paard bang van singel wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

paard bang van singel wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 10:42

hallo er is een nieuw paard bij mijn verzorgponys gekomen en daar ben ik al een tijd grondwerk mee aan het doen.

nu wil ik er een zadel opleggen en dat is prima, maar zodra ik voorzichtig de singel onder haar buik doorhaal springt ze 4 meter in de lucht en trapt ze alles om zich heen kapot haar ogen worden raar en ze blijft wel een kwartier springen en rennen.

Heeft ze een trauma ergens van of wat kan dit zijn en hoe los ik het op?

Lynn_Nikita

Re: paard bang van singel wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:43

rustig oefenen, heb je al eens deken dingel ogedaan, of loneersingel, niet te vast zetten, heel rustig aan, even lopen, is ze rustig, gaatje strakker

pas dan zou ik een zadel opleggen met singel

past zadel trouwens wel goed? misschien drukte het ineens erg toen je wilde aansingelen

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:44

Dekensingel erom heen doen er zo tijdje op stal of in paddock zetten

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:45

Begin met een elastieken dekensingeltje. Die zijn heel licht, en dan niet te strak zetten. Dan rustig opbouwen. Check het zadel idd ook, misschien doet dat wel zeer als je het aantrekt.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:47

heeel veel onder de buik zitten met je hand of borstels..
en idd met een longeersingel beginnen..
dat zadel komt wel maar eerst moet ze van dr angst afkomen..
als die longeersingel vast zit laat dr maar rennen en bokken in de paddock of wat dan ook..
kan ze even dr ei kwijt..
maar let wel op die dit pas als hij niet af kan zakken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:48

de bekende dekensingel Haha! gewoon omdoen en terug de wei in of op stal... kunnen ze rustig wennen aan dat ze iets onder hun buik doorhebben! heb dat al zovaak meegemaakt dat ze half gingen flippen van de singel met het zadel, maar met zoon dekensingel was het altijd zo over Haha!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 10:48

oke het zadel past wel. en een deken gaat goed als het los hangt maar een dekje op gaat ook enz. dat kan allemaal maar alleen van het zadel de singel is ze bang dekensingels en voltige gaat goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:49

past het zadel dan wel?
als je aansingelt trekt het zadel strak op de schouder,kan heel goed zijn dat het zadel te krap is?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 10:51

er licht een goed zadel op maar bij de vorige eigenaar waren ze begonnen met zadelmak maken misschien dat het daar mis is gegaan?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:54

Afleiding laten zoeken. Bijv. onder de buik kriebelen bij het aansingelen. Eerst het eerste gaatje dan kun je bijv. even lopen zodat het makkelijker gaat en ze rustiger is. Dan kun je hem wat strakker maken. Dit werkt heel goed bij onze merrie (is aan het inrijden) en die is ook al eerder begonnen met zadelmak, dus de gevoeligheid kan blijven.
iig, doe het rustig en met geduld.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:57

Nelleke1 schreef:
er licht een goed zadel op maar bij de vorige eigenaar waren ze begonnen met zadelmak maken misschien dat het daar mis is gegaan?

Dat zou heel erg goed kunnen. heb je hulp? anders zou ik die er maar eens bij gaan zoeken!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:58

dat kan heeel goed! niet idereen blijft rustig met paardjes zadelmak maken! het gaat er soms echt te ruw aan toe Ach gut

maar in dat geval zou ik toch voor de zekerheid het zadel na laten kijken en daarna toch heel rustig blijven proberen...
reageert ze trouwens op het gerinkel van die gespjes? de pony van een vriendin van mij vond die namelijk het allerergste van de singel Ach gut zodra je met de singel rammelde flipte dat beest al half... maar ook die hebben we zover gekregen zodat je em weer makkelijk kon opzadelen Pling

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 11:00

ja ik heb wel hulp maar weet je wat het is, als ik alleen de singel onder haar buik doorhaal springt ze kei hoog en doet ze gek ik heb dan niet de tijd snel GOED aan te singelen en haar even gek te laten doen omdat ik voor mijn eigen veiligheid moet denken:(

Gerinkel van gespen vind ze niet erg en ze is over het algemeen heel nuchter alleen dit is een groot minpunt natuurlijk Huilen

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:01

Gewoon heel verzichtig beginnen, met een dekensingel of zo Knipoog
En dan steeds meer dingen gaan doen met de singel en als ie braaf is natuurlijk even belonen Lachen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 11:02

oke bedankt Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:07

ik zou bijna zeggen waar woon je, dan kom ik even kijken/helpen als het in de buurt is Haha!

maar het is super lastig hoor als ze zoiets eng vinden Ach gut denk dat het veel oefenen word en proberen rustig steeds verder te gaan...

wat doet ze trouwens als je het zadel los oplegt en jijzelf op de singelplek haar buik zeg maar aait? begint ze dan ook zo te flippen?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 11:09

nee dan doet ze niets het is alleen de singel (als die aan het zadel zit) want ik heb ook de singel gewoon los aan haar laten zien ruiken op haar rug leggen en zo onder haar buik doen vind ze niet erg, ik denk dat ze een keer veelste hard is aangesingeld ofzo.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:16

dat moet haast wel ja Ach gut nou ik hoop dat het met veel oefenen weer goed komt... succes!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 11:24

bedankt Haha!

LaMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:55

dit heeft mijn verzorgpaard ook. Het zadel eropleggen gaat goed, maar vanaf dat je de singel tegen haar buik houdt springt ze achteruit, en dat blijft ze doen.
Wel, de eigenaar heeft me uitgelegd hoe ik het moet aanpakken, ik neem de singel onder de buik en hou hem even tegen haar aan, dan gaat ze achteruit, maar ik laat het weer naarvoor gaan, en dan doe ik weer hetzelfde. De singel tegen de buik tot ze niet meer schrikt, spijtig genoeg is dit elke keer hetzelfde.
Volgens de eigenaar is het mogelijk dat ze ooit eens ergens achter is blijven hangen met de singel.

meisje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:55

Als je een singel vast wilt maken (deken/longeer of zadelsingel), zorg er dan wel voor dat iemand anders je pony vast houd, zodat diegene een beetje mee kan lopen en het ongelukken bespaard Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 17:45

ja er is wel altijd een 2e persoon bij om te helpen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:48

ik heb er ooit een gehad die ik met bix moest afleiden, die deed ook zo gruwelijk achtelijk Lachen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 19:22

hee dat is ook een idee het is nogal een vreetzak en zo ging het met het dekje ook

Wat dom helemaal vergeten :S

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:52

Ik zou zelf beginnen met een elastisch singeltje maar daarvoor al oefen met druk uitoefen op de singelplek eventueel msseren met een handdoek daar. Daarna met elastisch singeltje. Daarna voorzichtig met longeersingel. Bij beide kan je het ppaard even mee los in de bak laten. Daarna shabrak met longeersingel en daarna zadel met singel. En gewoon heel rustig en voorzichtig aan laten wennen. Zo denk ik dan.. dan maar wat langer duren maar hoe rustiger je aan doet hoe meer ze het geestelijk op kan nemen Knipoog Succes