Paardrijden met bekkeninstabiliteit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_20

Paardrijden met bekkeninstabiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 17:07

Hallo, ik weet niet ofdat dit op de juiste plaatst staat en ofdat er al een topic van is, maar ik kon zo snel niets vinden!

Ik heb al jaren bekkeninstabiliteit en HMS, is door erfelijkheid ontstaan maar door een ongeval pas echt aan het licht gekomen, tevens ben ik al vanaf mijn 5e jaar aan het rijden (manegeritjes welliswaar), maar sinds een aantal maanden heb ik aanzienlijk meer last ervan met het paardrijden, ik kan bijna niet doorzitten en galloperen hou ik maar een paar rondjes vol, dan heb ik geen controle meer over mn benen en kan ik moeilijk blijven "plakken". ook kan ik soms na het rijden nauwelijks nog lopen, zeer doet het wel maar dat voel ik al zolang dat het voor mij daaraan moeilijk te onderscheiden is ofdat het pijnlijker is, ik moet het echt meer van de fysieke ondervindingen hebben zeg maar.

Mijn paard heeft echt een super galop, en heb een goed dressuurzadel, beugels op de juiste lengte (in elk geval zeker niet te kort), heb van die klapbeugels die mn hakken na beneden drukken, paard maakt haar sprong goed af, soms wel het opgekropte maar dan weet ik waar het aan ligt dat ik niet goed kan uitzitten, maar ik vraag me echt af wat ik hier aan kan doen, paardrijden mag ik zeker blijven doen van mn osteopaat omdat de bekken dan minder scheef gaan staan, maar hebben jullie tips of ideeën? ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik heb er wel eens overgedacht om een barefoot zadel te kopen maar dan zit ik helemaal zo "uitelkaar"zeg maar.

Urielle

Re: Paardrijden met bekkeninstabiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:45

Ik heb ongeveer hetzelfde: bekkeninstabiliteit en daarnaast een heiligbeen en staartbeen die uit het lood zijn geduwd door de bevalling.

Ik ben 7,5 maand geleden bevallen. Al tijdens de zwangerschap had ik last, op een gegeven moment kon ik niet eens tot de hoek van de straat meer lopen, maar bij controles werd dat een beetje weggelachen.
Na de bevalling ben ik ook vrij snel weer terug gaan rijden. Dat was wel wat pijnlijk maar ik vond dat logisch gezien dat het zo kort geleden was dat alles uit elkaar gewrikt was. Ik zit/zat compleet naar voren (zie foto's onderschrift), mijn rug voelde aan als een blok beton. Mijn bekken te paard naar achteren kantelen ging gewoon niet, dus ik kon echt onmogelijk recht zitten.

Dus ook ik naar de osteopaat. Deze heeft mijn bekken gekraakt en gezegd dat hij verder weinig kon doen omdat het allemaal nog te week was, maar dat het vanzelf goed kwam. Ik moest zeker blijven rijden! Hij heeft een paar maanden mijn rug en bekken losgemaakt.

Maar inmiddels was het meer dan een half jaar geleden dat ik bevallen was en ik kon nog steeds niet fatsoenlijk zitten. Ik kon gewoon niet volgen, mijn paard heeft een grote galoppade en ik moest gewoon bijna in verlichte zit gaan zitten! Als hij zich wat strak maakte in draf stuiterde ik er zo af, bij wijze van spreken. Daarna had ik ontzettende pijn die vanuit mijn onderrug naar mijn rechterbil liep, een zeurende stekende pijn.

Dus stretchoefeningen gedaan met een vriendin, zitlessen, noem maar op. En het beterde maar niet.

Nu sinds een paar weken bij de kinesist (fysiotherapeut).
Blijkt dat ik ab-so-luut niet had mogen rijden.
Ik heb alles zelf verder kapot gereden, de aanhechting tussen heiligbeen en bekken is helemaal ontstoken want er is veel te hard aan die banden getrokken door het instabiele bekken, mijn bekken is superweek en de rechterkant staat extreem ver naar achteren gekanteld.

Ik moet nu een aantal maanden absolute rust qua paardrijden (ik rij nog een of twee keer in de week met medeweten van mijn kinesist trouwens), versterkende oefeningen doen en pas als alles terug hard is, kan ik worden gekraakt. Had ik gewoon verder gebuffeld dan had ik over een jaar, of over 2 jaar, nooit meer op een paard gemogen.

Je hebt dus weinig aan mijn verhaal qua tips maar mijn raad is eigenlijk: Luister naar je lichaam. Als het niet gaat, vraag een second opinion aan bij iemand anders voor advies en oefeningen. Je lichaam liegt niet en het is te kostbaar om het nog verder kapot te maken.

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 19:13

hoi hoi, bedankt voor je berichtje!
ik heb er zeker wat aan, jij hebt hetzelfde als ik vaak het gevoel hebben dat we uit het zadel kieperen.
ik zit er zelf aan te denken om eens verder te neuzen en op zoek te gaan naar een bepaalde fysiotherapeut, ik loop nu al zon 2,5 jaar iedere 7 weken bij een osteopaat, om alles los te laten maken en ik zou ook meerdere andere spierversterkende oefeningen moeten doen maar ik werk 40 uur en de overige tijd zit ik bij of op mn knollie. daar gaat toch wel sterk mn voorkeur na uit Cool maar ik zou ook eigenlijk niet weten hoe ik de bekken weer sterker/strakker kan krijgen daar ik ook hms (bindweefsel aandoening) heb en de doel dus extra slap is.

en het vreemde is, er zijn nogsteeds heel veel mensen die denken dat bekkeninstabiliteit alleen kan ontstaan bij een zwangerschap!
achja...kump allemoal goed!! Pling

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:36

Ik ben nu begonnen met 2 soorten oefeningen:
Op mijn rug liggen, benen opgetrokken en knieen en voeten naast elkaar. Dan eerst zo ver mogelijk naar links laten vallen, maar wel zelf blijven liggen, dus alleen je benen. Terug naar basispositie. Dan helemaal naar rechts laten vallen.
Terug naar basispositie. En dat 20 keer en zo'n 2 a 3 keer per dag (is te doen toch?)

De andere oefening: op dezelfde manier liggen. Dan je achterwerk omhoog tillen met beide heupen op gelijke hoogte. Langzaam weer laten zakken. Dat ook 20 keer.

En straks krijg ik er oefeningen bij.

Ik weet alleen niet of jij gebaat bent bij dezelfde oefeningen als ik natuurlijk Lachen

Ik lees graag nog eens terug hoe het met jou verder gaat eigenlijk!

roos1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:12

Hallo,
Bij mij dachten ze eerst ook aan bekkeninstabiliteit (bleek later ziekte van Bechterew te zijn). Rug, bekken, heupklachten waren hetzelfde als bij jullie. Uiteindelijk via via (na allerlei fysio, manuele therapie, mesendieck etc.) bij een orthomanueel arts terecht gekomen. Doorverwijzing niet nodig, aangezien deze persoon zelf een arts is. Mijn bekken en heiligbeen bleken scheeft te staan. In enkele behandelingen stond alles weer recht en sindsdien gaat het paardrijden stukken beter. Doorzitten doe ik wel zo min mogelijk. Maar goed, de orthomanueel arts is zeker de moeite waard om te proberen. Kosten werden bij mij grotendeels door verzekeraar gedekt.

Groetjes, Roos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:58

omg, ik denk gelijk heel hypochondrisch: DAT zal ik toch niet hebben? Ik ben nl. door de reumatoloog gediagnosticeerd als fibromyalgiepatient, dat is ook een vorm van reuma...