een enkelgebroken bit of een dubbelgebroken bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Joanna

een enkelgebroken bit of een dubbelgebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 20:56

Heeft een dubbelgebroken bit meer invloed op het sturen e.d dan een enkelgebroken bit?

alvast bedankt.

spretje

Re: een enkelgebroken bit of een dubbelgebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 06:51

Niet dat ik weet, het grootste verschil zit in het feit dat een enkel gebroken bit sterker inwerkt op de lagen en een dubbelgebroken op de tong. Sommige paarden lopen beter op een dubbelgebroken bit omdat dit de lagen wat ontziet, andere hebben liever geen druk op de tong en zullen het beter doen op een enkel gebroken. Kwestie van uit proberen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:20

een dubbelgebroken bit is iets vriendelijker dan een enkelgebroken bit. ik reed zelf eerst altijd met een enkelgebroken bit, maar ik ben sinds kort op een dubbelgebroken bit over gegaan en mijn paard loopt er stukken beter op. hij loopt beter aan de teugel en lekker ontspannen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:56

Dit is bij mij ook zo het geval.
Mijn jonge haflinger is 5 maand onder zadel, op begin was het een geweldige "foute stelling" paard en zat naar mijn mening vast, en wou m'n bit ook niet volgen, toen heb ik een dubbelgebroken goud bitje gehaald en welliswaar, 8/10 problemen zijn de laan uit en hij is lekker nageefelijk!

Gewoon eens testen, of een bitje lenen van iemand uit de buurt, staat het je aan koop je zelf eentje.
Ze zijn ook niet zo heel duur je hebt er al van 15€
mijn kwam rond de 80€ maar dat is een bit van sprenger als ik het me goed onthouden heb.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:59

Mijn ervaring is dat veel paarden fijner lopen op een dubbelgebroken bit, dan ook een enkel gebroken bit. Bij een dubbelgebroken bit is er geen 'notenkrakereffect' en kan er geen punt ontstaan die in het gehemelte prikt. De meeste krijgen meer vertrouwen in de hand en geven makkelijker na. Maar bij sommige maakt het niks uit. Je zou het gewoon eens moeten proberen, leen een bit van iemand of koop er eentje. Een eenvoudig bitje kost je maar 20 euro.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:52

Ik rijd altijd met enkel gebroken, maar dubbel gebroken is wat zachter, krijg je ze ook makkelijker rond van!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:57

Het verschilt wat per paard vind ik.
Maar dubbelgebroken werkt iets minder sterk in dan een enkelgebroken bit idd Knipoog

__Joanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 20:53

oke dankje wel allemaal, ik denk dat ik het wel een keer ga proberen want ben best benieuwd na deze stukjes die zijn geschreven en hoop dat ze wat ontspanner gaat lopen.Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:00

Gewoon proberen. Mijn vorige paard liep helemaal niet graag op een dubbelgebroken bit en heeft altijd met een enkelgebroken gelopen. Mijn huidige paard maakt het niet uit. Een ander paard wat ik rij/reed is erg verbeterd met een dubbelgebroken bit ipv enkelgebroken. Zo heeft ieder dier zijn voorkeur.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:02

Mijn paard loopt op nu met een dubbelgebroken bit, maar ze is nog al vervelend met haar tong, hele tijd er uit steken als het haar niet zint enz. Zou dit dan misschien kunnen liggen aan het dubbelgebroken bit, ik las hierboven dat het meer inwerkt op de tong en dat sommigen dat vervelend vinden.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:57

dubbelgebroken blijft gebalanseerder in de mond liggen, hierbij voelt het paard het ook minder als de ruiter bijvoorbeeld de ene hand hoger is dan de andere door het middelstuk word die beweging gereduceerd zodat hij minder doorkomt aan de andere kan.

Wat ik altijd met een enkel vaak vind is dat die bitjes vaak de neiging hebben om wat te kantelen, omdat er geen tussenstukje bij zit. Paard voelt bij enkel wel meer het verschil van de ruiterhand qua druk , hoogte/ breedte enz

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:39

er zijn wel degelijk paarden die de druk op de tong onprettig vinden RoseK, dus dit kan heel goed. Een enkel gebroken bit "kanteltïnderdaad wel in de mond, waardoor het middenstukje in het gehamelte kan prikken, toch vinden sommige paarden dit minder erg dan druk op de tong. Enneh....feit blijft dat EEN BIT IS ZO HARD ALS DE RUITERHAND HET MAAKT!