Rechts vastpakken, oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dautsen

Rechts vastpakken, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 19:26

Hallo

Dautsen pakt sinds een tijdje heel erg de rechterkant van het bit vast. Hierdoor is het erg moeilijk om links goed in contact te houden. Als ik mijn linkerteugel op goed contact wil houden, heb ik erg het idee dat ik heel scheef zit met mijn handen. Ik probeer nu op links meer vast te houden en rechts wat losser te houden. Dit is erg moeilijk, want rechts blijft mijn sterke kant en houd ik dus bijna vanzelf strakker vast. Ik weet dat ik hierop moet letten en dat doe ik ook elke keer als ik rijd. Nu was mijn vraag: zijn er oefeningen om dit op te lossen? Of heeft iemand uberhaupt een idee wat ik kan doen om dit probleem op te lossen? Ik heb een instructeur, maar daar kan ik pas volgende week weer les van krijgen. Ik wilde nu alvast graag wat tips zodat ik er nog beter op kan letten! Hopelijk zo genoeg info!
Alvast bedankt!
Ow ja: ze loopt dus ook continu met haar hoofd naar links :S

Maysie

Re: Rechts vastpakken, oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:17

Ze kantelt dus.. Knipoog Geen problemen met gebit? Maargoed oefeningen ..

Gewoon stapwerk eerst: op de rechterhand en dan ga je je wendingen rijden met de buitenteugel binnen teugel ontspannen als hij wegalt over binnenbeen niet erg. Je moet ondertussen wel blijven aanvoelen of er ontspanning op de rechterkant komt. Is die er en is die er even dan vraag je die zachtjes door en ontspan je die weer dit breid je steeds zo uit dat op een gegeven moment hij er ontspannen op loopt.

Ik ben altijd zo dat pakt een paard de ene kant vast dan richt ik me op de andere kant ontspant hij dan richt ik me even weer op die kant en dan weer op de andere want ga je je er focussen dan wordt het vaak alleen maar erger. Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:53

Je zou ook eens een kijkje kunnen nemen bij alle topics over rechtrichten..

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 15:36

Dank voor jullie berichten! Ga ik uitproberen en ga ik lezen!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:14

je kunt ook af en toe met je rechterhand een aai over zijn hals geven. daardoor verliest hij zijn steun aan de rechterkant en moet hij wel wat meer op links lopen. ook een hele goede oefening voor je zelf om je rechterhand af en toe te ontspannen. ik heb er namelijk ook last van, maar dan op links en door deze oefening moest ik af en toe wel lucht geven, waardoor het nu veel beter gaat.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:04

Dat probleem heb ik ook met mijn bijrijdpaard en de eigenaresse van het paard zelf ook. Het paard pakt rechts vast en wij pakken onze rechterhand vast. We moeten nu van onze instructrice de handen helemaal stilhouden, juist niks mee doen. Als je er aan gaat plukken pakt het paard het bit vast en jij zet je hand vast. Tenminste dat is bij ons het geval.
Ook een idee: iedereen stapt altijd aan de linkerkant op, zadelt op aan de linkerkant, je doet eigenlijk bijna alles aan de linkerkant. Vandaar dat paarden vaak ook 'scheef' zijn. Stap dus aan beide kanten op en doe meer aan de rechterkant.
Zelf vraag ik wel eens buitenstelling als ik op de linkerhand ben wanneer ik geen druk kan krijgen op links. Maar vooral het handen stilhouden werkt erg goed bij ons.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:33

ik denk dat het het gebit is..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:39

veel slangevoltes rijden, zodat hij om je been heen gaat buigen en losser moet laten, dit kan je best wat overdreven doen net als schouder binnenwaarts, als je dit beide kanten op doet zal je paard op den duur losser gaan laten, ik zou dit in draf of galop doen, omdat dit voor paarden makkelijker is ivm het zweefmoment, ik zou niet gaan klooien met je stap.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:10

ik heb dat probleem ook maar dan links. ik zorg dat de kant waar hij zwaar is (in jou geval rechts) zo min mogelijk gewicht!
en links meer gewicht zoeken. ik moet van mijn instructrice altijd de teugel waar het meeste gewicht op is overdreven naar voren houden, zodat je op de andere teugel gewicht krijgt. je moet wel zorgen dat je rechterstelling kunt krijgen en als je dat hebt goed toestaan. als je dat blijft doen krijg je vanzelf op beide teugels gewicht. en veel buigingsoefeningen waarbij je met rechts kan toestaan! zorg ervoor dat je de rechter teugel in een boogje kan laten hangen. succes!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:13

Voordat je gaat oefenen met de moeilijke kant je paard even een suikerklontje geven....echt wonderbaarlijk!!
Daardoor is hij niet meer bezig met het bit vast pakken maar met het klontje. Werkt bij mijn paard geweldig!

Uiteraard moeten medische oorzaken eerst uitgesloten worden Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:18

Nou zit ik dit jaar toch al 40 jaar in de paarden, maar deze is nieuw voor me! Een suikerklontje geven en het probleem lost zich op??? Ik krijg dus nu een beeld van een dressuur proef voor me.............