduld!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 07:17

Dank je wel voor de tip OK dan!

Ik ben gister ermee bezig geweest tijdens de les en we hebben het op een volte gedaan.
Dus volte openen en volte sluiten en dan blijft hij wel heel rustig en wijkt ook mooi.
Hij weet dus wel wat de bedoeling is.

Aan het einde 1x geprobeer op een rechte lijn, maar toen ging hij dus weer rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:36

op de rechte lijn eerst in stap
1 meter van de hoefslag en dan naar de hoefslag toe
Doet hij dat netjes, doe je dat in draf, ook maar 1 meter van de hoefslag af.
En dat bouw je uit. Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 07:37

OK dan! dank je voor de tip.